10.08.2023
3 min læsetid

Min chef lytter ikke til min faglighed

Samarbejdet mellem leder og specialist kan slå revner, hvis specialisten ikke føler sig forstået og værdsat. Det kan føre til tab af motivation, men der er råd for at få samarbejdet tilbage på skinner, mener karriererådgiver i IDA, Jeanette Svendsen.

IDA Learning

af IDA Learning

IDAs karriererådgivere modtager jævnligt henvendelser fra medlemmer i specialistrollen, som oplever problemer i samarbejdet med deres leder. Specialisterne søger rådgivning, fordi de føler sig overset og underkendt af lederen, og det kan føre til både manglende motivation og irritation hos specialisten. Karriererådgiver Jeanette Svendsen mener, at det indledningsvist er vigtigt at forstå, at leder og specialist har forskellige udgangspunkter:

”Det handler først og fremmest om at erkende, at lederen og specialisten ofte ikke har de samme succeskriterier for arbejdet. Både leder og specialist har et ansvar for at løse samarbejdsproblematikken, og gensidig forståelse og respekt for hinandens opgaver er første skridt i retningen mod et bedre sammenspil”, siger Jeanette Svendsen.

Selvom begge parter bærer ansvaret for at rette op på problematikken, er der skridt, du som specialist kan tage, for selv at påvirke situationen i en positiv retning, så det ikke ender med, at du forlader jobbet i frustration. Sidst i artiklen finder du Jeanette Svendsens opsummerende råd til, hvordan du håndterer samarbejdsvanskeligheder, men først og fremmest er det vigtigt at forstå, hvorfor problemerne opstår.

Hvordan opstår samarbejdsproblemet?

Der er ifølge IDAs karriererådgivere to hovedårsager til, at specialister kan ende med at føle sig underkendt:

  1. For det første kan specialisten have en leder, som tidligere selv har arbejdet som specialist, men nu udelukkende varetager ledelsesopgaver. Alligevel træder lederen fortsat ind på specialistens banehalvdel, dykker ned i detaljer, eller dikterer, hvordan opgaverne skal løses. I sådan en situation kan specialisten føle, at der ikke er respekt, anerkendelse og råderum nok til, at vedkommende kan komme på banen med sine egne kompetencer og viden, så de selv kan løse opgaven og opnå anerkendelse.

  2. For det andet kan det være, at specialisten har en leder, som ikke har den samme faglige baggrund, og derfor måske ikke helt forstår, hvad specialisten kan og bidrager med. Det kan også være, at lederen lægger vægt på andre ting end specialisten, når de vurderer, hvad den rigtige og gode opgaveløsning er. Hvor specialisten vægter høj kvalitet, kigger lederen måske mere på økonomi og tid for levering af et produkt.

I begge ovenstående tilfælde handler det om at få lavet en forventningsafstemning mellem specialist og leder. Hvis din leder træder for meget ind på din banehalvdel, kan det være hjælpsomt at have en samtale, hvor I får forventningsafstemt, hvordan din rolle og opgaveløsning skal varetages. Du kan bede din leder om større råderum, samtidig med at I aftaler, hvordan du bedst muligt melder tilbage til din leder, så vedkommende kan være opdateret på dit arbejde. Det skaber tryghed begge veje.

Hvis du oplever, at din leder har et andet fokus end dig selv, handler det, udover forventningsafstemning, om at finde en fælles forståelse. Måske ønsker lederen slet ikke den kompromisløse kvalitet, du forestiller dig? Når du ved, hvad din leder lægger vægt på, så er det lettere at levere det, der bliver værdsat af ledelsen.

Jeanette Svendsen mener, at man naturligvis kan nå et tippepunkt, hvor afstanden mellem leder og specialist er så stor, at man skal søge nyt arbejde. Men hun mener også, at der er hjælp at hente, før man når helt derud, og at du som specialist selv har mulighed for at tage nogle skridt i den rigtige retning. Her kommer hendes tre gode råd til dig, som sidder i en specialistrolle, og som oplever, at samarbejdet mellem dig og din leder fra tid til anden slår revner.

Råd til specialister, der oplever, at samarbejdet er gået i hårdknude:

  1. Synliggør din værdi
    Når du har haft en forventningsafstemning med din leder, bør du have fokus på, hvordan du synliggør din værdi. Gode præstationer er ikke nok i sig selv. Du skal også evne at omsætte dine præstationer til strategi og forretning – ikke kun en gang om året, men løbende. Du skal tænke dine funktioner ind i helheden og løbende synliggøre overfor din leder, hvordan dit bidrag skaber bedre resultater for afdelingen. Det gør, at din leder altid ved, hvad du kan, og hvorfor dit arbejde er værdifuldt for afdelingen og virksomheden.

  2. Brug dine kolleger til sparring om kerneopgaver
    Du må erkende, at din leder ikke altid har samme viden, og derfor ikke nødvendigvis kan sparre med dig om dine kerneopgaver. Brug i stedet dygtige kolleger til sparring og få hjælp fra din leder til at forventningsafstemme retning og mål. Forsøg at opbygge gode rammer og råderum for at kunne præstere.

  3. Skab gode relationer på tværs af virksomheden
    Arbejd på at skabe en god relation til din leder og resten af organisationen. En god relation gør samarbejdet lettere i hverdagen, og skaber ofte rum for flere karrieremuligheder, nye opgaver og anerkendelse. Sørg for at have fokus på at skabe relationer i hele organisationen, og at andre kender til dig, dit arbejde, dine ønsker og kompetencer. Ellers kan du nemt forsvinde i mængden.

 

Oplever du, at dit samarbejde med din leder er gået i hårdknude? Så få hjælp af vores dygtige karriererådgivere ved at klikke på linket herunder.

 

Eksperten i denne artikel:Link kopieret

Jeanette Svendsen

Karriererådgiver i IDA