Guide til den gode senkarrieresamtale
Fokuserede samtaler om senkarrieren har stor effekt for både medarbejder og arbejdsplads. Her er et digitalt værktøj til medarbejder og leder til at holde den gode senkarrieresamtale og dermed skabe grundlag for et godt seniorarbejdsliv

En senkarriere-samtale er en slags SeniorMUS, hvor du og din leder kan fokusere på de forhold, der er relevante for erfarne medarbejdere. Mange vil gerne blive længere på jobbet, hvis de f.eks. kan få mere fleksible arbejdstider eller reduceret tid. Andre vil fokusere på bestemte opgaver.
Selv om mange får lyst til at justere deres arbejdsliv i den sene del af karrieren, taler kun et mindretal med deres leder om deres ønsker og situation.
Det er ærgerligt, fordi en senkarrieresamtale er den mest effektive vej til bedre arbejdsliv for den enkelte og virksomheden.
Lederne har heller ikke stor lyst til at tage spørgsmålet, selv om det er vigtigt for begge parter. det handler både om arbejdsglæde og lysten til at fortsætte med at arbejde.
Det lyder banalt, men "samtale fremmer forståelsen".
5 gode argumenter for at tage en senkarrieresamtale
- Senkarrieresamtalen er en god anledning til, at du begynder at overveje dine fremtidsplaner på jobbet og i privatlivet. Bare det at du tænker og taler om din ønsker, er en rigtig god start.
- Samtalen er en chance for at fortælle din leder, hvad du er glad for, og hvad du måske gerne vil lave mindre af.
- Du kan også tale om fleksibilitet, fridage og arbejdstid.
Se muligheder i inspirationskataloget her. - Du har mulighed for at tale med din leder om at få nye kompetencer, så du fortsat kan udvikle dig og øge din chance for et godt arbejdsliv.
- Lederen vil ofte gerne beholde en erfaren medarbejder med dyb viden om virksomheden i flere år. Her kan fx større fleksibilitet eller nedsat tid forhindre, at medarbejderen siger op.
Nogle ledere er ikke så glade for åbne for nedsat tid - men alternativet er som regel endnu værre. Nemlig at medarbejderen lidt ufrivilligt vælger at sige op og gå på pension.
Prøv Guide til Senkarriere-samtalen her
Kom godt i gang
Samtalerne kan være lidt svære at komme i gang med. Medarbejderen har måske ikke lyst til at signalere, at man er i den sene del arbejdslivet. Lederen kan være nervøs for at blive beskyldt for at diskriminere.
Men erfaringerne med senkarrieresamtaler er gode - og værktøjet kan sagtens bruges, selv om I ikke har en decideret seniorpolitik.
Hvis I ikke afholder seniorsamtaler på din arbejdsplads, kan du evt. sammen med nogle kolleger eller jeres tillidsrepræsentant foreslå det til din leder. Materialet indeholder guides til måde ansat og leder.
Det anbefales at bruge et objektivt kriterie, for hvornår man tilbyder samtalen. Så handler det ikke om den enkelte, men er del af kulturen på arbejdspladsen. Det kan være 55 eller 58 år.
Da der er store forskelle i situation og behov hos den enkelte medarbejder anbefales det også, at medarbejderen kan udskyde samtalen til det bliver aktuelt.
I kan også holde seniorsamtale i stedet for en MUS.
Digital guide til senkarrieresamtaler
IDA anbefaler at bruge Guide til Senkarriere-samtalen.
Det er et digitalt værktøj, hvor seniormedarbejder og leder kommer igennem en række overvejelser forud for senkarriere-samtalen, og som ved hjælp af en skabelon i guiden kan afslutte samtalen med at udarbejde en udviklingsplan.
Formålet med senkarriere-samtalen er at øge arbejdsglæden hos medarbejderen og bringe medarbejderens styrker og kompetencer bedst muligt i spil til glæde for både medarbejder og arbejdsplads.
Værktøjet er testet af en medarbejder, leder og HR i fem kommuner med godt resultat.
For medarbejderen øger en fokuseret senkarriere-samtale sandsynligheden for både et bedre arbejdsliv med de rigtige opgaver og en god gerne gradvis overgang til pensionen.
Mange medarbejdere vil gerne blive længere på arbejdsmarkedet, hvis de f.eks. kan få mere fleksible rammer eller reduceret arbejdstid.
For leder og virksomhed er der udover interessen i motiverede medarbejdere også en stærk interesse i at fastholde erfarne medarbejdere med specialviden, overblik og kendskab til kulturen.
Samtaleguiden består af:
Værktøjerne ligger frit tilgængelige på den kommunale vidensportal "Viden på tværs".
Værktøjerne er udviklet til AC-medarbejdere i den kommunale sektor, men de er universelle og kan også bruges i både stat, regioner og ikke mindst i den private sektor.
- Samtaleværktøj til medarbejder
Brug den digitale spørgeramme til at reflektere over din jobsituation og ønsker for fremtiden og tænk over, hvad du ønsker dig i den sene del af din karriere. - Samtaleværktøj til leder
Lederguiden indholder følgende elementer:
Introduktion med link til de digitale spørgeguides.
Skema til en udviklingsplan
Forslag til mail til medarbejderen
Video til lederen med karriererådgiver Jeanette Svendsen (IDA), der fortæller om de særlige forhold ved en senkarrieresamtale. - Videoer med en medarbejder, leder og HR-konsulent, der har testet værktøjet
Samtale om den sene karriere gav Vagn mod på mere
Gitte: Det er sundt at tage en snak på forkant
Dette værktøjet til senkarrieresamtaler kan bruges på både private og offentlige arbejdspladser.
Det er udviklet i et samarbejde mellem Akademikerne (AC) med IDA som hovedkraft og Kommunernes Landsforening.
Værktøjet er forskningsbaseret og bygger på en af de mest udbredte modeller indenfor positiv psykologi – PERMA.
Værktøjet kommer 360 grader rundt om seniormedarbejderens situation og sikrer refleksion over fire vigtige temaer:
- Job og udvikling
- Kolleger
- Ledelse
- Balance
Samtaleværktøjerne ligger frit tilgængelige på den kommunale vidensportal "Viden på tværs".
Kontakt IDA
Du er velkommen til at kontakte karrierekonsulent Jeanette Svendsen, (jsv@ida.dk) med spørgsmål og kommentarer.