Sådan skriver du en god jobansøgning

Der er tre faser, når du skriver den gode ansøgning: Research, skrivefasen og finpudsning. Her får du en trinvis guide til at skrive den skarpe jobansøgning.

Glad mand sidder ved en laptop

Din jobansøgning skal være overskuelig og målrettet den stilling, du søger.

Din ansøgning har ét formål: Det skal gøre arbejdsgiveren så interesseret i dig, at du bliver inviteret til en jobsamtale. Derfor skal du fortælle, hvorfor du kan give den pågældende virksomhed værdi gennem jobbet – og du skal give dem vished om, at du kan løse opgaverne.

Det kan virke som en stor mundfuld, men vi har bidt processen op i flere små trin, som du kan følge.

Analyser jobopslaget grundigt

Det virker måske som et indlysende råd, men mange undervurderer, hvor vigtigt det er at lave grundig analyse og research, inden de begynder at skrive deres ansøgning.

Selvom det tager lidt længere tid, er det ekstra arbejde godt givet ud, fordi det øger sandsynligheden for, at du lægger vægt på de ting, som arbejdsgiveren efterspørger og kigger efter, når de gennemlæser ansøgningen.

Når du læser stillingsopslaget, så sørg for at være grundig. Der kan gemme sig vigtig viden i alle sætninger. Det er en god ide at markere de kompetencer, opgaver og metoder i opslaget, som du enten har erfaring med eller viden om. Marker også de elementer, som du ikke har kendskab til – det er ikke nødvendigvis en ulempe, for hvis det ikke er krav fra virksomhedens side, så kan det være et udviklingsområde for dig.

Ofte vil der være beskrivelser i opslaget, hvor det er uklart hvilken rolle eller kompetencer det forventes af en ny medarbejder skal byde ind med. Disse uklare beskrivelser er oplagte at spørge ind til, når du ringer til virksomheden, inden du skriver din jobansøgning.

Notér dig også hvad virksomheder skriver om dem selv: Hvilke værdier er vigtige for dem, og hvad vil de gerne være kendte for udadtil. 

Lav research på arbejdsgiveren inden du ringer

Den vigtigste research du kan foretage dig er at ringe til arbejdsgiveren, men inden da bør du starte med at indsamle information fra virksomhedens hjemmeside og i dit netværk.

På virksomhedens egen hjemmeside og delvist via dens profiler på sociale medier kan du få et lidt bredere indtryk af virksomheden og deres værdier end du fik i jobopslaget, deres mission, vision og, hvilke produkter eller services, de leverer. Brug 5- 10 minutter på det og vurder efter din ansøgningsproces, hvilken værdi den research gav dig.

Du kan også undersøge via LinkedIn, om du kender nogen der er ansat eller tidligere har det hos arbejdsgiveren. De kan give dig et indblik i, hvordan kulturen og arbejdsmiljøet er. Husk dog, at de ansatte ikke kan give dig svar på, hvad chefen lægger vægt på – det er kun opkaldet til chefen, der kan gøre dig klogere på det.

Ring til virksomheden

Du skal aldrig ringe til arbejdsgiveren, for at de skal ”huske dit navn”, når de læser ansøgningerne igennem. Hvis ikke du har nogen relevante spørgsmål, er det bedre at lade være. I analysen af jobopslaget bed du mærke i nogle af de beskrivelser, som krævede en uddybning. Det er blandt andet dette, du nu med fordel kan ringe og spørge virksomheden om.

Derudover er der flere ting, som ikke fremgår af jobopslaget, som du kan spørge ind til for at få en fordel, når du skriver din ansøgning:

  • Hvad er den vigtigste udfordring i jobbet?
  • Hvilke af arbejdsopgaverne i jobopslaget skal du bruge mest tid på?
  • Hvilke faglige kompetencer er vigtigst for at varetage stillingen, og er der nogle faglige kompetencer, der er et krav?
  • Hvad er succeskriteriet for stillingen de næste 6 og 12 måneder?

Når du får svar på disse spørgsmål, får du også en bedre ide om, hvorvidt stillingen i det hele taget er noget for dig, og du får viden om, hvad du skal prioritere i din ansøgning, når du beskriver, hvilke opgaver du kan bidrage til at løse med udgangspunkt i din faglighed og erfaring – og hvordan du vil gå til opgaverne.

Når du ringer på et jobopslag, er det en god ide selv at forberede en lille ’elevator pitch’ om din baggrund, og hvorfor du er interesseret i jobbet, hvis arbejdsgiveren har nogle spørgsmål til dig. Husk at formålet med opkaldet er, at du får info, der gør dig i stand til at målrette ansøgningen – ikke for at levere din pitch. Men skulle de spørge, så er du forberedt, og dét vil give dem et godt indtryk af dig.

Gør din jobansøgning overskuelig

Undersøgelser viser, at arbejdsgiverne læser jobansøgninger overfladisk. Derfor er det vigtigt, at du har dine faglige nøgleord med i overskrifterne til de enkelte afsnit. 

Overskrifterne skal selvfølgelig afspejle indholdet af afsnittene. På den måde kan læseren skimme din ansøgning på få sekunder og stadig få et positivt indtryk af dig i forhold til stillingen.

Din ansøgning må kun fylde 1 side, og derfor skal du nøje udvælge dit indhold og droppe fyldord og informationer, der ikke er relevante for virksomheden.

Skriv en fængende overskrift

En god personlig overskrift giver arbejdsgiveren lyst til at læse videre og opsummerer, hvorfor du er egnet til jobbet. Derfor skal du sælge dig selv fra start i stedet for at bruge en intetsigende overskrift, som kunne passe på alle ansøgere.

Her er et eksempel på en dårlig og en god overskrift:

  • Dårlig: Ansøgning til jobbet som salgsingeniør
  • God: Eksportingeniør med speciale i markedsanalyser

Vis din motivation for virksomheden og eller jobbet

Det første afsnit skal være din motivation for at søge jobbet. Her skal du tage udgangspunkt i de ord og temaer, som arbejdsgiveren bruger om sig selv i jobopslaget, på deres hjemmeside og i den telefonsamtale, du har haft med dem.

Det er ikke nok, at du synes, at ”virksomheden virker spændende”, eller at du ”gerne vil arbejde i branchen". Du skal komme ind på, hvorfor lige præcis denne virksomhed er er interessant og hvorfor. Hvad er det, de gør, som du synes er inspirerende, modigt, innovativt – og hvorfor synes du det? Hvad er det for en dagsorden eller opgaveløsning, du gerne vil være en del af, og hvorfor er det vigtigt eller spændende for dig?

Du skal holde nøje øje med, at din motivation ikke er fokuseret på, hvad du får ud af jobbet, men derimod hvordan du bidrager til at virksomheden når sine mål.

Beskriv de opgaver, du kan løse

Nu skal du beskrive, hvad der gør dig til en kompetent kandidat og anskueliggøre, at de trygt kan ansætte dig. Det er nu, du skal sætte fokus på de kerneopgaver og kompetencer, du fandt frem til da du analyserede opslaget og talte med chefen i telefonen. Fortæl tydeligt, hvilke af deres højst prioriterede opgaver og faglige kompetencer, du lever op til.

Du skal beskrive, hvordan du går til opgaverne, hvordan du kan bidrage med viden, og hvilke positive effekter det vil have for virksomheden.

Hvis du har 1-2 eksempler på tidligere succeser, erfaring eller opgaver, der matcher dine fremtidige opgaver ret præcist, så beskriv dem kort og konkret. Du skal bare huske, at din ansøgning er en hensigtserklæring, der skal pege fremad og vise, hvordan du vil håndtere arbejdet hos den potentielle arbejdsgiver, og at dit bagkatalog allerede er præsenteret i dit CV. Ansøgningen skal ikke være en gengivelse af dit CV.

Husk dine personlige egenskaber

Når arbejdsgiverne ansætter en ny medarbejder, ser de i høj grad på, hvem de fremover skal arbejde sammen med hver dag.

Når du skriver din ansøgning, skal du derfor i sidste afsnit beskrive de personlige og sociale kompetencer, der gør dig til en god kollega og medarbejder i den virksomhed og i det job, du søger. Udvælg de kompetencer, der gør at du passer bedst ind i teamet og den måde, de arbejder på. Nævn også de kompetencer, der øger sandsynligheden for at du lykkes i rollen.

Skriv lidt om, hvordan det viser sig, at du er nysgerrig, detaljeorienteret, eller struktureret og hvad du for at bidrage til det kollegiale fællesskab. Du skal ikke lyve om dig selv og fx gøre dig meget mere ekstrovert, end du reelt er. Det vil hverken gavne dig eller virksomheden.

Få læst din jobansøgning igennem

Selvom du ikke søger et kommunikationsjob, er dårligt sprog og grammatiske fejl med til at trække ned i bedømmelsen af dig, da det fremstår sjusket. Undgå derfor klicheer, og sørg for, at et par friske øjne gennemlæser din ansøgning for stave- og slåfejl, som stavekontrollen ikke fanger.

Send din ansøgning, CV og eventuelle bilag som pdf-filer

Læs opslaget nøje, og send kun de dokumenter, som virksomheden efterspørger. Det er ofte, men ikke altid både CV og jobansøgning. Flere virksomheder er begyndt at bede om at få tilsendt anonymt jobansøgningsmaterialet, kun at få CV’et eller cases – følg deres anvisninger.

Hvis du vurderer, at der er et stort overlap i en anbefaling fra et tidligere job til opgaverne i dette job, så kan du medsende den. Øvrige bilag kan fx være uddannelsespapirer, portfolio eller certificeringer.

Sørg altid for at gemme og sende dine dokumenter som PDF-filer, så du er sikker på, at dit layout bliver ved med at se rigtigt ud og navngiv dem med ”dit navn CV.” ”dit navn ansøgning”. Så hjælper du læseren, der navigerer efter navne i deres dokumenter