Ledelse og arbejdskultur
Ledere skal tøjle de medarbejdere, der arbejder 70 timer om ugen

Når Ole Mortensen kom hjem fra arbejde, fortsatte tankerne med at kværne omkring dagens opgaver.
Det var ikke, fordi han havde en urimelig chef eller et dårligt arbejdsmiljø, men han stod i spidsen for en opgave, han var så optaget af at løse godt, at det endte med at fylde stort set alle døgnets vågne timer.
I sidste ende fik en simpel hverdagsoplevelse ham dog til at indse, at han var nødt til at skrue ned for arbejdsmængden.
”Jeg havde bestilt og betalt for en fransk hotdog i en pølsevogn, men jeg gik derfra og opdagede først en halv time senere, at jeg ikke havde fået den med. Da jeg tænkte over, hvordan det kunne være sket, gik det op for mig, at mine tanker havde været optaget af arbejdet hele tiden”.
”Det blev en slags wakeup-call, hvor jeg besluttede mig for, at jeg var nødt til også at fokusere på andre ting end mit arbejde. Heldigvis var det ikke så slemt, at det udviklede sig til en sygemelding med stress”.
Ole Mortensen er i dag projektleder i R&D-afdelingen hos Interacoustics, der leverer medicinsk udstyr til at måle høre- og balanceevne hos patienter.
I de seneste år har han – blandt andet på grund af sine egne oplevelser med ikke at kunne slippe arbejdet – været optaget af, hvordan han kan være med til at forebygge stress. Han valgte derfor at deltage på et IDA-kursus om trivsel og stressforebyggelse sammen med en kollega.
”Det var et kursus, der virkelig overraskede mig positivt. Én af de ting, der gjorde indtryk på mig, var, at vi fik at vide, at det var nødvendigt at udvise egenomsorg og sætte trivslen foran arbejdet en gang imellem”.
”Det er en lille ting, som måske ikke virker så væsentlig, men jeg tror, at det er noget, som mange glemmer, og det var i hvert fald noget, der ikke var inde på min radar i flere år”, fortæller Ole Mortensen, der understreger at Interacoustics hverken tidligere eller nu har haft problemer med stress.
Belønninger er med til at skabe en kultur
Pernille Rasmussen er erhvervspsykolog, ejer af Grow People og har arbejdet med stress i mange år. Hun er forfatter til bogen ’Når arbejdet tager magten’ om arbejdsafhængighed, og hun mener, at det er en særlig udfordring for ledere at håndtere de medarbejdere, der ikke selv kan slippe arbejdet.
”De her workaholics har en tendens til at presse sig selv meget, og derfor er de i større risiko for at blive stressede. Som leder kan man være nødt til at tøjle dem lidt ved at sige; nu går du hjem og holder fri, og jeg vil ikke have, at du besvarer mails hele aftenen, for du er nødt til også at slappe af. Det er ikke nok at spørge dem, om de har for meget arbejde, for det vil de aldrig svare ja til”, forklarer hun og uddyber:
”Derudover gælder det om at fremhæve de medarbejdere, der kan finde ud af at holde fri og stemple ud fra arbejdet i stedet for at belønne folk for at arbejde 70 timer om ugen”.
På den måde har ledere ifølge Pernille Rasmussen en nøglerolle, når det gælder om at forebygge stress, fordi de er med til at forme arbejdskulturen som rollemodeller og ved at belønne bestemte former for adfærd.
”Derfor er det også vigtigt at anerkende, hvis en medarbejder kommer til dig som leder og siger, at han eller hun er presset og har svært ved at overskue sine opgaver. Som leder skal du sige; det er jeg glad for, at du fortæller, for det er virkelig vigtigt, at vi får gjort noget ved det”, forklarer Pernille Rasmussen.
Hun peger på, at det er nødvendigt for at skabe den tryghed, der skal til for at medarbejderne tør tale om et sårbart emne som stress.
Gør de simple ting – og hold fast
Efter Ole Mortensen deltog på IDAs kursus er de tolv øvrige ledere i hans ledergruppe fulgt trop, og i dag arbejder de mere målrettet med trivsel og stressforebyggelse, fortæller han.
I R&D-afdelingen i Interacoustics eksperimenterer de blandt andet med at lade medarbejderne registrere deres trivsel anonymt via en app, men det vigtigste er ifølge Ole Mortensen, at de er blevet mere opmærksomme på hinanden til hverdag.
”Jeg spørger meget ind til, hvordan det går; også med andre ting end arbejdsopgaverne. Og lægger jeg mærke til, at der er en kollega, som er stille ved møderne, kan det være, at jeg lige tager fat i vedkommende bagefter til en uformel snak for at fornemme, hvordan det står til”.
”På den måde er det meget banalt og handler om nogle helt jordnære ting. Men hvis man taler med folk, der har været stressramte, tror jeg faktisk også, at deres forløb ofte har været ret almindelige, og at det kunne være blevet forebygget”.
Ifølge stressekspert Pernille Rasmussen kan man sammenligne stressforebyggelse med at have en sund livsstil generelt. Det handler om at tilegne sig gode vaner og at være opmærksom på dem i det lange løb i stedet for at tro, at problemerne kan løses med et quick fix.
”Jeg får rigtig mange henvendelser fra folk, der gerne vil have et oplæg om stress på to timer. Det er en god start, men det er ikke nok, hvis man skal bekæmpe stress. Så nemt er det desværre ikke. Skal man forebygge stress, er det nødvendigt at arbejde løbende med emnet og sørge for at efteruddanne sine ledere.”
”Til gengæld er der mange små ting, der har en stor effekt, hvis man bare får dem gjort. Det kan være at forventningsafstemme opgaver, at være tydelig omkring målene, give feedback og have en trivselsrunde. Et fællestræk hos mange af de arbejdspladser, der har en høj trivsel er, at de ofte har korte 1:1-samtaler mellem ledere og medarbejdere. Og ja, det tager tid, men det gør det i den grad også, når en medarbejder skal sygemeldes med stress”.
Gratis guide: Et liv - næsten - uden stress
Denne guide er skrevet til dig, der har begyndende stresssymptomer eller ønsker at forebygge stress.
Den giver dig konkrete redskaber til at forstå, forebygge og håndtere stress i hverdagen
Bestil guiden: Send en mail med dit navn og adresse til arbejdsliv@ida.dk
(Gratis for IDA-medlemmer)
Læs mere:
Vær med
Bliv medlem og få alle fordelene
Få 3 måneder gratis medlemskab og få adgang til alle fordelene.