Arbejdsmiljø

Sandhed i afmålte doser

Kan det forsvares at bøje sandheden over for sin chef eller sine kolleger? Det principielle svar er nej. Men hver dag på en arbejdsplads opstår der situationer, hvor vi skal opveje fordele og ulemper ved den fulde sandhed.

Hver dag på en arbejdsplads opstår der situationer, hvor vi skal opveje fordele og ulemper ved den fulde sandhed.
Billede: iStock

De fleste af os vil næppe tøve med at bedyre, at det rent moralsk er lodret forkert at lyve over for vores nærmeste såvel som på arbejdspladsen. Alligevel finder det sted hver eneste dag i alskens afskygninger: Små og mellemstore forskønnelser af egne bedrifter, fordrejninger og bekvemme udeladelser samt de ”hvide” eller notoriske løgne.

Man må ikke lyve, men du må gerne være strategisk med, hvad du siger og deler på arbejdspladsen.

Vi kender det fra privatlivet, når hustruen, manden eller kæresten spørger, om hun eller han ser godt ud i dette antræk, og vi finder et bekræftende svar, der sikrer aftenfreden. På samme måde er kompromisløs ærlighed på arbejdspladsen ikke altid fremmende for samarbejde, samvær og trivsel. 

Spørgsmålet er så, om det er forkert? Der er forskel på at være ærlig og helt ærlig, og dén nuance er en forudsætning for, at vi kan omgås hinanden på en ordentlig måde.

Vælg dine kampe

Det kan være belastende for alle, hvis en medarbejder uafvendeligt lufter sin ærlige mening om alle beslutninger og arbejdsgange. Nok er der brug for kritisk tilkendegivelse, da også ja-hatten kan sidde så stramt, at ilttilførslen til hjernen bliver sparsom, men man skal vælge sine kampe med omhu.

For man skal ikke altid sige alt, man ved eller mener. Hvis man ikke har et filter, skaber det konstant konflikter, hvilket er mere til skade end gavn for relationerne. Man bør både for andres og sin egen skyld vise samme hensyn, som man gør uden for arbejdspladsen. Det er en evig balancegang, som de fleste dog mestrer helt intuitivt. Kombiner gerne din ærlighed med strategi og venlighed. Hav evt. følgende citat af Bernard Meltzer i baghovedet, næste gang du får lyst til at dele din ærlige mening:

Undgå en direkte løgn

En decideret løgn bør dog altid undgås. Relationen lider uoprettelig skade, og har man først mistet sin grundlæggende troværdighed er tilliden for evigt gået fløjten, uagtet at man selv har fundet det nødvendigt og tilladeligt. Konsekvensen kan være en advarsel og i grelle tilfælde en opsigelse på stedet, skønt begrundelsen ofte pakkes ind i samarbejdsvanskeligheder, hvilket så er endnu en omskrivning.

Men fra uacceptabel løgn eller fortielse, bevæger vi os over i en gråzone med et væld af gradbøjninger.

Der kan nemlig godt være konsensus om den ”hvide løgn.” Til jobsamtalen er man f.eks. stærkt selektiv i fremhævelsen af sine gunstige sider, og ingen forventes at skilte med deres fiaskoer. Her er udeladelser helt legale og forventelige.

Praleri eller berettiget succes?

Der er tilsyneladende konsensus om en vis økonomisering med sandheden, hvilket man kan udlede af en undersøgelse fra Sverige med deltagelse af 500 svenske chefer.  Et flertal af dem havde oplevet medarbejdere, der fordrejede en fremstilling og fremhævede egen indsats og fortjeneste på bekostning af andre. Det var heller ikke just et ukendt fænomen, at medarbejdere gav andre skylden for tilbagegang i strid med sandheden. 

Det bemærkelsesværdige var bare, at cheferne oplyste, at de sjældent tog en konfrontation med medarbejderne i forbindelse med den form for ”snyd”, men i stedet lod det passere. Der opstår altså en vis accept eller tolerancemargen fra begge sider. Vi skal huske på, at der ikke er noget galt i at sætte sig selv i et godt lys, når man vel at mærke har fortjent det. Men at pynte sig med lånte fjer er ikke vejen frem.

Du skal altså ikke tage æren for noget, der ikke er dit, men det er samtidig vigtigt at du får synliggjort dine resultater overfor din leder, da det ellers kan gå ud over dine karrieremuligheder. Det er således vigtigt at finde en balance mellem at prale og tage æren fra andre, men også ærligt at stå ved sine succeser.

Glem ikke det positive aspekt

Hvis du er meget ærlig som person, så husk også at få de positive aspekter med. Ærlighed kan have en tendens til at komme i form af kritik og rettelser, men husk også at ærlighed lige så vel kan rumme positive fremhævninger. Vær også ærlig når tingene er gode og når der er noget, du synes dine kolleger/leder gør godt.

Som afklaringsværktøj kan du tage denne styrketest, der viser dig, hvor dine vigtigste styrker ligger. Vær særligt opmærksom på, hvordan du kommunikerer med andre, hvis ærlighed er en af dine topstyrker – det er bestemt en værdifuld egenskab, men den skal som nævnt bruges med omhu. 

Test

Find dine styrker

Få hjælp til at finde dine signaturstyrker. Du kan både bruge dem til dine ansøgninger, CV'er og i din kompetenceudvikling.

Test

Find dine styrker

Få hjælp til at finde dine signaturstyrker. Du kan både bruge dem til dine ansøgninger, CV'er og i din kompetenceudvikling.

Eksperten i denne artikel

Jeanette Svendsen

Karrierekonsulent

Læs mere:

Konflikter på jobbet

Sådan håndterer du konflikter på jobbet

Konflikter der ikke håndteres konstruktivt, kan koste arbejdspladsen dyrt på trivsel og ressourcer. Her er 4 gode råd til at løsne op for konflikten.

Tema

Arbejdsmiljø

Hvad er reglerne for fysisk og psykisk arbejdsmiljø på jobbet og på hjemmearbejdspladsen? Hvad gør du ved sexchikane, mobning eller krænkelser? Få hjælp nu.

Kontakt

Få hjælp nu

Som medlem af IDA kan du få rådgivning om arbejdsmiljø.