Konflikter på jobbet
Sådan håndterer du konflikter på jobbet

Alle kan lære at håndtere konflikter konstruktivt, men det kræver en fælles forståelse for, hvorfor konflikterne opstår. Når vi arbejder sammen med andre, kan der opstå faglige uoverensstemmelser, og det fremkalder spændinger både hos den enkelte og mellem de involverede parter. Vores håndtering af konflikten kan afgøre om den udvikler sig destruktivt eller konstruktivt, om samarbejdet fortsætter, eller om vi går hver til sit.
Forstå konflikter – adskil sagen fra relationen
Konflikter begynder at eskalere, når vi har svært ved at skelne mellem sagen, altså det vi er uenige om, og personen, den vi er uenige med. Der er altså tale om to spor i en konflikt: sagen og relationen. Det er vigtigt at adressere begge dele, hvis vi skal komme konstruktivt ud af en uoverensstemmelse.
Fælles viden er nøglen til konstruktiv konflikthåndtering
Værktøjer til konflikthåndtering, hos både ledere og medarbejdere, er vigtige kompetencer for arbejdspladsen i forhold til at sikre trivsel og godt samarbejde. Det handler om at få et fælles blik for, hvordan konflikter eskalerer og hvordan de kan løses.
Hvis du er vidne til at andre i dit team er i konflikt, kan du som kollega sagtens hjælpe dem på rette vej. Du kan f.eks. opfordre parterne til at sætte sig ned og tale sagen igennem, før konflikten vokser sig endnu større. Måske skal de også huskes på, at det er vigtigt at blive på egen banehalvdel og lytte til den anden for at finde de gode løsninger.
4 gode råd til at løse en konflikt på arbejdspladsen
1. Søg dialog: Lyt og spørg
Konflikter skal løses konstruktivt gennem dialog. Vær nysgerrig og undersøgende i din tilgang. Benyt dig af ”aktiv lytning”, som indebærer at stille åbne spørgsmål og sætte dig i den andens sted. Husk at løsningen er ikke givet på forhånd, så vær åben overfor forskellige perspektiver.
2. Tænk i fælles løsninger
Tænk ”vi”, når du selv er i konflikt, og forsøg at opfordre til en fælles løsning. Hjælp dine kolleger med at komme i dialog, hvis du er vidne til en uoverensstemmelse.
3. Bliv på egen banehalvdel
Hold dig på din egen banehalvdel, når I taler sammen. Det kan være konfliktoptrappende at bebrejde modparten. Derimod kan det virke konfliktnedtrappende, hvis du sørger for udelukkende at tale ud fra din egen oplevelse af situationen. Dette kan du også huske dine kolleger på, hvis de står i en konflikt.
4. Adskil sag og person
Husk at skelne mellem sag og person. Gå efter bolden, ikke efter manden. Hjælp dig selv og dine kolleger ved at holde fokus på sagen.
Søg hjælp hvis konflikten eskalerer
Hvis konflikten er eskaleret så meget, at konfliktens parter ikke længere er på talefod, og hvis de nærmeste kolleger ikke har haft succes med at hjælpe dem i dialog - så skal de have hjælp til at håndtere situationen.
Start med at række ud i organisationen omkring jer, for at finde én, som begge parter har tillid til. Det kan være en leder, en tillidsvalgt kollega, HR, eller en kollega lidt længere væk fra de stridende parter. Alternativt kan det være en god ide at bede om hjælp udefra. Det kan være fra en konfliktmægler eller en erhvervspsykolog. Husk at række ud til din tillidsvalgte kollega på arbejdspladsen, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal håndtere situationen.
Kurser i konflikthåndtering kan være en god måde at skaffe sig fælles viden og ressourcer i teamet, til at håndtere uoverensstemmelser. Som IDA-medlem kan du tage et gratis online kursus, hvor du kan få viden om og værktøjer til konflikthåndtering på arbejdspladsen. Find kurset i boksen herunder.
Læs mere:
Kontakt
Få hjælp nu
Som medlem af IDA kan du få rådgivning om arbejdsmiljø.