Kursus

Ledelse af ledere

Styrk dine evner til at opnå resultater gennem dine ledere.


Tid og sted

  • 20.09.21

    Aarhus N

  • 11.10.21

    København

  • 15.12.21

    København Ø

Se flere tider og steder under tilmelding

Varighed: 368 dage

Bliv mere effektiv i din ledelse af ledere

Det er væsentligt anderledes at være leder for ledere end at være leder for medarbejdere. Når du leder medarbejdere, kræver det tit faglig ledelse, hvorimod du leder mere strategisk som leder for ledere.

Du skal lede og skabe resultater gennem dine ledere, så de kan lede medarbejderne effektivt. Det skal afspejles i dit ledelsesfokus, dine prioriteter og dine ledelsesfærdigheder.

Vi sætter fokus på den særlige disciplin, det er at lede ledere på kurset. Der lærer du, hvordan du styrker din ledelsesfleksibilitet og bliver mere effektiv i din lederrolle. Vi arbejder også med præstationsledelse - altså hvordan du leder individuelle og kollektive præstationer.

Skab det gode ledelsesteam

En af dine vigtigste opgaver som leder af ledere er at sikre, at ledergruppen fungerer godt. For det er her, I koordinerer aktiviteterne og retningen for hele området, du er leder for.

Der er det vigtigt, at du sørger for at skabe transparens og tillid i organisationen. Gruppen skal have skabt et solidt samarbejde, så dine ledere støtter hinanden.

På kurset arbejder du med:

  • Forskellen på ledelse af medarbejdere og ledelse af ledere
  • Din ledelsesbalance og fleksibilitet mellem at være støttende, styrende og strategisk og operationel
  • Din ledelseseffektivitet og evne til at mestre de forskellige ledelsesretninger i din rolle (opad, nedad, til siden, udad og indad)
  • Ledelse af præstationer på tre forskellige niveauer – individuel, team og organisatorisk
  • Effektive ledergrupper.

Kurset er for dig som er leder for en eller flere ledere

Du har mindst tre års ledelseserfaring og leder gennem andre. Du kender og behersker de grundlæggende ledelsesværktøjer, og du vil gerne styrke din ledelsesfleksibilitet, din ledelsesbalance, din ledelseseffektivitet og din evne til at skabe resultater gennem dine ledere.

Dit udbytte

  • Viden om at lede på rette ledelsesniveau
  • Større forståelse for overgangen fra ledelse af medarbejdere til ledelse af ledere
  • Kompetencer til at kunne balancere din ledelsesstil afhængig af kontekst, forventninger og krav
  • Konkrete værktøjer til at:
    • styrke individuelle- og teampræstationer
    • skabe balance i din ledelse og opnå større ledelseseffektivitet og mere succes som leder
    • udvikle dit eget lederteam til at blive mere effektivt.
    • styrke det strategiske samarbejde og opnå bedre resultater på tværs i din organisation

Din virksomheds udbytte

  • En leder, der udfylder sin rolle på rette ledelsesniveau
  • En fleksibel leder, som formår at balancere sin ledelse afhængig af kontekst, forventninger og krav
  • En leder med et større strategisk fokus på tværs af organisationen
  • En effektiv leder der lede både individuelle- og teampræstationer
  • En leder, som løbende kan arbejde med at udvikle og styrke sit lederteam og som har evner til at skabe resultater gennem sine ledere.

Sådan forløber kurset i kommunikation for ledere

På kurset møder du en praktisk orienteret undervisning. Læringsformen veksler mellem oplæg om teori og metode i plenum, træning af konkrete værktøjer samt refleksion og træning i mindre grupper.

Du får konkrete ledelsesværktøjer til at kunne lede individuelle, team- og organisatoriske præstationer. På modulerne bliver du aktivt udfordret på dine ledelseskompetencer inden for konkrete ledelsesmæssige opgaver, dilemmaer og action learning principper.

Du skal være klar til at give og modtage feedback med det formål at udvikle dig selv og dine deltagerkolleger.

Inden modul 1 udfylder du og modtager individuel feedback på en 360-graders ledermåling (Leadership Versatility Index) med fokus på at styrke din ledelsesfleksibilitet og -effektivitet.

Prisen inkluderer:

  • Tilsendt opgave og adgang til online kursusmaterialer
  • Gratis adgang til e-læringsmodulet ”God læring” med redskaber til, hvordan du både før, under og efter din deltagelse øger værdien af dit kursus
  • 360-graders ledermåling ”Leadership Versatility Index” (LVI) inkl. individuel feedback
  • 3 undervisningsdage med fuld forplejning i kursustiden
  • Logbog til dine personlige notater
  • Mulighed for yderligere coaching.
  • Kursusbevis

Varighed

368 dage

Pris ekskl. moms

IDA-medlem:

22.100 kr.

Ikke IDA-medlem:

24.500 kr.

Vælg sted og dato

Østjysk

Startdatoer

Kursusmoduler

Opstart af test (ingen fremmøde)
27. aug. 2021
Kl. 00:00 - 00:00
Modul 1
20. sep. - 21. sep. 2022
Kl. 09:00 - 16:00
Modul 2
29. okt. 2021
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

Mannaz Aarhus

Oluf Palmes Allé 20-22

8200 Aarhus N


Arrangementsnummer

338503

Tilmeldingsfrist 15. sep. 2021 - kl. 23:59

København

Se datoer

Startdatoer

Kursusmoduler

Opstart af test (ingen fremmøde)
13. sep. 2021
Kl. 00:00 - 00:00
Modul 1
11. okt. - 12. okt. 2022
Kl. 09:00 - 16:00
Modul 2
12. nov. 2021
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

Tivoli Hotel & Congress Center

Arni Magnussons Gade 2

1577 København


Arrangementsnummer

338504

Tilmeldingsfrist 06. okt. 2021 - kl. 23:59

Øvrige Sjælland

Se datoer

Startdatoer

Kursusmoduler

Opstart af test (ingen fremmøde)
3. feb. 2022
Kl. 00:00 - 00:00
Modul 1
3. mar. - 4. mar. 2022
Kl. 09:00 - 16:00
Modul 2
29. mar. 2022
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

Comwell Hotel på Sjælland


Arrangementsnummer

338951

Tilmeldingsfrist 27. feb. 2022 - kl. 23:59

Fyn

Se datoer

Startdatoer

Kursusmoduler

Opstart af test (ingen fremmøde)
28. mar. 2022
Kl. 00:00 - 00:00
Modul 1
25. apr. - 26. apr. 2022
Kl. 09:00 - 16:00
Modul 2
20. maj. 2022
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

Comwell Hotel Fyn/Jylland


Arrangementsnummer

338952

Tilmeldingsfrist 20. apr. 2022 - kl. 23:59

Annemette Thomsen

Annemette Thomsen er en erfaren underviser og facilitator på lederkurser. Hun har trænet og rådgivet både nyudnævnte og erfarne mellem- og topledere i offentlige og private virksomheder.

Annemette er master i organisationspsykologi (MPO), sundhedsinformatik (MI) og public health (MPH) og er certificeret i en lang række testværktøjer og læringsspil.

Hun er certificeret coach og har taget efteruddannelse og deltaget i kurser og seminarer i ledelse, forandringsledelse, situationsbestemt ledelse, projektledelse og personlig kommunikation.

Til daglig er Annemette tilknyttet konsulenthuset Nobiles som ledelsesrådgiver. Der arbejder hun med individuel rådgivning og coaching af ledere, lederteamudvikling og forretningsdrevet ledelsesudvikling.

Pernille Taarup

Pernille Taarup var leder i over 20 år i blandt andet den finansielle sektor som forsikringsteknisk chef og HR-chef og som administrerende direktør i detailbranchen. Siden 2008 har hun arbejdet som konsulent, underviser og foredragsholder med særligt fokus på ledelse, relationer og kommunikation.

Pernille er cand.jur. fra Københavns Universitet og har en Master i organisationspsykologi (MPO) fra RUC. Hun har derudover en uddannelse i Konsultation & Ledelse og er certificeret i en lang række ledelsesværktøjer.

Til daglig er Pernille tilknyttet konsulenthuset Nobiles som ledelsesrådgiver. Der arbejder hun med individuel rådgivning og coaching af ledere, lederteamudvikling og forretningsdrevet ledelsesudvikling. Pernille er en erfaren underviser og facilitator på lederkurser, og har trænet og rådgivet både nyudnævnte og erfarne mellem- og topledere i offentlige og private virksomheder.

Ved tilmelding til kurset, videreformidles dit navn, e-mail og telefonnummer til Mannaz. Kontaktinformationerne anvendes udelukkende i forbindelse med registrering af din tilmelding samt til selve kursusafholdelsen, men vil ikke blive anvendt i markedsføringsøjemed.

Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, vi ofte får omkring kursusafholdelse og covid-19. Hvis ikke du finder dit svar her, er du meget velkommen til at kontakte os på idalearning@ida.dk. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Hvad gør I i forhold til covid-19?

I IDA følger vi Sundhedsstyrelsens anbefalinger og retningslinjer tæt, og vi holder os løbende orienteret i forhold til nye ændringer.  

Vi har derfor indført en række tiltag for at sikre, at du som kursist, såvel som vores undervisere og medarbejdere kan føle sig trygge og sikre under hele kurset. 

Afholder I jeres kurser?

Ja, vi afholder vores planlagte kurser. Er vi mod forventning nødt til at aflyse et kursus, kontakter vi dig direkte. 

Skal jeg fremvise gyldigt coronapas på jeres kurser?

Ja, som kursist skal du på hver kursusdag fremvise et gyldigt coronapas eller en negativ covid-19 test, der skal være gyldig for hele kursusdagen. Testen kan vises ved ankomst enten digitalt eller på papir. 

Ved fremvisning af test, skal man skal kunne se navnet på test-tageren, test-tidspunktet og resultatet. Derudover kræver myndighederne, at du sammen med din test kan fremvise enten sygesikringskort, kørekort, pas eller andet offentligt udstedt ID-kort 

Jeg har haft corona - skal jeg medbringe en negativ test?

Hvis du tidligere har været testet positiv for covid-19, skal du fremvise et positivt testresultat, som er foretaget mindst 14 dage og højst 12 uger inden tidspunktet for din ankomst. Er din positive test ældre end dette, så skal du fremvise en negativ covid-19-test. 

Er jeg undtaget fra kravet om en negativ covid-19-test?

Kravet om en negativ covid-19 test gælder ikke for følgende: 

  • Hvis du af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-19-test 
  • Hvis du som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke bør få foretaget en covid-19-test 
  • Hvis du tidligere har været smittet med covid-19. I stedet kræver myndighederne dog, at du fremviser dokumentation for en covid-19-test med et positivt testresultat, som er foretaget mindst 14 dage og højst 12 uger inden tidspunktet for kursets afholdelse. 

Jeg er vaccineret - skal jeg også medbringe en negativ covid-19-test?

Din vaccination er gyldig som dokumentation fra 14 dage efter første vaccination og indtil 42 dage efter første vaccination.

Når du har gennemført dit vaccinationsforløb (dvs. modtaget 2. vaccinationsstik) kan du umiddelbart efter vaccinationen bruge dokumentation for dit gennemførte vaccinationsforløb som gyldigt coronapas.

Opbevarer I mine testresultater og oplysninger?

Nej, vi hverken opbevarer eller nedskriver dine oplysninger. Vi har kun brug for at se dokumentationen kortvarigt og tjekke ID for at bekræfte din identitet, så vi sikrer, at oplysningerne lever op til de myndighedernes krav. 

Skal jeg som kursist bære mundbind?

Pr 14/6 - 2021 er kravet om mundbind ved indendørs lokaler, hvor der er offentlig adgang, ophævet. Disse gælder også for kurser. Du behøver altså ikke længere bære mundbind eller visir, når du bevæger dig rundt på kursusstedet og i kursuslokalet.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er syg eller har symptomer på sygdom?

Hvis du er syg eller har symptomer på sygdom, skal du ikke møde op på kurset. Kontakt os på  idalearning@ida.dk. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg bor sammen med en, der er syg eller har symptomer på sygdom?

Hvis du bor sammen med eller er nær kontakt til en, der er syg eller har symptomer på sygdom, skal du ikke møde op på kurset. Det gælder også, selvom du ikke selv har symptomer og ikke føler dig syg.  

Kontakt os i stedet på  idalearning@ida.dk. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. 

Hvad gør I, hvis jeg eller andre bliver syge på kurset?

Hvis du eller andre skulle opleve at blive syge på kurset, underret da hurtigst muligt underviseren, der kontakter vores kursuspersonale.  

Hvad sker der, hvis en kursist på mit hold konstateres smittet med Covid-19?

Hvis vi bliver informeret om smittetilfælde - enten af den smittede selv eller af smittesporingsenheden jf. Sundhedsstyrelses retningslinjer, vil vi informere medkursister på det pågældende kursus samt underviseren. 

Hvor mange deltagere er der på kurset?

Vi sørger for, at antallet af kursister ikke overstiger forsamlingsloftet og samtidig er passende i forhold til størrelsen af lokalet, så det er muligt at holde den anbefalede afstand. 

Hvis du gerne vil vide, hvor mange deltagere, der er på et konkret kursus, er du meget velkommen til at kontakte os. I bunden af hver kursusbeskrivelse finder du navn og kontaktinfo på den ansvarlige for det konkrete kursus. Alternativt kan du kontakte os på idalearning@ida.dk. 

Er det muligt at holde afstand til andre kursister?

Ja, vi booker og indretter kursuslokaler, så du kan holde den anbefalede afstand til de andre kursister, uanset hvor dit kursus bliver afholdt. 

Er kursuslokalerne sikre?

Alle kursuslokaler er indrettet, så smittespredningen minimeres mest muligt.  

Lokalerne er tilpasset antal af deltagere, så der er plads til at holde den anbefalede afstand til de andre kursister.  

Personale eller underviser sørger for, at der bliver udluftet og sprittet af i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes retningslinjer.  

Toiletter og fælles kontaktflader såsom dørhåndtag, gelændere mv. rengøres og desinficeres dagligt i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes retningslinjer.  

Der er håndsprit i alle lokaler og i fællesarealer. 

Hvad gør I med gruppearbejde?

For at minimere smittespredning holdes gruppearbejde så vidt muligt i kursuslokalet og ikke i fællesarealer. 

Hvordan håndteres kursusmateriale?

Fysisk kursusmateriale tilsendes så vidt muligt inden kursusstart. 

For at minimere smittespredningen er det kun underviseren, som må distribuere evt. kursusmateriale i selve kursuslokalet. 

Du bedes hjemtage kursusmateriale efter hver endt dag, så kursuslokalet kan rengøres. 

Hvad gør I med forplejningen?

Frokost serveres portionsanrettet i restauranten. Morgenmad og eftermiddagsforplejning bliver serveret i buffeten uden for lokalet.   

Får jeg som kursist løbende information?

Vi opdaterer løbende vores hjemmeside efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger.  

Herudover er vi i løbende dialog med vores undervisere og mødecentre om seneste nyt, og kursuspersonalet er instrueret i at opretholde og guide kursister i forhold til opstillede retningslinjer. 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har andre spørgsmål?

Hvis ikke du finder svar på dit spørgsmål her på siden, er du meget velkommen til at kontakte os på  idalearning@ida.dk. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. 

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet

Jeg er ikke medlem af IDA, kan jeg deltage alligevel?

Alle vores kurser henvender sig til både medlemmer og ikke-medlemmer.

Er der stadig ledige pladser på kurset?

Der er ledige pladser på kurset, hvis der er markeret med en grøn cirkel ud for datoerne. Hvis der er få pladser tilbage, er det markeret med en gul cirkel. Er der en rød cirkel ud for datoerne er kurset enten fyldt eller tilmeldingsfristen er overskredet.

Hvornår er tilmeldingsfristen for kurset?

Tilmeldingsfristen kan variere fra kursus til kursus, alt efter hvor meget forberedelse der er på det enkelte kursus. Du finder fristen for tilmeldingen under tilmeldingsknappen. Vi beslutter en måned før afholdelsesdatoen, om kurset kan gennemføres. Det vil derfor være optimalt, hvis du tilmelder dig inden. Hvis tilmeldingsfristen skulle være overskredet, kan du sende en forespørgsel til den kursusansvarlige, som vil vurdere om det er muligt stadig at blive tilmeldt.

Kan jeg komme på en venteliste, hvis kurset er fyldt?

Ja det kan du sagtens. Du tilmelder dig ventelisten på samme måde som, du tilmelder dig et kursus. Dog kan vi ikke garantere, at du kan få en plads, da der kan være andre på listen før dig. Hvis ikke du får en plads, vil du blive kontaktet og tilbydes en plads på næste afholdelse.

Er der en frist for afmelding?

Afmeldingsfristen er en måned inden kurset starter, med mindre andet er anført under det enkelte kursus. Efter denne frist hæfter du 100 % for deltagergebyret. Hvis du ikke selv har mulighed for at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i stedet. Du bedes oplyse dette til den kursusansvarlige inden kursusstart af hensyn til forberedelse, kursusbevis/certificering mm.

Jeg er blevet syg, hvad gør jeg?

Hvis du bliver syg bedes du orientere den kursusansvarlige, så vi kan orientere underviser samt kursussted. Du hæfter fortsat for deltagerbetalingen og kan ikke automatisk rykkes til næste afholdelse. Du er velkommen til at give pladsen videre til en kollega, så længe du holder den kursusansvarlige underrettet.

Hvornår modtager jeg information om kursusforberedelse og praktisk info?

Du vil modtage et link til IDAs læringsportal ca. 2-4 uger før kursusstart. På nogle kurser vil der være forberedelse fx i form af en test og/eller et forberedelsesskema, som skal afleveres en uge inden kursusstart. Du vil i så fald blive orienteret i god tid. I kursusbeskrivelsen kan du læse om du skal afsætte tid til dette.

Hvornår modtager jeg en faktura?

Du vil modtage en faktura ca. tre måneder før kursusstart. Tilmelder du dig senere vil du modtage fakturaen kort tid efter din tilmelding. Betalingsfristen på IDAs fakturaer er løbende måned + 5 dage.

Hvad er inkluderet i kursuspakken?

Kursuspakken består af fuld forplejning på alle kursusdagene, samt de materialer som vil blive benyttet i undervisningen. Forplejningen på vores heldagskurser består af morgenbuffet, frokost, eftermiddagsbuffet med kaffe/the og vand hele dagen. Overnatning er ikke inkluderet i prisen, men ønskes der overnatning kan vi være behjælpelig med anbefaling af hoteller i nærheden af afholdelsesstedet. Vi har også en række rabataftaler med forskellige hotelkæder.

Får jeg et bevis på, at jeg har været på kursus?

Ja, inden du forlader kurset, modtager du et kursusbevis. Her er anført, hvilket kursus du har deltaget på, kursusdato etc. På nogle kurser vil du i stedet modtage en certificering.

Vil du vide mere?

Billede af Vibeke Ahlmann

Vibeke Ahlmann

Chefudvikler