Nyhed

Politisk momentum for billige billetter i hele landet

IDA og Radikale Venstre peger på samme løsning: Tre rejsezoner kan spille positivt ind i Danmarks klimaregnskab.

Martin Lidegaard præsenterer transportudspil
Martin Lidegaard og Samira Nawa præsenterer Radikale Venstres nye transportudspil på Københavns Hovedbanegård.
Billede: Lasse Loch Davidsen

En rejse med tog, bus eller metro skal være langt enklere – og meget billigere. Det er budskabet fra både IDA og Radikale Venstre, som begge kalder på et tiltrængt opgør med uigennemskuelige billetpriser og takstzone-bonanza. 

I Radikale Venstres netop præsenterede transportudspil foreslår partiet, at Danmark deles op i tre zoner: øst for Storebælt, vest for Storebælt og Bornholm. Prisen for en billet inden for en zone skal være 24 kroner i timen, mens rejser på tværs af zonerne maksimalt kan koste 249 kroner i døgnet.

”I dag har vi 1000 zoner i et lille land. Det er uoverskueligt og dyrt. Med tre zoner bliver det markant billigere, især på de lange strækninger, og vi vil binde Danmark bedre sammen,” lyder det fra partiets leder Martin Lidegaard til Ritzau.

Transportminister Thomas Danielsen roser Radikale Venstre for at komme med en vision og som ifølge Ritzau allerede indkaldt forligskredsen til drøftelser om fremtidens kollektive trafik.

”Vi skal sikre markant bedre kollektiv transport i hele Danmark. Så har det en pris, men tingene skal hænge sammen,” siger ministeren til TV 2 News.

Radikale Venstres forslag stiller sig på skuldrene af beregning fra IDA. Derfor hilser IDA’s formand, Laura Klitgaard også dagens politiske transportudspil velkommen:

”Stor ros til Radikale for udspillet. Jeg er glad for at se vores beregninger omsat til politiske initiativer. Biltransport har været i vækst i flere år. Det bon’er negativt ud på vores CO2-regnskab, og derfor har vi i IDA regnet på, hvad der skal til for at flytte noget af biltransporten over i kollektiv togtrafik. Det er et meget markant bidrag, viser vores beregninger”.

Samtidig peger formanden på, at der er også er godt nyt for de danskere, der bor i yderområderne: 

”Lave priser på langt flere strækninger kan vende lukningstruede ruter i yderområderne til levedygtige løsninger til gavn for dem, der skal rejse efter uddannelse og arbejde. Det tænker jeg er gode nyheder for os alle”.

”En unik mulighed”

I oktober sidste år præsenterede IDA en omfattende analyse udarbejdet af Rambøll, der viser, at markant flere danskere vil droppe bilen og hoppe på kollektiv transport, hvis billetprisen sættes ned til enten 29 kroner for rejser inden for Jylland/Fyn, Sjælland eller Bornholm – og 200 kroner for rejser på tværs af landsdelene.

Ifølge beregningerne vil antallet af rejsende stige med næsten 8 procent, køkørslen falde markant, og statens udgifter til kollektiv transport for første gang kunne vendes til et plus.

”Vi kan se, at en enkel takststruktur først og fremmest mindsker co2 udledningen og både kan fjerne massive trængselsproblemer, gøre det billigere at rejse og samtidig sikre en sund økonomi i den kollektive transport. Det er en unik mulighed for også at give danskerne bedre offentlig transport – og gøre en forskel i vores klimaregnskab”, siger ekspert i grøn mobilitet Lasse Schelde. 


FAKTA OM IDAS FORSLAG:

Den nye takststruktur opdeler Danmark i tre zoner: Jylland-Fyn, Sjælland og Bornholm. En rejse inden for en zone koster 29 kr., rejser mellem zoner koster 200 kr.

Det vil være en solidarisk takststruktur, hvor det koster det samme for alle at komme på arbejde, så længe man ikke krydser Storebælt eller rejser til/fra Bornholm. Om man arbejder i Århus og bor i Viby eller Viborg, er prisen den samme. Og rejser man fra sit hjem i Næstved eller Nærum på arbejde i København, koster det 29 kroner.

Samlet set vil der med der med en sådan takstreform blive kørt godt 20 millioner flere personkilometer med kollektiv trafik per døgn. Antallet af personer, der rejser med kollektiv transport, vil stige med knap 8%.

Længden af en gennemsnitlig tur med kollektiv transport vil stige fra 18,5 km til 32,3 km – en stigning på 74%, netop hvor CO2-udledningen fra vejtransport er størst. Overgangen fra bil til kollektiv transport betyder, at antallet af personkilometer i bil falder med 3,3 millioner kilometer per døgn.

Sammenlignet med dagens takstforhold, reduceres tidstabet med 1.680 køretøjstimer pr. hverdagsdøgn. Samfundsøkonomisk værdisættes en tabt time i bil til 303 kr., hvilket giver en årlig samfundsøkonomisk gevinst på 184 mio. kr.

Takstændringen vil øge billetindtægten i den kollektive trafik med 1,9 mia. kr. om året, en stigning på 9,3%. Store dele af banenettet vil formentlig kunne håndtere de beregnede passagerstigninger med længere tog – hvor det ikke er tilfældet vil de ekstra 1,9 mia. kr. i billetindtægt kunne investeres i de nødvendige udbygninger.

Læs mere:

Nyhed

Nye billetpriser kan skabe transportrevolution

Nye beregninger viser, at mærkbart flere danskere vil skrotte bilen og rykke til kollektiv transport, hvis billetter i fremtiden koster 29 eller 200 kroner.

Tema

Nyt fra IDA

Læs nyheder om IDAs politiske arbejde og analyser.

Vær med

Bliv medlem nu

Få 3 måneder gratis medlemskab og få adgang til alle fordelene.