Personlighedstest og færdighedstest: Bliv klar til 2. jobsamtale
Hvis du bliver kaldt ind til en anden jobsamtale, kan du blive bedt om at forberede en case og at tage en færdighedstest og personlighedstest. Formålet er, at arbejdsgiveren skal få et bedre indtryk af dig som kandidat.
Tillykke! Hvis du er blevet inviteret til en anden samtale, er du en af de 2-3 kandidater, der har gjort det bedste indtryk ved første jobsamtale.
Denne gang vil arbejdsgiveren gerne have et bedre indtryk af, hvem du er som person, og om du har færdighederne i orden. Det kan de gøre igennem en personlighedstest, en færdighedstest og/eller en case/opgave.
Det kan virke nervepirrende, men test og cases er kun en del af det samlede billede, som arbejdsgiveren prøver at danne af dig, og du har mulighed for at forberede dig på anden samtale, test og cases/opgaver på forhånd. Her kan du læse hvordan.
De typiske spørgsmål til anden jobsamtale
Til anden samtale skal du ofte tale med den chef, du kommer til at arbejde sammen med og en eller to medarbejdere. Her har I mulighed for at lære hinanden bedre at kende, og du kan spørge mere ind til jobbet og stillingen.
Det er også til anden samtale, at I kan tale mere konkret om løn og ansættelsesvilkår.
Mellem første og anden samtale er det en god ide, at du reflekterer mere over stillingen, nu hvor du har fået mere information. Det viser engagement, og du kan forvente, at arbejdsgiveren vil spørge ind til det.
Nogle af de mest typiske spørgsmål, som du kan forvente – og dermed forberede dig på, er:
- Kan du igen fortælle kort om dig selv? (Hvis der er nye deltagere med til samtalen)
- Gav første samtale anledning til nogle spørgsmål fra dig?
- Kan du fortælle om en situation, hvor du ikke har været glad for at arbejde sammen med en kollega – og hvorfor?
- Kan du fortælle om en virkelig god ide, du har fået – fx en ny måde at løse en opgave på?
- Hvilke opgaver trives du med?
- Hvilke opgaver kan du ikke lide at arbejde med?
- Hvordan håndterer du mange opgaver på én gang?
- Kan du give et eksempel på en situation, hvor du var presset, og hvordan du håndterede den?
- Kan du fortælle om en situation, hvor en leder bad dig om at gøre noget, du var uenig i? Hvordan håndterede du det?
Men anden samtale er også vigtig for, at du selv kan danne dig et bedre indtryk af arbejdsgiveren og finde ud af, om du fortsat er interesseret i stillingen.
Hvis der var nogle ting, som stadigvæk var uklare efter første samtale, er det derfor en god ide, at du selv forbereder en række spørgsmål. Det kan fx være:
- Hvilke resultater forventer I af mig?
- Hvordan bliver opgaver uddelegeret og prioriteret?
- Hvad er den største udfordring i jobbet?
- Hvorfor er stillingen ledig?
- Hvordan kan jeg udvikle mig fagligt i stillingen?
- Hvordan er ansættelsesforholdene: Løn, arbejdstid, ferie, efteruddannelse?
- Hvordan vil I beskrive det kollegiale miljø og samarbejdskulturen hos jer?
Personlighedstesten viser dine præferencer i arbejdet
Hver tredje private virksomhed bruger test i rekrutteringsprocessen, og i store virksomheder er tallet endnu højere. Med andre ord kan du lige så godt være forberedt på, at du skal tage en personlighedstest, når du søger arbejde.
Personlighedstesten er som regel en multiple choice-test, hvor du skal vælge mellem flere svarmuligheder. Den skal bruges til at afdække dine præferencer i forhold til arbejdet. Det kan fx være, om du er detaljeorienteret eller fokuserer på helheden, eller om du foretrækker at ideudvikle alene eller sammen med andre.
En personlighedstest handler altså specifikt om, hvem du er på arbejdet og ikke i private sammenhænge.
Der er ikke et facit i en personlighedstest, og den står heller ikke alene, men den er et supplement til samtalen. Du vil altså ikke blive valgt fra eller til på grund af en personlighedstest, men arbejdsgiveren kan bruge den til at fokusere samtalen på bestemte kvaliteter, som er vigtige i stillingen.
Du kan forberede dig ved at Google personlighedstest og få et indtryk af, hvordan de er struktureret.
Det bedste råd er dog at svare ærligt på spørgsmålene og se det som oplæg til en dialog om, hvordan du passer ind i stillingen.
Færdighedstesten måler dine evner inden for forskellige opgaver
Udover personlighedstest er det blevet standard for mange arbejdsgivere at bruge færdighedstest i forbindelse med jobsamtaler.
Færdighedstest skal som regel afdække dine evner inden for følgende kategorier:
- Sproglig forståelse: Kan du forstå og skrive forskellige udsagn korrekt?
- Matematisk forståelse: Det kan involvere sandsynlighedsregning, ligninger, brøker, diagrammer og andet.
- Fejlfindingsopgaver: Hvor god er du til at finde fejl?
- Abstrakte og logiske evner: Hvor god er du til at gennemskue logiske sammenhænge og se abstrakte mønstre?
Færdighedstest er ofte på tid, og i modsætning til personlighedstesten er der et facit. Når du tager testen, vil du blive målt på, hvordan du klarer dig sammenlignet med en gennemsnitlig normgruppe.
Når du modtager færdighedstesten, kan du Google den og på den måde danne dig et indtryk af, hvilke spørgsmål du kan svare på.
Du skal dog ikke bruge alt for lang tid på forberedelse, da arbejdsgiverne kun lægger begrænset vægt på færdighedstesten.
Når du tager testen, skal du sætte dig et uforstyrret sted, hvor du kan koncentrere dig om opgaverne.
De færreste er lige stærke i alle kategorier, og derfor er det en god ide at reflektere over, hvor du er udfordret, så du kan italesætte det, hvis det kommer op under jobsamtalen. Hvis du fx er svagest i sproglig forståelse, kan du fortælle, at du vil spørge en sprogligt stærk kollega til råds, inden du sender en mail til en vigtig kunde.
Opgave eller case til jobsamtalen
Udover samtalen og test bruger flere virksomheder cases, når de skal udvælge den rette kandidat til jobbet. Det varierer, om det er en opgave, som du skal løse på forhånd og præsentere til samtalen, eller om du på kort tid skal løse opgaven i forbindelse med selve samtalen.
Fordelen ved en case er, at den er tilrettelagt til at minde om de opgaver, du skal løse i stillingen, og at den derfor giver et bedre indtryk af, hvor kvalificeret du er.
Du skal være opmærksom på, at arbejdsgiveren vil være særligt interesseret i, hvordan du har tænkt dig at løse opgaven, din præsentation af den og dine overvejelser undervejs. Du skal derfor lægge mindst lige så meget vægt på alle mellemregningerne og alle de ubekendte, som du af gode grunde ikke kan vide, før du er ansat, som på selve resultatet.
Værktøj
Tjek din løn
Hvad er du værd? Få hjælp til at finde det rigtige lønniveau i dit nye job med IDAs lønstatistik.
Tjek din løn nu.