Nyt fra IDA
- 07.06.2017
Hver tredje time i natur/teknologi er uden faguddannet lærer
Trods en lille fremgang halter kompetencedækningen i naturfagsundervisningen i folkeskolen fortsat langt efter de politiske intentioner om fuld kompetencedækning i 2020.
- 30.05.2017
De studerende skal ikke betale gildet
Regeringens plan for dansk økonomi frem til 2025 er hasardspil på uddannelsesområdet
- 18.05.2017
Dagpengesystemet får tiltrængt opdatering
Det glæder IDA, at et politisk flertal i dag har landet en aftale om nye regler på dagpengeområdet, som skal gøre systemet relevant for flere selvstændige, iværksættere og atypisk beskæftigede.
- 17.05.2017
Der er ingen job på en død planet
Verden har brug for løsninger. Rundt omkring slås man med miljø- og klimaforandringer på grund af fortidens synder, og det har konsekvenser for grundlaget for liv og arbejde i fremtiden
- 08.05.2017
AI er teknologiens første forsøg på at frigøre sig
Kunstig intelligens kan løse verdens problemer, men kan også svække vores demokrati, give myndighederne hidtil usete muligheder for social kontrol og sætte mennesket autonomi under pres, mener ekspert.
- 25.04.2017
Nyt dagpengeudspil kan gøre systemet relevant for flere
Dagpengesystemet har hidtil ikke haft tidsvarende varer på hylderne for mange selvstændige, iværksættere og atypisk beskæftigede.
- 13.02.2017
Watson: Først Jeopardy, så kunstig intelligens til masserne
IBMs supercomputer, Watson er rykket ud af forskningslaboratoriet og ind i hverdagen. 2017 er måske året, hvor vi ser en “killer application”, der starter masseudbredelsen ind i almindelige menneskers hverdag, som IBM forventer.
- 01.02.2017
Lempelse af uddannelsesloft løser ikke ingeniørmanglen
Politikerne på Christiansborg har taget et skridt i den rigtige retning, men uddannelsesloftet er stadigvæk problematisk
- 13.10.2016
Faste udgifter udhuler de studerendes økonomi
Det nuværende SU-system efterlader allerede i dag mange studerende på et økonomisk nulpunkt
- 30.08.2016
Ændring af SU-reglerne vil bremse hver anden studerende
Mere end halvdelen af de studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser ville droppe kandidatdelen, hvis kandidatdelen var lånefinansieret