Netværk
Networking: Lær hvordan du bruger dit netværk

Du har sikkert i stigende grad hørt om ”networking”, og hvor vigtigt det kan være for dit arbejdsliv. Men hvorfor skal du overhovedet netværke, og hvordan gør du i praksis?
At ”networke” eller ”netværke” vil sige, at to eller flere mennesker udveksler information, idéer eller interesser med hinanden. Der er gode grunde til at bruge tid på at netværke, da det kan føre til nye karriereveje, udvide din horisont og skabe rum for vidensdeling. Hvis du tænker, det lyder svært, så husk at du allerede har netværk, siger karriererådgiver i IDA, Emilie Lindquist;
”Uden at du måske tænker over det, er du allerede i gang med at netværke. Alle du kender, tæller som en del af dit netværk, og selv din tennisven som du deler løst og fast med, kan vise sig at være din indgang til en ny karrieremulighed,” udtaler hun.
Men før du går i gang, kan det først og fremmest være vigtigt at gøre sig klart, hvad du gerne vil have ud af at netværke, siger Emilie Lindquist:
”Spørg dig selv, hvorfor du gerne vil i gang med at netværke? Søger du et job og dermed nye kontakter til jobleads, eller vil du bare gerne udvide din faglige omgangskreds? Når du har gjort dig klart, hvad du vil have ud af at netværke, kan du nemmere tilrettelægge hvor og hvordan det skal foregå”, siger hun.
Tag et kig på dit nuværende netværk
Når du ved, hvad du gerne vil opnå, kan det være en god idé at kigge dit nuværende netværk efter i sømmene. Typisk vil dit netværk bestå af en del med samme uddannelsesbaggrund eller interesseområde som dig selv, og her kan du overveje, om der er områder, du gerne vil inkludere i fremtiden:
"Tænk over om der er et fagområde eller et erhverv, du er nysgerrig på at vide mere om. Hvis du f.eks. overvejer at skifte branche, vil det være relevant at kontakte en person med erfaring indenfor området, som kan give dig relevant information. Måske har de også viden om en kommende ny stilling, eller kender til en virksomhed, der snart søger nye medarbejdere”, siger Emilie Lindquist.
Du kan f.eks. opsøge folk til netværksevents, gennem din fagforening, gennem kurser og konferencer eller online via mail eller LinkedIn. For nogle vil det være grænseoverskridende at skulle tale med bare et enkelt menneske til et arrangement, for andre kommer det mere naturligt. Her understreger Emilie Lindquist, at der er tale om kvalitet frem for kvantitet: Det er altså ikke afgørende, om du får talt med en masse mennesker, men at de samtaler, du har, er givende og indsigtsfulde. Det vigtigste er, at du går ind med et åbent mindset og at du tør række ud, siger hun:
“Hvis du taler med en person, som du synes har en spændende profil, er det helt OK at spørge, om de kunne have lyst til et kaffemøde. Du kan f.eks. sige noget i retning af: ‘Det du arbejder med lyder virkelig spændende, og er noget, som jeg rigtig gerne vil vide lidt mere om, fordi jeg selv overvejer at gå den vej rent karrieremæssigt. Kunne du have lyst til et tage et kaffemøde på et tidspunkt, så du kan fortælle mig lidt mere om det?’”
Hvis du stadig synes, det er svært at gennemskue, hvordan du skal gribe et fysisk netværksarrangement an, kommer her fire gode råd fra Emilie Lindquist:
4 gode råd til networking
- Forbered dig, hvis du føler dig usikker
Det er altid en god idé at forberede sig, men specielt hvis du føler dig usikker i en netværkssituation, kan det give en vis tryghed, at du har gjort dig nogle tanker i forvejen. Undersøg, hvem der kommer til det arrangement, du skal deltage i, og overvej hvem du gerne vil nå at tale med. Forbered evt. nogle gode spørgsmål, du kan stille til de enkelte virksomheder eller personer, som f.eks. handler om hvad de laver til daglig og hvad deres arbejdsopgaver består af. - Hav en pitch klar
Når du netværker, er det essentielt, at du fortæller om, hvad du arbejder med, og evt. hvad du søger. På den måde kan de relevante folk række ud, hvis de ser eller hører om noget, der kunne have din interesse. Øv dig løst på en kort pitch, så du hurtigt kan fortælle om din faglige profil, hvis folk spørger. Se det lidt som personlig branding, hvor du får dig selv og din faglighed sat på dagsordenen overfor nogle, du ikke nødvendigvis kender i forvejen. - Vær åben og nysgerrig
Du kan efterlade et godt indtryk ved at vise, at du er nysgerrig på din samtalepartner. Stil opfølgende spørgsmål til det, de har fortalt, så du også viser at du har lyttet til opmærksomt til det, de siger. - Start småt, hvis det føles svært
Det vigtigste er at du har dig selv med, så mærk efter, hvilken type du er, og hvilken form for netværk der ville fungere bedst for dig. Hvis det virker grænseoverskridende at skulle deltage i en stor konference, så start med noget mindre, til du har bygget din selvtillid op. Tal med nye kolleger i din virksomhed eller gå til et mindre netværksarrangement.
Eksperten i denne artikel:
Emilie Lindquist
Læs mere:
Kontakt
Få hjælp nu
Som medlem af IDA kan du få rådgivning om karriereudvikling