Kend de uskrevne regler og usagte historier på dit nye job

Sådan får du styr på de uskrevne regler
Du finder hurtigt ud af, at der på din nye arbejdsplads er såkaldte uskrevne regler. Det var der også på din tidligere arbejdsplads, men det tænkte du sandsynligvis ikke over, da det var blevet en naturlig måde for dig at arbejde og være sammen på.
Uskrevne regler er alt det, du ikke kan læse dig til i kontrakt, overenskomst, personalehåndbog og diverse politikker.
Det kan fx være uskrevne regler om påklædning, mødetid, hjemmearbejde, lægebesøg eller at gå tidligere pga. en børnefødselsdag. Skal du spørge om lov, eller bare gøre det? Skal det noteres i kalenderen?
For at få styr de uskrevne regler, må du spørge dine kollegaer, hvordan de plejer at gøre. Men vid, at kollegaer, der har været længe på arbejdspladsen, ikke længere er bevidste om, at det er uskrevne regler.
Så spørg en kollega, der ikke har været der for længe og som kan huske, hvordan det er at være ny. I det hele taget er det et godt at alliere dig med den næst-nyeste i afdelingen.
Sådan håndterer du de usagte historier
Du kan også blive ansat et sted, hvor du fornemmer, at der er nogle usagte historier eller en historik, der påvirker dine kollegaer. Det kan fx være en fyring af en kollega, en dramatisk organisationsændring eller krænkelsessager.
Du skal måske være varsom med at spørge for direkte til disse ting. Du skal også overveje, om det overhovedet er nødvendigt for dig at vide noget om det.
Hvis det blot er for din egen forståelses skyld, så er det klogest at være tålmodig, for så skal du nok finde ud af det hen ad vejen.
Men hvis de usagte historier er en vedvarende barriere for, at du kan løse dine opgaver, eller de påvirker dine relationer negativt, så må du spørge ind til det hos kollegaer, som du har opbygget en god relation til.
Du må anerkende, at det er dine kollegaers historie, men ikke din og du skal ikke overtage deres. Faktisk skal du nyde at være ny og nyde, at du ikke er tynget af en tung historik.