Forstår din chef ikke hvad du siger?

Du kan være nok så dygtig til dit fag, men hvis din chef, dine kolleger eller dine kunder ikke forstår, hvad du laver, kan de have svært ved at se din værdi. Derfor er det ikke nok at være højt specialiseret - hvis du ikke kan kommunikere din værdi.

Kvinde

Når der står ingeniør, cand.scient. eller Cand.it, på eksamensbeviset, varetager du ofte så specialiserede job, at omgivelserne ikke forstår det til fulde. Selv hvis du ikke er ansat som specialist, bygger din viden på et naturvidenskabeligt fundament, som ikke er en selvfølge for alle uddannelsesretninger.

Specialiseringen er din bedste vare

Det er din ekspertise, der sammen med kompetencer inden for management og lederskab, gør de naturvidenskabeligt og tekniske uddannede særligt interessante for mange virksomheder. Det må du ikke glemme i hverdagen, fortæller Jeanette Svendsen, der er karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDA.

Faglig formidling øger din markedsværdi

Jeanette Svendsen påpeger, at omgivelserne ikke deler din grundviden eller specialisering. Derfor har de ingen forudsætninger for at forstå, hvad det kræver at løse dine opgaver.

”Derfor kan du ikke nøjes med at fokusere på din faglighed i arbejdet. Du må også sikre at de teams, du arbejder i og de ledere, du betjener, forstår din værdi. Din rolle skal varetages ud fra tre perspektiver: Det faglige, management og leadership-perspektivet, forklarer hun.

Hvis du selv glemmer at fokusere på din faglige kompetence, risikerer du ifølge karriererådgiveren, at det bliver svært at sælge idéer og projekter ind til chefen og sikre, at du bevæger dig den rigtige vej på arbejdspladsen.

Hvordan gør jeg mig synlig uden at prale?

For at synliggøre dit bidrag, er du nødt til at forklare din faglighed og dine resultater på en klar og forståelig måde.

“Det bokser mange med. De kan ikke lide at være en der praler - så hvordan kan man ellers vise sit bidrag til virksomheden?”, spørger Jeanette Svendsen.

Forstår din chef dig ikke?

Så meld til dig til et af vores mange kurser i faglig formidling, hvor du bliver skarp til at kommunikere kompleks viden, så alle i din organisation forstår dig.

  • Rating: 9 ud af 10
  • Varighed: 2 dage
  • Sted: København eller Århus
  • Pris: 9.000 kr. ekskl. moms

Læs mere om kurset faglig formidling

Det er vanvittigt værdifuldt at kunne sætte ord på sin faglighed, for det sikrer, at andre kan forstå og anvende din viden i virksomheden. Derved stiger både værdien af din viden og din markedsværdi.

Jeanette Svendsen,
Karriererådgiver

Det kan være svært at forklare, hvad du laver uden at gå i detaljer. Men omgivelserne kan nemmere sætte sig ind i, hvordan du bidrager til den overordnede forretning, end de kan forstå din specialisering.

“Giv eksempler på opgaver, hvor din specialisering var vigtigt eller giv indblik i, hvordan du har løst en vigtig opgave, så andre får en fornemmelse for omfanget af dit arbejde, uden at gå i detaljer med alt du laver,” råder Jeanette Svendsen.

Hun understreger, at din specialisering er dit højeste aktiv. Deri ligger din markedsværdi og dermed din løn, men for at sikre den, skal du kunne formidle din faglighed både opad og udad på arbejdspladsen.