Blær dig på den rigtige måde
Det er ikke nok at være dygtig, du skal også gøre opmærksom på det. Det er en forudsætning for at få job – og for at score de gode opgaver i dit nuværende job.

af Anders Kjøller

Du skal hele tiden arbejde på dit personlige brand. Det er en forudsætning, at du er dygtig til dit job, dit fag eller dine opgaver, men det er ikke nok.
Er du i job, så skal du indimellem løbe rundt med armene over hovedet og blære dig med den succes, du lige har fået i hus. På den måde får du flere af den slags opgaver. Men du kan ikke bare sige: "Jeg er dygtig". Du skal fremhæve dig selv ved at pege på de gode ting, du gør, fremfor at bruge metaord som dynamisk, resultatorienteret og fleksibel, der mangler konkret betydning.
Blær på den rigtige måde
Der er et citat af Margaret Thatchers: ”Being in power is like being a lady. If you have to say you are, you aren’t”. Det samme gælder i arbejdslivet. For hvis du vil udvikle dig i dit nuværende job, have højere løn eller anerkendes for din indsats, skal du fremhæve dig selv. Men det skal gøres på den rigtige måde, så omgivelserne selv konkluderer, at du er dygtig til det, du laver.
Problemet er bare, at selviscenesættelse hurtigt kan blive for meget. Og for at omskrive Jernlady’ens ord: Hvis du har brug for at sige, at du er dygtig, så er du det ikke. Vis, at du er dygtig i stedet for at fortælle om det. Budskabet er ikke, at du ikke skal fremhæve dig selv eller blære dig – du skal bare gøre det på den rigtige måde.
Brug ikke-testen
Du skal hverken i dit nuværende job eller hvis du søger job bruge de typiske metaord, at du er resultatorienteret, unik, motiveret, dynamisk, kreativ, fleksibel og ansvarsbevidst. Det er ord, der ikke siger noget om dig, da det er ord som alle bruger i flæng.
Det bedste seksempel er ordet "resultatorienteret". Nå, så du fokuserer faktisk på det, du får løn for at lave? Det var flot. Men altså, det er jo tosset at fremhæve sig selv for noget, andre helt automatisk forventer, at du er. Samme argumentation gælder for ordet motiveret. Det er da godt, at du er det, men det er altså ikke unikt.
Du skal altså ikke skrive: Jeg er en dygtig projektleder, men i stedet: Som projektleder havde jeg sidste år ansvaret for et forandringsprojekt, hvor 1.000 mennesker skulle blive bedre til kundeservice. Gør det konkret!
Du kan også vende det om og sætte et ikke foran metaordene. Jeg betragter ikke mig selv som resultatorienteret, og jeg er ikke fleksibel. Så ved du, at det er ord, som passer på alle. For de færreste vil da skrive under på, at de hverken er resultatorienterede eller fleksible.
Fleksibel – i jobbet vil jeg bruge min erfaring med at have mange opgaver i spil, da jeg er vant til at arbejde i et miljø, hvor hverdagen er uforudsigelig og med mange dagsordener. Fortæl, hvordan du er fleksibel i arbejdssituationen.
Samarbejdsvillig – jeg vil gøre brug af min evne til at arbejde sammen med mange forskellige folk både internt og eksternt. Vis, hvordan du er samarbejdsvillig.
Dynamisk – ifølge ordbogen betyder det ”præget af forandring og udvikling”, så skriv det i stedet. Altså hvornår du har skabt forandringer og udvikling. Vis, at du er dynamisk.
Blær dig på alle kanaler
Vi er alle unikke individer, men vi har ikke alle en unik faglig profil. I stedet for at beskrive dig selv som unik, skal du vise dine omgivelser, hvor du er karakteristisk. Så kan det være arbejdspladsen, dine kolleger og kommende arbejdsgivere ser dig som unik.
Er du i job skal du fremhæve dig selv, der hvor der er flere gode og spændende opgaver. Det kan du gøre ved at påpege overfor din leder, at den opgave du løste i sidste uge, hvor du kunne bruge dine kompetencer inden for UX design, strømforhold, projektledelse eller noget helt fjerde, vil du gerne have flere af.
Udover at fremhæve dig selv overfor chefen kan du også bruge de digitale kanaler som for eksempel Yammer, LinkedIn og Facebook til at skabe det billede, som andre skal have af dig. Her kan du proaktivt fortælle om dine konkrete succes’er.
Vær synlig i din karriere
Din opgave er at finde ud af, hvad der gør dig unik og særlig på arbejdsmarkedet. Og så lære at beskrive overfor andre præcis, hvordan du er det.
Er du ingeniør med speciale i statik, der blandt andet bruges til at bygge broer, skal du svare, når nogen spørger, hvad du laver: Jeg bygger broer, fordi jeg er ekspert i bærende konstruktioner. Du skal ikke sige: Jeg er en dynamisk og motiveret civilingeniør med unikke kompetencer inden for bærende konstruktioner.
En ting er sikkert, det er en langt mere sikker karrierevej at gøre sig synlig end usynlig, så tænk på, hvordan andre ser dig.
Medlemsfordel
Få karriererådgivning
IDAs karriererådgivere kan hjælpe dig med at afdække kompetencer, styrker og ønsker til din karriere.
Læs mere