IDAs interaktive lønseddel: Sådan læser du din lønseddel
AM-bidrag, atp-ordning og funktionstillæg.
Når du står med din lønseddel i hånden, kan der være mange forkortelser og begreber, der ikke lige vækker genklang hos dig. Men bare rolig. Du er ikke alene. IDA hjælper dig til at læse din lønseddel og se, hvad du skal være opmærksom på.
Forstå din lønseddel med IDAs interaktive lønseddel
Lønsedler ser ikke ens ud – de varierer alt efter om du er ansat i det private eller i det offentlige. De er også fyldt med fagudtryk.
Derfor har IDA har udviklet et digitalt værktøj, der kan hjælpe dig med at læse din lønseddel, så du er sikker på, at du forstår de forskellige begreber og du ikke bliver snydt for penge, der burde gå til dig.
IDAs interaktive lønseddel guider dig igennem de forskellige poster der typisk fremgår af din lønseddel. Du kan vælge mellem de mest almindelige typer lønseddel. Når du har valgt type, kan du klikke på det element, som du gerne vil have forklaret.
Hvordan læser jeg min lønseddel?
Lønsedlen giver dig ikke kun indblik i, hvad du får udbetalt i løn - den indeholder også information om dine skattemæssige forpligtelser, pension og andre vigtige elementer.
Her er 7 ting, du skal tjekke på din lønseddel:
Personlig information: Tjek, at alle informationer på din lønseddel er korrekte. Et forkert cpr-nummer, fejl i adressen eller et manglende mellemnavn kan have betydning for skatteberegninger.
Periode: Din lønseddel vil beskrive den periode, som din løn dækker. Oftest er det på månedsbasis, men ved projektarbejde eller andre tidsbegrænsede opgaver vil det være anderledes. Det er vigtigt, at perioden og timerne er korrekte, da det blandt andet påvirker, hvornår du skal betale skat.
Grundløn og tillæg: Din grundløn og eventuelle tillæg er det beløb, du har tjent, før der er trukket skat eller andre fradrag - altså din bruttoløn. Hvis du har overarbejde, bonusser eller andre typer tillæg, vil de også fremgå her.
Skat og fradrag: På din lønseddel vil der også fremgå, hvor meget skat du skal betale i A-skat, og hvilke fradrag du har. Dette inkluderer både indkomstskat og de obligatoriske ydelser som AM-bidrag (Arbejdsmarkedsbidrag) og ATP (Arbejdsmarkedets Tillægspension).
Nettoløn: Din nettoløn er det beløb, du får overført til din konto efter skat og diverse ydelser og fradrag er trukket fra.
Pension: De fleste virksomheder, offentlige såvel som private, har en pensionsordning. Her vil det på din lønseddel fremgå, hvor stort et beløb din arbejdsgiver hver måned betaler til din pensionsordning. Det er vigtigt at sætte sig ind i, hvordan pensionsordningen fungerer, da det på den lange bane kan dreje sig om mange penge.
Andre ydelser: Nogle lønsedler kan også indeholde oplysninger om andre ydelser. Det kan være forsikringer, kørselsrefusion eller diæter, hvis du er væk fra arbejdspladsen i flere timer på en dag, eller måske skal overnatte et andet sted.
Værdi af personalegoder: Har du sundhedsforsikring, fri telefon eller andre personalegoder, vil værdien af dem fremgå af din lønseddel.
Ferie: Ofte vil det også fremgå af din lønseddel, hvor meget ferie du har optjent og afholdt.
Hvem har ansvaret for, at min lønseddel er korrekt?
I Danmark er det arbejdsgiveren, der har ansvaret for at sikre, at lønsedlen er korrekt.
Arbejdsgiveren er forpligtet til at trække skat og andre obligatoriske bidrag fra medarbejderens lønpose og rapportere oplysninger til de relevante myndigheder.
Skattestyrelsen fører faktisk tilsyn med, at arbejdsgiverne overholder forpligtelserne. I den forbindelse kan de foretage kontroller, der skal sikre, at lønmodtagerne får den korrekte løn. Er den ikke det, risikerer virksomhederne sanktioner eller bøder.
Så hav i tankerne, at det er din ret at få en korrekt udført lønseddel. Og sig det højt, hvis der er noget, der undrer dig.
Hvordan tjekker jeg, om min lønseddel er korrekt?
Vær særligt opmærksom ved første lønudbetaling i nyt job, efter en lønforhøjelse eller hvis din lønudbetaling pludselig ændrer sig.
En god måde at sikre, at din lønseddel er korrekt, er ved at sammenligne den med tidligere lønsedler.
Hvad gør jeg, hvis der er fejl på min lønseddel?
Er der en fejl på din lønseddel, skal du selv opdage det. Hverken din chef eller HR sikrer, at din lønseddel er korrekt.
Hvis der er den mindste tvivl om din lønseddel er korrekt, kan du kontakte din leder, lønkontoret eller HR-afdelingen.
Som medlem af IDA kan du også kontakte IDAs juridiske rådgivere, hvis du har spørgsmål til din lønseddel, eller der opstår uenighed eller twist omkring din lønseddel.