Er du i første job og i tvivl?

Bare rolig, det er helt normalt at tvivle på sig selv i det første job og som nyuddannet. Her er de 4 mest almindelige tvivlsspørgsmål – og svar på, hvordan du kan håndtere dem.

Det er helt normalt at tvivle på sig selv, når man er ny på arbejdsmarkedet. For forventninger og virkelighed svarer ikke altid til hinanden.

Få svar på nogle af de overvejelser, rigtig mange nyuddannede går rundt med.

1 Gør jeg det godt nok?

Om du gør det godt nok på dit første job som nyuddannet er ikke nødvendigvis noget, du selv kan svare på.

Derfor kan det være en rigtig god idé at få en snak med din nærmeste leder om, hvad du gør godt, hvad du skal have lidt mere fokus på, og hvor du måske skal læres yderligere op. 

Du kan foreslå din chef, at I holder statusmøder fx hver måned og får en konstruktiv snak om disse ting.

2 Hvad er forventningerne til mig?

Du finder kun ud af, hvad din arbejdsgiver forventer af dig ved at spørge - det er umuligt at gætte sig til. Særligt i et første job, hvor alt er nyt.

Hvis du ikke er 100 % klar over, hvad din arbejdsgiver forventer af dig, så tal med din chef og bliv klogere. I denne snak vil du også få afklaret, om du har rigtige og realistiske forventninger til dig selv i opgaveløsningen.

Vær helt konkret i forventningsafstemningen; Skal jeg lave denne opgave til perfektion eller er 80 % godt nok?

Spørg ind undervejs i din opgaveløsning, om det var noget i den stil, din chef forventer eller om han/hun havde tænkt noget andet.

På den mere lavpraktiske del er det godt at huske, at selv chefer sætter kaffe over, når kanden er tom – og du skal selvfølgelig stadig give en hånd med de praktiske ting på kontoret, selvom du ikke er studentermedhjælper mere.

3 Er mine opgaver spændende nok? Er jeg på vej i den rigtige retning?

Du bør spørge dig selv en gang om året, om dine opgaver er spændende nok, og om du er på vej i den rigtige retning.

Hvis svaret er nej til begge dele, er det tid til at tale med chefen om at få andre arbejdsopgaver – og hvis det ikke er muligt, er det måske tid til at skifte job.

Det er dig, der skal identificere, om du trives i dit job, og det er dig, der skal tage handling, hvis du ikke gør.

Første stop vil altid være at med din chef om mulighederne for at ændre på noget. Det kan være grænseoverskridende og måske endda føles som et nederlag at sige at du ikke trives, men det er den eneste måde du lærer at være ærlig på en konstruktiv og faglig facon – og vi kan garantere, at du skal gøre det flere gange i din karriere, så få de gode vaner og øv dig allerede nu.

4 Hvordan siger jeg nej til opgaver?

Hvis du har for mange opgaver og synes, at du sidder længere på kontoret end dine kollegaer, er det på tide, at du tager en snak med din nærmeste leder og får hjælp til at prioritere opgaverne – og måske får nogle af dem fjernet.

Det er vigtigt, at du siger fra, hvis du har for meget, og får tildelt en ny opgave. Sig fx noget i stil med, at hvis du skal lave den nye opgave, skal din chef hjælpe dig med at prioritere.

Det er helt naturligt, og det er dit ansvar at gøre opmærksom på en for stor arbejdsbyrde – samtidig skal du huske, at du ikke nødvendigvis har den indsigt det kræves, for at prioritere opgaverne på den måde, der er vigtigst for virksomheden her og nu, men det har din chef.

Hvornår må du sige nej til chefen?

Podcast: Mit første job

Mød Ida, der tager en stilling, som ikke ligefrem er hendes drømmestilling. Hvordan finder man motivationen til at arbejde i et ikke-drømmejob? Er hendes fordomme om at arbejde i kommunen sande? Og hvordan kan man alligevel få en masse vigtig erfaring med videre?

Hør Idas fortælling og få gode råd til at finde motivationen i et ikke-drømmejob og til at håndtere stress efter 3 måneders ansættelse