Personlig branding

Personlig branding: Sådan skaber du din professionelle identitet

Dit personlige brand handler om at skabe en sammenhængende og autentisk fortælling om dig selv. Ved at fremhæve din værdi, kan du styrke din position på arbejdspladsen, og sikre at du får tildelt de rigtige opgaver, og er kendt for dine styrker.

Dit personlige brand handler om at skabe en sammenhængende og autentisk fortælling om dig selv.
Billede: iStock

Når du går på arbejde, er det som oftest din faglige ekspertise, der er i centrum. Men det er også vigtigt at erkende, at den måde, du præsenterer dig selv og din faglighed på, spiller en afgørende rolle for din professionelle succes. Har du ikke styr på dit personlige brand, risikerer du at få tildelt opgaver, som du ikke trives med, fordi andre har fået et forkert indtryk af, hvad du er dygtig til eller glad for. Karriererådgiver i IDA, Morten Esmann, mener, at mange har et forkert syn på personlig branding: 

”Nogle tror, at personlig branding er et spørgsmål om blær og pral - det er ikke korrekt. Personlig branding handler om at overveje, hvilket billede du ønsker, andre skal have af dig, og hvad du kan gøre for at understøtte det billede," siger han.

Morten Esmann forklarer, at du kan tænke på dit personlige brand som det, andre siger om dig, når du ikke er til stede. Hvis du var fluen på væggen, mens to kolleger talte om dig, ville de så fremhæve de egenskaber, du ønsker, at andre skal forbinde med dig? Du kan i sagens natur ikke bestemme, hvad andre skal tænke om dig, men du kan gøre en hel del for at skubbe dit personlige brand i den rigtige retning. Nu tænker du måske, at det virker grænseoverskridende at skulle i gang med at ”brande” dig selv. Men her er der ikke tale om, at du skal stille dig op på en ølkasse og råbe dine kompetencer ud over hele virksomheden. For ifølge Morten Esmann så har du allerede et brand: 

”Branding foregår hver dag og hele tiden - ikke kun når du opretter et populært opslag på LinkedIn. Du kan ikke bestemme, om du vil have et brand eller ej, for du er allerede dit brand. Det behøver ikke være særligt komplekst: At gøre sit job godt er f.eks. et brand i sig selv, og et ganske fint ét at have,” siger han.

Hold øje med signalerne

Det kan være grænseoverskridende for både dig selv og modparten, hvis du spørger dem direkte, hvad de synes om dig. I stedet foreslår Morten Esmann, at du holder øje med tegn og signaler rundt omkring dig, der kan give dig et præg om dit brand. Bliver du ofte typecastet til opgaver, du ikke synes om? Så har du måske over tid opbygget en fortælling om at du elsker den slags opgaver. Måske løser du gang på gang opgaven godt, og så tror andre fejlagtigt, at du også kan lide at lave det. Et andet tegn på, at du skal kigge dit personlige brand efter i sømmene, kan være gentagende uenigheder med kolleger og leder

”Måske opfatter dine omgivelser dig på en måde, du ikke identificerer dig med. Det kan føre til følelsen af at blive misforstået, og at folk omkring os ikke ser vores fulde potentiale,” udtaler Morten Esmann.

Som at spise en elefant

Et brand er dog ikke noget, der opstår på en enkelt dag. Det er gentagende adfærd, som folk over tid begynder at knytte til din person. Hvis du vil påvirke, hvordan andre ser dig, er det derfor essentielt, at det billede, du ønsker at skabe, er ensartet på tværs af situationer. Nogle kunne måske få den tanke, at personlig branding handler om at lyve, og at opbygge en falsk selvfortælling. Morten Esmann understreger, at man naturligvis ikke skal brande sig som noget, man ikke er. Dit personlige brand skal ikke nødvendigvis rumme hele paletten af din personlighed, men blot fremhæve nogle af dine styrker:

”Det er ligesom at gå til en jobsamtale: Her er der ikke tale om, at du lyver om dine kompetencer, men aktivt 'brander' dig selv ved at udvælge, hvad der er relevant. Derefter kan du begynde at agere på den måde, du gerne vil opfattes. Hvis du f.eks. gerne vil være projektleder, så led efter situationer, hvor du kan vise de egenskaber, det kræver. Vær konsistent i din adfærd og fokuser på de små tiltag. Personlig branding foregår som at spise en elefant: én bid ad gangen.”

Morten Esmann giver dig her 4 konkrete råd til, hvordan du opbygger og understøtter det personlige brand, du ønsker at have:

4 råd til personlig branding

  1. Definer din værdi
    Første skridt i at opbygge dit personlige brand er at beslutte, hvad du gerne vil fremhæve omkring dig selv. Overvej, hvad du er særligt dygtig til, glad for at lave, og hvad du ønsker at være kendt for? Er det din specialisering, din tilgang til problemløsning eller måske din evne til at tænke kreativt? Identificer dine styrker og brug dem som fundamentet for dit personlige brand.
  2. Gå kontra, hvis du ikke er kendt for det rigtige
    Hvis du oplever, at du ikke er kendt for det rigtige, og at du blive typecastet til de forkerte opgaver, kan du forsøge at gå kontra på dit brand. Tænk over, hvorfor folk har den nuværende opfattelse af dig? Kan du agere på en måde, der er modsat den opfattelse? Husk at sige fra overfor ekstraopgaver, der ikke har din interesse, og at melde dig på banen, når der opstår muligheder for arbejdsopgaver, du gerne vil løse. Du behøver ikke have erfaring indenfor området, bare du udstråler, at her er en type af opgave, du godt kunne tænke dig mere af.

  3. Show it, don't tell it
    I tråd med råd nummer 2 er det bedst at agere som det brand, du godt kunne tænke dig at have, i stedet for blot at sige det. Og når du så endelig nævner det, der hvor det falder naturligt, har du allerede et brand der bakker dit statement op.

  4. Autenticitet og ensartethed
    Vær autentisk i din præsentation af dig selv. Lad dit personlige brand afspejle dine værdier og overbevisninger. Som før nævnt er nøglen her at være konsistent i din adfærd; sørg for, at dit brand er ensartet på tværs af alle platforme og i alle interaktioner. Når du har et veletableret, personligt brand, arbejder det hele tiden for og med dig, selv når du ikke er til stede.

Husk, at personlig branding er en kontinuerlig proces. Evaluer og tilpas løbende dit brand for at sikre, at det forbliver relevant og afspejler din udvikling. Hvis du mangler inspiration, kan du f.eks. udforske din kompetenceprofil eller booke en karriererådgivning for råd og vejledning via boksene herunder.

Eksperten i denne artikel:

Morten Esmann

Arbejdslivskonsulent

Læs mere:

Synliggør din succes

Sådan synliggør du dine resultater for chefen

I en god og sund arbejdskultur er succes et fælleseje. Opnår du gode resultater, så smitter det af på resten af din afdeling og din chef.

Tema

Karriere og kompetencer

Hvordan planlægger du din karriere og holder dine kompetencer ved lige? Få hjælp af IDAs karriererådgivere til at dygtiggøre dig og få et godt arbejdsliv.

Kontakt

Få hjælp nu

Som medlem af IDA kan du få rådgivning om karriereudvikling