Dine muligheder med webinarer
Hvad er et webinar?
Et webinar er en online konference, -kursus eller -interview, hvor underviser/oplægsholder og webinar-deltagere mødes direkte på nettet – og ofte med hjælp fra en moderator/studievært.
I IDA har vi valgt at bruge Zoom til arrangementer.
Man kan enten vælge at:
- 1) Sende webinaret fra:
a) Online, hvor alle er med fra deres pc'er
b) IDAs tv-studie
c) Et hybrid, hvor der både er fysisk og online deltagelse - 1b) IDA har sit eget tv-studie med professionelt udstyr, hvor man kan lave et webinar med mulighed for at deltagerne kan deltage interaktivt med spørgsmål og afstemninger. Det er en professionel videotekniker, der står for optagelsen.
- 1c) Der er også mulighed for at sende direkte fra et arrangement i IDA Mødecenter. Her er det videoteknikere, som står for optagelsen. Det er også mulighed for at sende et sted uden for IDA, hvor IDA gør brug af en ekstern videotekniker.
Normalt udbyder vi først webinaret live, hvor deltagerne har mulighed for at deltage interaktivt med spørgsmål og afstemninger. Derefter – når webinaret er slut – lægger vi videooptagelsen på IDA Play, hvor andre har mulighed for at se den.
Man kan også vælge at optage webinaret (uden deltagere tilstede), og så efterfølgende udbyde det som video på IDA Play.
IDAs Video og webinarer
IDA laver hvert år et væld af webinarer, som spænder fra dybt fagtekniske emner inden for naturvidenskab, it og engineering til konkrete råd, om hvordan du håndterer dit arbejdsliv.
De foregår live, men efterfølgende kan du se dem i optaget version på IDAs hjemmeside.
- Du kan tilmelde dig alle IDAs kommende webinarer her
- Link til optagelser fra online-møderne, sendes efterfølgende til deltagerne
Vær opmærksom på, det ikke er tilladt at dele hverken zoomlinket eller link til video med andre, eller at optage lyd og billeder af webinaret.
Hvordan gør jeg?
Når du planlægger et webinar, skal du starte med at kontakte din netværkskoordinator med en dato for webinaret. Vi afholder rigtig mange webinarer i øjeblikket, og derfor kan det være svært at finde en dato.
Afklar også med din oplægsholder, om vedkommende må bruge Zoom, som er det værktøj vi bruger til webinarer, og om webinaret må blive optaget og efterfølgende lagt på IDA Play.
Digitalt, fysisk, sådan vælger du det bedste mødeformat
I vedlagte har vi beskrevet de forskellige mødeformater inden for online møder, så du kan vælge den bedst mulige.
Moderator
For bedst mulig afvikling for de digitale deltagere, er det nødvendigt at der både er en mødeleder til det fysiske møde, og en moderator til det virtuelle møde til at tage hånd om deltagerne virtuelt. I IDA har vi uddannet en række moderatorer som du kan booke gennem din netværkskoordinator.
Regler for brug af fotos i dokumenter, præsentationer og på web
På grund af en stigende brug af fotos i dokumenter, præsentationer og på digitale kanaler, har IDA opstillet en række retningslinjer, som både aktive, frivillige og ansatte skal følge.
Kontakt din netværkskoordinator
Når webinaret skal oprettes, er det din netværkskoordinator der opretter det i vores mødesystem. Det gør vi, fordi der skal specielle bekræftelser på, og vi skal have en tekst ind omkring zoom, sikkerhed og GDPR. Så send alle informationer ind, så opretter vi. Du kan se i dokumentet her, hvilke oplysninger vi skal bruge.
Det er ikke en formular du skal udfylde, det gør din netværkskoordinator, men du kan se de oplysninger vi har brug for, og de ting du skal være opmærksom på, for at lave et webinar.
Når webinaret skal afholdes, skal du og oplægsholder have et testmøde, og gerne et par dage inden selve webinaret. Her tjekker vi at lyden er god, at billedet er godt; lys, baggrund, og at du kan dele slides m.v.
På afholdesen af webinaret, er der altid en webinar-tekniker med under hele webinaret. Vi åbner for dig og oplægsholder 1/2 time inden start, og åbner for deltagerne ca. 5 min før.
Introskærm
I IDA bruger vi introskærme som et startslide i power points til bl.a. webinarer og fysiske møder. Ved at bruge en introskærm, giver man arrangements deltagere muligheden for, at hurtigt orientere sig i de vigtigste informationer, tilmelde sig diverse nyhedsbreve og netværk, samt at bruge tiden inden arrangements start konstruktivt. Dertil kan deltagerne via. skærmene se, hvilke kommende arrangementer netværket har planlægt, der kunne være interessante for dem.
Hvad kræver det at se et webinar?
Som arrangør, foredragsholder og moderator
Hvis du har en af ovenstående roller, får du tilsendt et zoom-panelists link. Linket bruger du både til testmødet og til webinaret.
Som deltager
Deltagerne modtager et link til webinaret i bekræftelsen, og den vedhæftede kalenderindkaldelse, når de tilmelder sig.
Hvordan finansieres et webinar?
IDA ønsker, at mange møder streames, så det kan nå ud til så mange medlemmerne som overhovedet muligt, og økonomien må ikke være en hindring. Hvis din enheden ikke selv har midler, så kan I evt. prøve at ansøge den regionale eller fagtekniske pulje. Ansøgningsskemaet fås hos Anna Lund Nielsen, aln@ida.dk.
Alternativt, hvis der pludselig opstår en interessant mulighed, så er der eventuelt mulighed for at få webinaret finansieret på efterbevilling.
Du kan se priser for de forskellige webinartyper her
Video som kan hjælpe dig i gang
Som man spørger… får man svar.
Se eller gense videoen Som man spørger…
Derfor er præcision, aktiv lytning og styring centrale værktøjer, når vi – for at blive klogere – stiller spørgsmål til hinanden. Især er det vigtigt at skelne mellem åbne og lukkede spørgsmål – og deres forskellige funktioner. Kurt Strand, vært på P1’s ”Mennesker og medier”, fortæller med afsæt i konkrete eksempler og enkel teori, hvordan en journalistisk inspireret spørgeteknik kan føre til bedre resultater.
Denne video er for dig, der fx skal tale med en kommende oplægsholder i forbindelse med forventningsafstemning/tekstskrivning af et arrangement, og som måske også skal stille spørgsmål for at blive klogere på et emne i forbindelse med eller efter et oplæg.
Underviser: Kurt Strand, journalist på P1´s "Mennesker og medier"