Forebyggelse og håndtering af krænkende adfærd
Hvad er krænkende adfærd og hvem definerer det?
Krænkende adfærd forstås som mobning, chikane, seksuel chikane, vold, trusler om vold, diskrimination eller andre former for uønsket adfærd.
Adfærden kan være grov, stødende, nedladende og/eller grænseoverskridende for den/de pågældende enten i tale eller handling.
Men det kan også være upassende bemærkninger fx om hudfarve, national eller etnisk oprindelse, religion, køn (herunder pga. graviditet eller fødsel), seksuel orientering, ægteskabelig status, familiestatus, alder, psykisk eller fysisk handicap.
Fremvisning af diskriminerende eller stødende billeder, plakater, e-mails eller pauseskærme er heller ikke i overensstemmelse med IDAs retningslinjer for god opførsel
Principper for IDAs aktivitetsområde – godkendt af IDAs hovedbestyrelse den 3. december 2019)
Det er meget tydeligt i lovgivningen at det er den der føler sig krænket der har ret til at definere om det opleves krænkende eller ej.
Det er uden betydning, om handlingerne er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske om at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.
Sådan kan du gribe ind:
Det er forskelligt fra person til person, hvordan man har det med at gribe ind, og der er også forskellige trin. Her er blot nævnt nogle stykker som inspiration:
- Første skridt er at minde deltagerne om at holde en god tone uanset uenigheder
- Næste skridt er at bede vedkommende om at stoppe kommentarerne eller fjerne fx en baggrund på skærmen med et stødende billede.
- Hvis det ikke hjælper at bede vedkommende om at stoppe adfærden eller kommentarerne, så har du som ansvarlig lov til at bede deltageren forlade eventet.
Hvis det er et fysisk arrangement, så hold en pause og træk vedkommende til side og fortæl at han/hun skal stoppe sin adfærd ellers bliver vedkommende nødt til at gå.
Hvis det fortsætter så hold en pause igen, og bed vedkommende om at forlade lokalet/eventet.
Hvis det er et virtuelt møde, kan man skrive privat til vedkommende om at stoppe adfærden, og hvis det ikke bliver efterlevet, kan værten/moderatoren eller host’en lukke vedkommende ude.
Dit ansvar som vært:
Det kan være svært at finde ud af hvornår noget er uacceptabel, men forestil dig at det sker hjemme i din egen stue foran nogle venner du har invitere. Hvis man laver den øvelse er det som regel ikke så svært at finde ud af grænsen mellem lidt klodset, upassende eller uacceptabel adfærd.
Det er dig der er vært og du har ansvaret for at alle føler sig godt tilpas og at ingen bliver stødt eller føler sig krænket over indhold eller andre deltageres adfærd.
Her kan du få hjælp
Hvis du vurderer, at adfærden er af en karakter, at IDA bør gøre mere, kan du kontakte den IDA ansvarlige for eventet eller tage direkte fat i IDAs whistleblowerordning eller Sanktionsudvalg.
Alle parter vil blive hørt om deres version af hændelsen, og alle henvendelser vil blive taget alvorligt.
Der vil blive udvist diskretion både over for den, som oplever at blive krænket, og den, der anklages for at krænke.