Podcast

Episode 19: Google-direktør om digitalisering og ligestilling

Bianca Bruhn, direktør for Google i Danmark, står midt i orkanens øje, hvad angår udviklingen af kunstig intelligens. Samtidig har hun også en lang international ledelseskarriere bag sig, hvor hun som kvindelig leder i it-branchen kæmper for DE&I.

Bianca Bruhn har altid været inspireret af Google: Lige fra da hun i starten af 00’erne boede i Silicon Valley og kørte forbi det store Google-skilt hver morgen. Og i dag er hun selv en del af virksomheden, der lige nu er med til at forme vores teknologiske fremtid.

I interviewet her får vi et indblik i en branche i rivende teknologisk udvikling, men hvor diversitetsdagsordnen halter bagefter. Hvad er det næste inden for AI? Hvordan bruger hun selv AI i sin hverdag? Hvilke kompetencer kræver det? Hvordan trives diversiteten blandt ledere i STEM? Hvordan arbejder Google med DE&I?

Leder eller ej? At finde sin egen ledelsesstil

Der kom et punkt i Bianca Bruhns karriere, hvor hun vidste, at enten skulle hun helt væk fra ledelse – hvis ledelse kun kunne være på den her måde – eller også skulle hun finde sin egen måde at være leder på.

De første år af Bianca Bruhns ledelseskarriere bar meget præg af, at hun kom fra den tyske transportindustri og it-virksomheder, der var meget mandsdominerede. Der var ikke ”fuld pallette af forskellige rollemodeller inden for ledelse,” fortæller Bianca Bruhn.

Så man kan sige, at du er formet af et maskulint ledelsesmiljø og har fundet din egen vej i det?

”Ja, jeg begyndte at undersøge, om der var andre måder at lede på. At eksperimentere mere med det. Var der mere inspirerende måder at være leder på, end at det hele handlede om gennemslagskraft og en kommanderende tone?”

Bianca Bruhn var fascineret af studier om, at mennesker performer bedst, når de føler sig trygge – når de føler sig både set og hørt. Hun ønskede derfor at implementere disse studier i sin ledelse – hun ville skabe menneskelige resultater samtidig med de finansielle.

”Det tog flere år. Det er en lang proces at finde sin egen ledelsesstil,” understreger Bianca Bruhn, der i dag opnår følgeskab gennem formålsdrevet ledelse: Hvad er det vi skal løse sammen?

Hun fortæller også, at man hos Google i mange år har arbejdet med DE&I og psykologisk tryghed. Der er derfor plads til, at hun hos Google kan udfolde sin ledelsesstil, der er præget af nærvær, engagement og empati.

Kønskvoter på ledelsesposter og mere unbiased rekruttering

Bianca Bruhn er meget optaget af diversitet. Både generelt i STEM og blandt ledere i danske virksomheder. Hun fik sig derfor en overraskelse, da hun vendte hjem til den danske ledelsesgang fra udlandet:

”Danmark var som land kommet utroligt langt, hvad det gjaldt digitalisering, i den periode, jeg var væk.” Men kontrasten til udviklingen på diversitetsfronten var ikke til at overse: ”Jeg var virkelig overrasket. I de lande jeg havde været i, var kønsligestilling noget af det mest grundlæggende, man talte om,” mens hun i Danmark oplevede ”hvor lidt diversitet der var i danske virksomheder – og stadig er.”

World Economic Forum Gender Gap Report viser også, at Danmark er bagud på kønsligestillingsområdet. Så hvad skal der til?

”Jeg har egentlig altid troet på en liberal tilgang til det her med at få flere kvinder i toppen af dansk erhvervsliv. Men jeg er de senere år begyndt at tro på, at vi bliver nødt til at indtænke reguleringer for at få vendt den her nedadgående kurve.”

Bianca Bruhn sammenligner Danmark med vores nordiske nabolande: ”De har implementeret en masse ligestillingsfremmende initiativer – en barselsreform i Sverige og kvoter i Norge.” Hvortil hun fremhæver sin overbevisning om, at barselsreformen i Danmark kommer til at være afgørende for ligestilling: ”både på tværs af organisationer, men også i toppen af dansk erhvervsliv.”

Hun mener, at kvoter derfor også kan være en del af løsningen, når vi skal gøre op med udfordringerne på ligestillingsområdet. Hun ser det dog som langt fra den eneste måde, vi kan arbejde med ligestilling: ”Helt afgørende er rekrutteringsprocesserne” fortæller Bianca Bruhn.

I Google har man en meget klar rekrutteringsproces på alle lag i virksomheden, der har til formål at sikre fuld diversitet blandt kandidaterne, inden de starter interviewprocessen: ”hvis minoritetspersoner ikke søger jobbet, så er vi ude og finde de her personer på forskellige platforme, så vi har en fuld repræsentativ shortlist af personer” fortæller Bianca Bruhn. Udover at sikre et mangfoldigt udvalg af kandidater, så sørger de også for at sammensætte et ansættelsespanel med diversitet, så de så vidt muligt undgår bias.

AI benyttes dagligt af Google-direktøren – og her er hendes bedste råd til dem, der ikke bruger det endnu

Google har jo udviklet chatbotten Gemini. Bruger du selv kunstig intelligens i din hverdag?

”Jeg bruger Gemini hver dag. Jeg har stille og roligt fået øjnene op for det ved at afprøve forskellige ting. Og nu er den en fast sparringspartner i min hverdag. Den giver mig kreative ideer, og vi kan gå i en dyb dialog, lige når det passer mig”.

Bruger du også AI strategisk?

”Ja – jeg bruger det både til det her legende element, hvor jeg afprøver ting, men også til at dykke ned i eksempelvis strategiarbejde eller et specifikt projekt, hvor jeg kunne tænke mig andre vinkler end mine egne, nye perspektiver og noget struktur, jeg ikke selv havde tænkt på”.

For at øge produktiviteten benytter Bianca Bruhn også AI til at læse dokumenter, hvor hun kan stille den spørgsmål til indholdet, så hun kan finde lige netop den information, hun leder efter. Hun har derfor øget sin kreativitet – men også sin produktivitet ved at benytte AI i sin hverdag.

Hvordan kommer man med i AI-kampen, hvis man endnu ikke har prøvet AI?

”Ja – det skal alle tænke over” mener Bianca Bruhn og tilføjer, at alle bør komme i gang og langsomt læne sig ind i det: ”jeg kan kun opfordre alle til at begynde at lege med AI.”

Hun foreslår, at man kan starte med at prøve små projekter af – men alligevel må de gerne have lidt betydning i virksomheden, så de ikke bliver glemt og efterladt på sidelinjen: ”det kan eksempelvis være at øge jeres produktivitet internt eller løfte jeres engagement med kunderne.” Dertil foreslår hun, at man samler nogle gode kræfter i virksomheden, selvom der måske ikke er nogen, der har AI-kompetencer, så ”prøv med, hvad I har af kompetencer, og læn jer ind og kom i gang.”

Fremtidens AI kræver vores opmærksomhed

Når vi nu snakker AI, er der så noget, der bekymrer dig?

”Ja, det er der helt sikkert. AI er for vigtigt til ikke at blive reguleret” lyder det med det samme fra Bianca Bruhn. Hun påpeger alle de muligheder, der er for at bruge AI til det vi helst ikke vil bruge det til, fx misinformation og deepfake.

Hun kalder AI for et ”tosidet væsen”, der hele tiden kræver vores opmærksomhed, fordi teknologien har overhalet os og udvikler sig hurtigere end vi mennesker gør.

Hvilke kompetencer kræver det af os mennesker?

”Én af de ting vi taler rigtigt meget om er, at i vores verden, der er præget af AI, så kræver det kompetencer som kritisk tænkning, problemløsning, kreativitet, innovation, kommunikation, samarbejde og empati”.

Ifølge Bianca Bruhn, så er disse kompetencer blandt de afgørende ting, vi hele tiden vender tilbage til – både i bestyrelsesarbejde, på uddannelser og i ledelse.

”Det er kompetencer, AI ikke kan hjælpe os med” lyder det fra Bianca Bruhn. Hun påpeger derfor, at man skal kunne prompte den rigtigt – man skulle kunne få den til at gøre de rigtige ting for os, så vi som mennesker kan fokusere på det værdiskabende arbejde. Det er sådan vi skal bruge AI: ”det er sådan vi får allermest ud af det.”

Læs mere:

Tema

STEM'MER I LEDELSE

Vil du blive klogere på fremtidens ledelse? Lyt nu og oplev de dygtigste, mest innovative og nytænkende ledere og ledelsestænkere i STEM. Læs mere her.

Tema

Ledelse

Hybrid ledelse, stress, generativ AI og lønforhandlinger. Læs mere om tilbagevendende emner og nye ledelsestrends.

Vær med

Bliv medlem og få alle fordelene

Få 3 måneder gratis medlemskab og få adgang til alle fordelene.