Podcast
Episode 20: “Vi skal kaste os ud i AI – men ikke for AIs skyld"
Af Michael Monty
Kunstig intelligens, AI, fylder endog rigtig meget i Thomas Kolsters arbejdsliv som chef for Danfoss’ softwareforretning. Med titel af Head of Sales and Commercial Functions sidder han med det kommercielle ansvar i Danfoss Digital Services, hvor kronjuvelerne er to produkter, som begge er helt eller delvist baseret på kunstig intelligens.
Ikke desto mindre understreger Thomas Kolster, at selvom brugen af kunstig intelligens de seneste år er kommet højt på den strategiske dagsorden i en lang række virksomheder, herunder Danfoss, skal man passe på med at ”forelske” sig i AI.
Det er nemlig ifølge Thomas Kolster essentielt at holde fokus på de udfordringer, som kunstig intelligens i nogle tilfælde kan hjælpe med at løse, fremfor hovedkulds at lade sig bjergtage af selve teknologien.
”Ud over rekrutteringen og organiseringen af projekter såvel som medarbejdere ser jeg det som en stor ledelsesmæssig udfordring, at vi holder os på sporet, når det gælder om at finde det rigtige tempo i forhold til integrering af kunstig intelligens. Vi og andre virksomheder skal passe på med at stirre os blinde på selve teknologien og kaste os over AI, alene fordi det er en spændende teknologi,” siger Thomas Kolster.
Advarer mod usund subkultur
AI er, understreger han, en teknologi – eller et redskab – som kan løse nogle problemer for virksomhedens kunder eller i forhold til interne processer.
”Dét, man som leder skal bevare fokus på, er de udfordringer, vi gerne vil have løst – og så skal vi beslutte, om AI skal være en del af den løsning eller ikke. Jeg kan godt frygte, at man begynder ukritisk at kaste sig over teknologien uden at løse de egentlige problemer,” siger Thomas Kolster.
- Det har i relation til AI været diskuteret, om vi i Danmark er gode nok til at omfavne de muligheder, AI giver, og om vi lider af teknologiforskrækkelse. Mener du, at vi samtidig kan blive for ’teknologiforelskede’?
”I høj grad. Ledelsesmæssigt er det vigtigt at bibeholde forståelsen for, at vi skal skabe de rammer, der gør, at vi tør kaste os ud i AI, men undgå, at vi gør det for teknologiens skyld. Vi må ikke forelske os i teknologien med risiko for at glemme de problemer, vi forsøger at løse. Derfor mener jeg også, at vi som ledere skal passe på med ikke at skabe en usund subkultur i form af en AI-ghetto eller digital ghetto, hvor digitalisering kun lever i lille del af virksomheden, mens resten af virksomheden driver business as usual,” siger Thomas Kolster.
”Som leder skal man fjerne forskrækkelsen, men også til en vis grad få decentraliseret arbejdet med AI. Det er først, når det kommer ud i de enkelte afdelinger, at mulighederne i AI bliver mest tydelige, og vi dermed bruger teknologien bedst muligt,” forklarer han.
Kan give store besparelser
De to satsninger, Thomas Kolster sidder med ansvaret for i Danfoss’ softwareforretning, har begge kunstig intelligens som en del af maskinrummet i produkterne.
Det drejer sig dels om ’Alsense’, som er en Cloud-løsning til flere forskellige industrier, især supermarkedsbranchen. Softwaren hjælper blandt andre supermarkedskæder med at have en hensigtsmæssig drift af deres kølesystemer med lavest muligt energiforbrug, den helt præcise temperatur til at holde fødevarerne friske samt overvågning, der kan forudsige potentielle nedbrud.
”Hvis hele kølesystemet bryder ned i Brugsen søndag aften efter lukketid, kan det have ret omfattende konsekvenser,” pointerer Thomas Kolster.
Og dels softwaren ’Leanheat’, som er en Cloud-baseret AI-løsning, der kan hjælpe både fjernvarmeproduktion og -distribution med at optimere driften, men som også helt konkret kan forbedre varmefordelingen i bygninger og give besparelser i varmeforbruget på op til 15 procent.
”Alsense og Leanheat er gode eksempler på, hvordan AI kan gøre en kæmpestor forskel, når vi gerne vil lære endnu mere om, hvordan forskellige systemer fungerer. Eksempelvis er kølesystemer i supermarkeder forskelligt bygget op. Det er ikke sådan, at man kan sige, at kølesystemerne i alle Netto-butikker er ens – det er de ikke, og derfor kan man ikke lave en statisk model. Her er AI en rigtigt stærk og nyttig teknologi til at lære, hvad der er god kontra uhensigtsmæssig drift af hvert enkelt system,” forklarer Thomas Kolster.
Bliver anvendt til konkrete løsninger
Når softwareforretningen i Danfoss i disse år oplever en stigende efterspørgsel, handler det ifølge Thomas Kolster meget om, at kunderne kan se, hvordan de nye AI-udviklede produkter kan medvirke til optimering af driften.
”Både på varme- og køledelen har optimering af driften vores kunders stigende fokus, fordi energipriserne generelt er steget og under energikrisen tog et markant hop opad. Hvis man for eksempel kan spare 10 procent energi på kølesystemet i et supermarked i en tid, hvor energiprisen på kort tid er blevet tre- eller firdoblet, handler det om mange penge,” siger Thomas Kolster.
Samtidig oplever han en generel samfundsmæssig udvikling i øjeblikket i retning af at anerkende kunstig intelligens som en teknologi, der rent faktisk er konkret anvendelig.
”AI er på kort tid gået fra at være lidt et kuriosum og noget science fiction-agtig teknologi til rent faktisk at blive anvendt til konkrete løsninger og konkrete produkter, som indgår naturligt i vores kunders drift. Efterspørgslen er steget, og hypen omkring AI har gjort, at mange virksomheder har fået større interesse for det,” siger Thomas Kolster.
Rekruttering sker internationalt
Som kommercielt ansvarlig for Danfoss Digital Services har han omkring 30 medarbejdere under sig. Da det er et område i hastig vækst, er der et løbende behov for nyansættelser. Men når det gælder rekrutteringen af softwareudviklere og -arkitekter samt data scientists er konkurrencen virksomhederne imellem benhård, fortæller Thomas Kolster.
”Pludselig befinder vi os i konkurrence med Google, Microsoft og andre store teknologiaktører. Det er klart, at det er et hårdt marked at være i som arbejdsgiver, men til gengæld er det godt som arbejdstager. Dels er der rigtig mange jobs at gå efter, og dels medfører han hårde konkurrence, at lønningerne er høje,” siger Thomas Kolster.
Danfoss har historisk set haft succes med at rekruttere dygtige ingeniører, blandt andre elektro- og maskiningeniører, mens der i mindre grad er blevet ansat softwareingeniører og -udviklere i virksomheden med hovedsæde på Als.
”Det er for os et forholdsvis nyt område, hvor vi skal til at gøre os attraktive. Men jeg føler, vi har en attraktiv position i dén konkurrence, fordi vi bruger kunstig intelligens til at reducere fødevarespild og CO2-udledninger. Dét, at vi knytter teknologien til et højere formål med positive samfundsmæssige konsekvenser, betyder noget for de kandidater, vi gerne vil rekruttere,” siger Thomas Kolster, der selv har været ansat i Danfoss i 11 år.
Rekrutteringen sker på et jobmarked, der for en global virksomhed som Danfoss er internationalt. Blandt de cirka 30 personer, der p.t. udgør Thomas Kolsters team, er under en tredjedel fra Danmark. Resten sidder i USA og europæiske lande som Finland, England, Tyskland og Italien.
- Hvad er fremtidsperspektiverne set med dine øjne, når det gælder brugen af AI på Danfoss?
”Det er svært at spå om. Jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at se meget mere kunstig intelligens i Danfoss i de kommende år. Ud over, at AI kommer til at optimere vores arbejdsgange, bliver det også en større indtægtskilde for os i fremtiden. For mig at se er det vigtigt, at vi rundt omkring i de forskellige funktioner i virksomheden bliver stadig mere opmærksomme på at indtænke kunstig intelligens som et redskab, der kan hjælpe med at løse de udfordringer, vi måtte have. Men det er ekstremt svært at sætte tal eller procenter på tværs af forretningen på, hvor meget det eksakt kommer til at fylde,” siger Thomas Kolster.
Læs mere:
Vær med
Bliv medlem og få alle fordelene
Få 3 måneder gratis medlemskab og få adgang til alle fordelene.