Infrastruktur og biodiversitet

Infrastrukturprojekter kan medføre store påvirkninger af biodiversiteten i Danmark. Det er derfor vigtigt at inddrage viden og best practices om biodiversitet, når planlægning og opførsel af nye infrastrukturprojekter igangsættes.

Biodiversitet indtænkt ved Femern-Bælt forbindelsen gennem hele projektet

Arealinddragelse, fragmentering af landskabet, forstyrrelser og emissioner til det omkringliggende miljø er nogle af de faktorer, der kan være med til at påvirke biodiversiteten og det omkringliggende miljø, når der opføres infrastrukturprojekter. Ved at indtænke særlige virkemidler i projekterne, kan der tages flere hensyn, som er med til at understøtte gode løsninger for biodiversiteten.

Virkemidler

  • Ruteplanlægning
  • Faunapassager
  • Kompensation i form af ny natur
  • Afstand til følsomme habitater
  • Reducering af lyd og lys
  • Insektkorridorer

Virkemidlerne er opstået på baggrund af mange års erfaring i at planlægge infrastrukturprojekter og akkumuleret viden om biodiversitet. Ved flere projekter, som viser best practice på området, har man anvendt de ovenstående nævnte virkemidler.

Cases

Læs mere om udvalgte projekter, der viser best practice, når det gælder infrastruktur og biodiversitet: 

Femern-Bælt

Byggeår: 2020 - planlagt færdigt i 2029. 

Med Femern-Bælt forbindelsen har der været en vision om at indtænke biodiversitet fra start til slut, både som følge af de lokales ønsker til projektet samt for at leve op til nuværende miljøkrav fra både dansk og tysk side. 

I projektet er biodiversiteten eksempelvis indtænkt i ønsket om at skjule elementfabrikken visuelt.

De anvendte virkemidler i projektet

  • Etablering af dobbelt så meget erstatningsnatur som inddraget, herunder Lungholm sø og Strandholm Sø
  • Omfattende overvågningsprogram
  • Vandløbsrestaurering
  • Tilsåning med lokale blomsterfrø langs vejanlæg
  • Etablering af 73.000 træer
  • Etablering af ny natur
  • Miljøportalen Ægir

Peberholm

Byggeår: 1999 - 2001

De anvendte virkemidler i projektet

  • ”Selvgroning”
  • Monitorering af plante- og fuglearter
  • Ny strategi for pleje af øen efter analyser af biodiversiteten
  • Vedligehold af naturområdet gennem oprensning af grøfter og slåning
  • Etablering af skjul til grønbrogede tudser

Opmærksomhedspunkter ved denne type anlæg

Ved infrastrukturprojekter(veje) sker de største påvirkninger på biodiversiteten gennem:

  • Tab af habitat
  • Fragmentation
  • Barriere-effekter
  • Næringsstoffer (NOX)
  • Emissioner til vand
  • Lys
  • Støj

Det har tidligere været, og er til stadighed en udfordring at vej-, bro- og tunnelprojekter traditionelt ikke har arbejdet med net gain. Det er ligeledes en udfordring, at ikke-beskyttede natur ikke kortlægges, og at værdikæden ikke medregnes.

Et andet opmærksomhedspunkt er, at man ved renovering af veje er bundet af eksisterende linjeføring og vejregler/sikkerhed. Man skal være opmærksom på, at det kan være en udfordring at få biodiversitet med i udbudsmaterialet. 

Anbefalinger til fremtidige anlæg på baggrund af cases og erfaringer

På baggrund af den fremlagte cases anbefaler ekspertgruppen følgende tiltag til fremtidige infrastrukturprojekter:

  • Femern-Bælt forbindelsen understreger, hvor vigtigt det er, at biodiversitet indarbejdes i udbudsmaterialet fra start af. Det gør, at både økonomi og planlægning bliver tænkt ind fra start af.
  • Peberholmen viser, at Jordbunden betyder meget for succession og artssammensætningen.
  • Dialog med lokale myndigheder er afgørende

Se derudover Vejdirektoratets katalog med tiltag de anvender langs motorveje i Danmark, herunder særligt med fokus på tiltag til gavn for insekter.