Podcast
Episode 7: Ung tech-iværksætters opskrift på succes
Af Michael Monty
Den danske software- og healthtech-virksomhed Lenus eHealth er meget andet og mere end en kæmpemæssig økonomisk succes.
Det er blandt andet også historien om en forretningsidé, der udspringer af en mission.
Det er seks år siden, Bertram Thorslund sammen med Christian Høeg og Kristoffer Dorph stiftede Lenus eHealth – en all-in-one platform til personlige trænere og coaches, som derigennem kan servicere deres klienter med råd om kost, træning og sundhed.
Og i telefonen fra New York, hvor Lenus’ 30-årige CEO nu bor og arbejder, lægger Bertram Thorslund ikke skjul på, at Lenus blev startet ud fra et dybtfølt ønske om at gøre noget ved det fundamentale problem, der var med den globale folkesundhed.
”Der var en skæv balance mellem udbud og efterspørgsel, når det gjaldt muligheden for at få hjælp til at leve sundere, og meget af det, der blev udbudt, var rigtig dyrt. For eksempel var dét med at have en personlig coach eller diætist forbeholdt dem, der havde råd til at smide 5-6.000 kroner af sted hver måned – og når jeg kiggede på demografien i forhold til, hvem der havde mest brug for hjælp, var det netop ikke dem, der havde råd til at betale 6.000 kroner om måneden. Derfor satte vi os for at bygge noget, der ville demokratisere hjælpen til at leve sundere,” fortæller Bertram Thorslund.
Missionen om at gøre det muligt for alle at leve et sundt liv, uden hver måned at skulle gøre et voldsomt indhug på bankkontoen, har været ledestjernen for Lenus eHealths stiftere.
”Vi har haft en mission med forretningen, der ligger ud over bare at bygge en forretning – og det har været blandt de motorer, der har gjort, at vi har haft ekstra fart på. Hvis man beskæftiger sig med noget, hvor man både nyder processen og målet, løber man hurtigere på literen. Og det er en stærk, usynlig lim i teamet, at vi alle brænder for samme mission, hver dag vi kommer på arbejde,” siger Bertram Thorslund.
Fra en håndfuld til 500 medarbejdere
I dag er Lenus eHealth på flere planer en gigantisk succes:
På få år er antallet af medarbejdere vokset til snart 500 mennesker.
Kontoret i Danmark er blevet suppleret med kontorer i Sverige, Tyskland, England, Spanien, New York og Los Angeles – samt tilstedeværelse i Finland, Irland og Holland.
Og i sommeren 2021 kunne Bertram Thorslund og medstifterne sole sig i omtaler i alle store danske finansmedier, efter at softwaresuccessen var blevet værdiansat til svimlende tre milliarder kroner.
For Bertram Thorslund har den vilde vækstrejse på bare seks år samtidig betydet, at hans toplederjob har udviklet sig markant. Han har, som han selv udtrykker det, fået lov at vokse med lederopgaven i takt med, at organisationen er vokset i størrelse.
”Det har været en spændende rejse og udfordring. Vi er gået fra at være en håndfuld mennesker, hvor vi kunne snakke strategi og organisering rundt om et bord, til nu at være snart 500 mennesker med 60 forskellige nationaliteter,” siger Bertram Thorslund.
Og lige i øjeblikket går det endog rigtig stærkt for virksomheden. Så stærkt, at Bertram Thorslund næsten fra den ene dag til den anden kan se en udvikling.
”Hver dag, når jeg møder på arbejde eller tænder min computer, er Lenus en større og mere international virksomhed end dagen forinden, og jeg forsøger at gå ind til den voksende opgave med en åben og lærende tilgang,” siger han.
Ledelsesmæssigt har Bertram Thorslunds væsentligste redskaber netop været med et åbent sind at lære af og lytte til andre. Her har han fået særligt meget ud af at have flere tidligere iværksættere omkring sig, som han sparrer flittigt med.
”Især Rasmus Ingerslev og Jakob Jønck, der begge sidder i Lenus’ bestyrelse, har været gode sparringspartnere. Derudover har vi i Lenus prioriteret at have HR business partners, og der vil jeg til enhver tid råde andre iværksættere til også at prioritere. Fra vores HR business partners har jeg fået utrolig meget nyttig feedback om min udvikling som leder,” understreger Bertram Thorslund.
Bertram Thorslunds blå bog
- 30 år.
- Uddannelse: Master i økonomi og business adminstration fra Copenhagen Business School (2016).
- CEO i og medstifter af healthtech-virksomheden Lenus eHealth, som han stiftede i 2016 sammen med Christian Høeg og Kristoffer Dorph.
- Bosat i New York.
Ikke i mål endnu
En værdiansættelse på tre milliarder kroner kunne måske få nogen til at overveje at kaste sig ud i helt andre erhvervseventyr – eller at drosle totalt ned for arbejdslivet og i stedet tilbringe et par år i en hængekøje på en palmestrand med udsigt til azurblåt vand og med en farvestrålende drink i hånden.
Men ifølge Bertram Thorslund føler hverken han selv eller hans medstiftere og partnere, at de er i nærheden af endnu at være i mål.
”Tværtimod er det vores opfattelse, at vi stadig er meget tidligt på vores rejse. Vores første milesten er, når vi har én million aktive mennesker ad gangen på platformen, og der er stadig lidt vej til dét mål, og vi føler slet ikke, vi har realiseret potentialet endnu,” siger Bertram Thorslund.
Han fortsætter:
”Når éns forretning er tre milliarder værd, begynder det økonomiske incitament er være meget begrænset. Men heldigvis har mine partnere og jeg fra starten haft andre incitamenter, som stadig er der – både på impact-siden og i forhold til, hvor forretningen skal tages hen.”
Skal forstå værdi af fladt hierarki
Bertram Thorslund er stadig, ligesom da hans base var Danmark, leder for Lenus’ globale markeder. Så selvom han nu slår øjnene og computeren op i New York, er det ikke hele hans hverdag, der har ændret sig.
Ledelsesmæssigt kan han dog godt mærke, at der er stor forskel på arbejdspladskulturen i Danmark og byen, der aldrig sover.
”Én af de største forskelle på at være leder i Danmark og New York er medarbejdernes syn på at være en del af et hierarki. Jeg har skullet arbejde lidt mere herovre med at få masseret tillid og forståelse for værdien af et fladt hierarki ind i arbejdspladskulturen,” siger Bertram Thorslund.
For virksomhedens CEO giver det faktum, at Lenus’ kontorer og aktiviteter er fordelt mellem Europa og USA, visse udfordringer.
”Jeg tror meget på synlighed i ledelse. Da vi kun havde europæiske markeder, kunne jeg sætte sig i et fly og en time senere være i Berlin, London eller Stockholm. Når der nu er syv timers afstand til nogle af de andre kontorer, må jeg finde på andre måder at opretholde synligheden. Vi har blandt andet skruet lidt op for digitale møder, og jeg har helt sikkert også tænkt mig at holde fast i ind imellem at komme rundt til alle kontorerne. Derudover har jeg heldigvis mine partnere og medstiftere, som også er meget på vingerne,” siger han.
Hobby er blevet arbejde
Seks år, hvor Lenus eHealth har fyldt endog rigtig meget i Bertram Thorslunds liv, har samtidig fået ham til at reflektere over, hvordan han får sit liv, herunder også den tid, hvor han ikke arbejder, til at hænge sammen bedst muligt.
”Jeg går meget op i min søvn, kost, træning og strukturer. Jeg tror, det er vigtigt at trives i krop og sind og i sine relationer, også udenfor arbejdet, og det går jeg lige så meget op i, som i mit arbejde. Men det er ikke to ting, jeg fuldstændig kan skille fra hinanden. Og her véd jeg godt, at jeg har været heldig, for når jeg arbejder, føler jeg, at jeg er i gang med en hobby, der er blevet mit arbejde,” siger han.
Selv om arbejde og fritid for Bertram Thorslund ofte smelter sammen, anerkender han samtidig, at work-life-balance er vigtig.
”Jeg tror meget på, at man bliver en bedre udgave af sig selv både i arbejdssammenhæng og privat, hvis man trives begge steder. Man kan ikke performe lige så godt på arbejdet, hvis man ikke trives som et helt menneske. Og man bliver en bedre ven, partner og udgave af sig selv i privaten, hvis man også trives på arbejdet,” siger han.
Ikke nok at ville bygge en forretning
Kommende iværksættere og iværksætterledere får to råd med på vejen fra Bertram Thorslund. Det første er, at man skal vente med at kaste sig ud i det, til man er passioneret omkring andet og mere end at bygge en forretning.
Man skal således, påpeger han, også være passioneret omkring, hvad man vil med sin forretning.
”Nogen siger, at det er kliché, at man altid skal få den gode idé, før man bygger forretningen, men personligt ville jeg have haft svært ved at finde lige så meget glæde ved de mange timers arbejde, hvis det ikke også var for rejsens skyld, og fordi jeg hele vejen igennem har nydt at arbejde med det, jeg har beskæftiget mig med,” siger Bertram Thorslund.
Det andet råd er ikke at undervurdere betydningen af overkommunikation.
”Jeg har lært mig selv, at i stedet for at bruge 99 timer på at lave en plan og én time på at kommunikere den, er det bedre at bruge 70 timer på planen og 30 timer på at kommunikere den,” siger han og uddyber:
”Gentagelser kan være kernen til forståelse og til at sikre, at ideen kommer ud at leve. Og som min bestyrelsesformand, Rasmus Ingerslev, har sagt til mig: ’Det er altid modtageren, der definerer budskabet’. Med andre ord er det virkelig vigtigt, at tingene ikke bare lever i mit hoved, men at de også bliver forstået og fortolket rigtigt af alle dem, jeg har omkring mig. Det er noget, jeg stadig arbejder med at blive endnu bedre til.”
Links / shownotes
Find frem til STEM'MER I LEDELSE
Læs mere:
Vær med
Bliv medlem og få alle fordelene
Få 3 måneder gratis medlemskab og få adgang til alle fordelene.