01.09.2021
3 min læsetid

Mange projektledere overser potentialet i konflikter

Konflikthåndtering er den disciplin, der udfordrer flest projektledere. For mange er det et problem, at de udelukkende ser konflikter som negative, mener ekspert, der opfordrer projektledere til at turde sænke skuldrene og tale om uenigheder.

Anders Kjøller

af Anders Kjøller

For mange projektledere er konfliktsky, mener Torsten Laursen, der underviser i uformel ledelse.

Konflikter er en uundgåelig del af alle projekter, men konflikthåndtering er samtidig den disciplin, der udfordrer flest projektledere.

I en spørgeskemaundersøgelse blandt IDA-medlemmer, der arbejder som projektledere, svarer 30 procent, at de mangler viden og kompetencer inden for konflikthåndtering.

Ifølge Torsten Laursen, der underviser i uformel ledelse, er en del af forklaringen, at projektledere oftere har fokus på klassisk projektstyring end på at udvikle relationelle kompetencer.

Mød Torsten Laursen på webinaret Konflikthåndtering for projektledere

”Projektledelse kommer ofte til at handle om Gantt-diagrammer og om at kunne prioritere ressourcer, mens det lidt bliver glemt, at nogle af de sværeste udfordringer på projekter er menneskelige”.

Der er særligt et tilbagevendende problem for de projektledere, som Torsten Laursen underviser: De kan have en meget ensidet opfattelse af konflikter:

”For mange af dem er konflikter næsten udelukkende negative. De er ubehagelige at være i, og derfor prøver de at undgå dem i håbet om, at de løser sig selv. Konsekvensen er bare, at små uenigheder vokser sig større. Og som med så meget andet er det langt nemmere og bedre at forebygge end at udbedre.”

”Det er ærgerligt, for konflikter er ikke nødvendigvis problematiske i sig selv, hvis bare man bruger dem konstruktivt”, forklarer Torsten Laursen, der selv har flere års erfaring som leder.

Sænk skuldrene

Mange projektledere vil derfor komme langt ved at sænke skuldrene og tage diskussionen med det samme, hvis der for eksempel er uenighed om den bedste tekniske løsning, eller hvor mange ressourcer der skal allokeres til at løse en opgave, forklarer Torsten Laursen.

”Konflikter opstår tit, når vi tillægger andre dårlige intentioner. Men i virkeligheden er det meget sjældent, at der er tale om ond vilje. Når en projektdeltager har kritiske spørgsmål, er det ikke for at genere dig som projektleder, men fordi der er noget, som er vigtigt for dem”.

Derfor er der meget at vinde – både for projektet og dig som projektleder – hvis du opfatter de kritiske spørgsmål som et udtryk for engagement i stedet for en krigserklæring.

”Hvis I er uenige om en tekniske løsning, kan I måske finde en smartere eller billigere løsning i fællesskab ved at tage diskussionen i stedet for at bruge alt energien på at bekrige hinanden for at få ret”.

”Men det er også en mulighed for, at du kan udvikle dig som projektleder, hvis du er åben over for kritiske spørgsmål og uenighed".

"Måske finder du for eksempel ud af, at du bliver misforstået eller har svært ved at trænge igennem, fordi din kommunikation ikke er god nok”, forklarer Torsten Laursen.

Det uformelle lederskab er ikke problemet

Torsten Laursen oplever ofte, at projektledere har en forestilling om, at de lettere ville kunne løse konflikter, hvis de havde det formelle ledelsesansvar. Men det er snarere et udtryk for deres frustrationer end for virkeligheden, mener han.

”Mange tænker, at det ville hjælpe dem at have nogle stjerner på skulderen. Og på den korte bane er det måske også rigtigt, for det kunne da være dejligt at kunne sige; du skal bare rette ind og levere på mit projekt”.

”Men det er bare ikke konfliktløsning. Det er at gennemtrumfe sin vilje, og problemet er, at du taber mere, end du vinder, fordi det påvirker projektdeltagernes motivation for at levere et ordentligt stykke arbejde. Den bedste måde at sikre følgeskab og dermed øge sandsynligheden for at lykkes er at turde give plads til uenighed og at tage konflikter i opløbet – inden de udvikler sig og bliver sværere at håndtere”, afslutter Torsten Laursen.

CV: Torsten Laursen

Torsten Laursen er partner i konsulenthuset Qant og underviser i ledelse. Han er eMBA i ledelse fra CBS og uddannet proceskonsulent. Han har erfaring som leder i en række private virksomheder og som ekstern ledelseskonsulent i bl.a. Biogen, Novo Nordisk, Stanley, Rigspolitiet, DTU Science Park og Københavns Kommune.