Find balancen som uformel leder
Det er en svær balancekunst at være uformel leder. Mange er usikre på, hvor langt de kan gå og hvad deres mandat er. Læs med og bliv bedre rustet til opgaven.

af IDA Learning
Uformel ledelse er en svær balancekunst
Det kan være en udfordring at skabe gejst, motivation og få alle med ombord, når du er uformel leder med en forandringsagenda. Du skal navigere på kryds og tværs og have opbakning fra medarbejdere med samme organisatoriske status som dig selv, som måske ikke ser dit projekt eller din opgave som særlig vigtig.
Virksomheds- og ledelsesrådgiver og underviser på kurset ”Den uformelle leder”, Torsten Lauersen forklarer, at når man skal lede som uformel leder, kommer man nemt til at overse, hvilke mekanismer der er vigtige at forstå, og hvad man skal beherske for at lykkes. Det kan f.eks. skyldes, at man ”jo er udnævnt til rollen”, ”at man ved, at man ret”, ”at man er den fagligt stærkeste, ”at man har travlt” eller noget helt femte.
Det der fylder rigtigt meget hos en selv, kan fylde meget lidt hos de medarbejdere, man er afhængig af, fordi de sidder i en anden virkelighed. En vigtig pointe er, at udfordringerne ved uformel ledelse ofte handler om alt muligt andet end det faglige.
Det handler om mennesker, og de gør ikke altid det, man synes de skal gøre – eller det man selv ville have gjort. Derfor er der brug for at forstå andres perspektiver, understreger underviser Torsten Lauersen, som har indgående erfaring med vilkårene for ledere uden formelt personaleansvar.
Mange uformelle ledere savner helt konkret de stjerner på skuldrene, der giver dem den naturlige autoritet, der kommer med at have personaleansvar og ultimativt – retten til at hyre og fyre. Med andre ord savner de SKAL-kortet. Men her peger Torsten Lauersen på, at det faktisk er en misforståelse, at alt løser sig ved at være en `rigtig´ leder.
Du har mere indflydelse end du tror
Det kræver arbejde at påtage sig uformel ledelse:
- Du skal tage både forskellige ledere og medarbejdere i ed på tværs af afdelinger, fordi det er nødvendigt for, at du kan skabe det manøvrerum, du har brug for.
- Du skal respektere de opgaver og prioriteter, der er i organisationens hverdag, men samtidig have fokus på at drive din opgave og dit projekt igennem.
Det kan være en virkelig svær balancekunst, fortæller Torsten Lauersen. Mange er især usikre på, hvor langt de kan gå og hvad deres mandat er: Hvem må de trække på? Hvilke ressourcer må de bruge? Hvad må de bede om?
Men denne usikkerhed bunder dog ofte i misforståede forestillinger om virkeligheden. Derfor understreger Torsten Lauersen også, at den positive forandring ofte starter hos dig selv.
Du har meget mere indflydelse, end du selv tror, og de betingelser du arbejder under, viser sig ofte at være bedre, end du forestiller dig.
Og det er denne forståelse, du skal nå frem til.
Erkendelsen kommer bedst gennem dialog. Derfor er det væsentligt, at du er i stand til at kommunikere og danne relationer, fordi det er nøglen til at opnå succes som uformel leder. Din evne til at danne en positiv kobling til andre er afgørende, forklarer underviser Torsten Lauersen. Skal du have medløb til din agenda, skal du også kunne forstå andre mennesker.
Relationskompetence ligger ikke til højrebenet hos alle, men det betyder ikke, at du ikke kan tillære dig det.
Ved at være opsøgende, have mod på dialog og arbejde med dine egne forestillinger, kan du udvikle dine kompetencer indenfor relationer.
Håndterer du mange interne og eksterne interessenter i dit arbejdsliv, så opererer du sandsynligvis som uformel leder.
Succes i denne rolle kræver et klart mandat og stærke relationskompetencer oveni din faglighed.