Kursus
Dette kursus har til formål at øge din bevidsthed om de relationer, alle vi mennesker går og beskæftiger os med til daglig, både professionelt og privat. Ved at øge dine sociale kompetencer, opnår du større succes i dine samarbejdsrelationer.
Bliv klogere på dig selv og dine handlemuligheder
Bliv bedre til at samarbejde, lær dine sociale styrker samt udfordringer at kende, og øg dine sociale kompetencer. Du bliver klogere på dine relationer på og uden for arbejdspladsen. Baseret på forståelsen af menneskers forskellighed arbejder du bl.a. med konflikthåndtering, når du skal samarbejde. Derudover træner du, hvordan du håndterer udfordrende situationer ved at kende dine grænser og kommunikere effektivt.
Derudover lærer du at håndtere udfordrende situationer gennem bevidstgørelse af dit kropssprog og effektiv kommunikation. Du bliver også bevidst om dine egne behov, og dine behovs indvirkning på adfærd og valg, så du kan skabe et større handlerum til at gøre noget andet, end det du plejer.
Kurset henvender sig til dig, som ønsker bedre indsigt i egne følelser og reaktioner for derigennem at forbedre din kommunikation og dit samarbejde både internt og eksternt. Du er nysgerrig på at få større indsigt i og forståelse for, hvorfor din kommunikation ikke altid går, som du gerne vil have og er åben overfor at fordybe dig i et emne, som ikke altid har to streger under, men som du godt ved at vigtig for, at du kan komme igennem med dine budskaber
Vi arbejder med veldokumenteret psykologisk teori og med etiske principper, som tilsammen skaber et tillidsbaseret action-learning miljø. Der veksles mellem teori og øvelser med en god blanding af filmklip, refleksion, feedback og træning af de forskellige aspekter af kommunikation. Du får rig mulighed for at få afprøvet teorien på konkrete situationer fra dit arbejdsliv.
Værktøjerne som læres på dette forløb, kan medvirke til endnu bedre relationer arbejdsmæssigt og privat.
Deltagerne får tilsendt et spørgeskema for at afdække deres motivation og mål for forløbet. Skemaet skal udfyldes og sendes til underviseren ca. 1 uge før kurset
Velkommen
Undervisningen starter med en kort præsentationsrunde. Vi klargør rammerne for kurset og taler om de forventninger, som I har til udbyttet af dagen.
Sådan fungerer dit sind!
Vi vil tale om, hvordan den menneskelige natur fungerer, så du bedre kan forstå dig selv og andre. Du vil også høre om din energis betydning for, hvordan du tolker din omverden, sådan så du kan fungere bedre i pressede situationer og håndtere konflikter bedre.
Kommunikationens stile
Vi taler om, hvordan mennesker har forskellige modeller af verden. At vi mennesker ikke oplever virkeligheden men en model af virkeligheden. Modellen er skabt gennem vores liv og er præget af den enkeltes erfaringer og oplevelser. Vi ser på, hvilken kommunikationsstil,som I hver især har, og hvilken betydning det har for jeres måde at kommunikere på.
Frokost
Styrken ved non-verbal kommunikation
Når to eller flere mennesker mødes, begynder vores ofte ubevidste mønstre af non-verbal kommunikation at opstå. At blive opmærksom på eget og andres kropssprog er et simpelt redskab, som gør os i stand til at blive mere fleksible i vores kommunikation og dermed forbedre vores evne til at få budskabet igennem.
Træn din evne til at læse andre
Ved at træne din evne til at ”læse” andre menneskers ansigtsudtryk, kan du blive bedre til at kommunikere på en mere social intelligent måde.
Hvem lytter du til?
Lytter du til dig selv (dine indre tanker) eller lytter du til den anden? Vi ser på, hvad det kræver at lytte på en nærværende måde og træner det, så du selv kan opleve forskellen.
Opsamling og tak for i dag!
Opfølgning på dag 1 og introduktion til dagens emne
Vores mentale elevator
Vores mentale elevator er en metafor for vores bevidsthedsniveau og sindsstemning. Den mentale elevator bestemmer vores oplevelse af livet lige nu og her i et hvert givent øjeblik. Bliv klogere på, hvorfor livet nogle gange føles let og lyst, og hvorfor livet andre gange føles tungt og trist.
Tillid
En af de komponenter som udgør sociale kompetencer er evnen til at have tillid til andre, samt evnen til selv at virke tillidsfuld og troværdig. Vi ser, på hvilke elementer som udgør tillid, og hvordan man kan blive bedre til at skabe troværdighed omkring sin person.
Frokost
Transaktionsanalyse
Transaktionsanalyse lægger vægt på at forstå transaktioner (kommunikation) mellem mennesker, fordi det viser hvilken indre tilstand, den enkelte person har. Det er altså samspillet mellem mennesker, der er omdrejningspunktet i transaktionsanalyse.
Kommuniker med indføling!
Når andre hører os sige noget, som de tolker som kritik, daler sandsynligheden for god, forstående kommunikation. Vi vil træne en kommunikations- og feedbackmodel, som gør det muligt at fortælle et vanskeligt budskab, så det bliver forstået på den bedst mulige måde. Alle får lejlighed til at være ”på” og få feedback på sin kommunikationsstil.
Kurset slutter, tak for denne gang!
Opfølgningssamtale og feedback fra underviseren:
Coaching afholdes ca. 3-5 uger efter endt kursus. Hver enkelt deltager får 1 times gratis coaching, som en del af dit kursus og får mulighed for at drøfte fremskridt samt få sparring på dagligdagssituationer, hvor de nye færdigheder har været i spil.
Underviseren giver feedback, sparring og coaching i forhold til set adfærd og deltagerens mål/ønsker for forløbet.
Disse samtaler foregår via telefon/skype, og tager udgangspunkt i de spørgsmål deltageren svarede på før kurset, samt hvad underviseren har observeret under kurset.
Maksimum 12 deltagere pr. afholdelse.
Varighed
2 dage
Pris ekskl. moms
IDA-medlem:
11.500 kr.
Ikke IDA-medlem:
13.000 kr.
Vælg sted og dato
Natasha Swerdloff er organisations- og proceskonsulent. Hun har specialiseret sig i coaching, ledelsesudvikling, organisationsforandringer, kommunikation og interpersonelle processer. Hun har været selvstændig siden 1996 og har en bred erfaring som konsulent på ledelsesniveau.
Natasha har som proceskonsulent været en del af succesfulde forandringer i en lang række danske og udenlandske virksomheder.
Natasha er anerkendt for sine velrenommerede kommunikationsforløb, samt hendes social-intelligens-kurser. Hun er uddannet på CBS i Strategisk innovation og Knowledge Management, hun er Certificeret Psykoterapeut, har en Master i Transformative Coaching, er uddannet Systemisk Konsulent og autoriseret i en lang række testværktøjer og forandringsledelsesspil. Hun har været tilknyttet Mannaz (tidligere DIEU) siden 1999 og har undervist i en lang række af emner til tusindvis af tilfredse deltagere over årene.
Natasha lægger meget vægt på ”learning by doing” i sin undervisning og bruger humor og leg som en vigtig ingrediens i ethvert forløb. Hendes store erfaring giver hende en naturlig autoritet, mens hendes omgangstone er behagelig, direkte og afslappet. Integritet og respekt for det enkelte menneske er fællesnævner for hendes aktiviteter.