Elbilister punkterer myter om elbiler

Det koster færre penge, er mere behageligt og rejsetiden er den samme, som hvis man kører rundt i en benzin- eller dieselbil. Ny undersøgelse fra IDA og Forenede danske elbilister punkterer myterne om, at det er besværligt og dyrt at være elbilist

Tina Splidsboel

af Tina Splidsboel

Roskilde festival

Ny undersøgelse fra IDA og FDEL viser, at fordelene ved en elbil overstiger klart ulemper, når man sammenligner med en fossilbil. Foto: Arkiv

”Vi står forhåbentligt på randen af et større gennembrud til at få elektrificeret mange af vores transportformer. Regeringen har også med sin infrastrukturplan sat en fed streg under behovet for at få flere elbilister ud på vejene, og nu kan vi så sende en masse fordomme om elbilisme ud på bilkirkegården,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for IDA.

Interessen for at køre i elbil fik et mindre gennembrud i 2020. Sidste år blev der solgt 14.200 elbiler ifølge FDM, som også forventer, at andelen af elbiler og plugin-hybrider vil udgøre over 20 procent af bilsalget i år.

Det forstår man godt, hvis man sammenholder prognosen med de resultater, der er kommet ud af en undersøgelse, som IDA har lavet sammen med Forenede danske elbilister, FDEL. Her har 586 elbilsejere svaret på deres syn på fordele og ulemper ved at køre elbil frem for almindelig benzin- eller dieselbil. Her svarer hele 94 procent, at de er enige i, at deres kørekomfort er steget – det er simpelthen blevet mere behageligt at køre bil i det daglige.

”Vi elbilister hører ofte de gængse fordomme om, at det da må være mere besværligt at være elbilist fremfor, hvis man kører rundt i en benzin- eller dieselbil. Men sandheden er, at det faktisk er blevet både nemmere, mere behageligt og ikke mindst billigere at være elbilist,” siger Christian Nolsøe Nielsen, der er formand for FDEL.

Den væsentligste årsag til at køre elbil er hensynet til klima og miljø. 81 procent svarer i undersøgelsen, at det har været en af de væsentligste årsager til at vælge en elbil. 60 procent svarer køreglæde og 45 procent er begejstrede for hele teknologien i elbilerne. Endelig svarer hele 72 pct., de bruger færre penge på at have bil end tidligere.

”Det er sød motorstøj i mine ører, at de danske elbilister er så begejstrede for at have valgt el frem for benzin og diesel, når de skal transportere sig selv rundt på vejene. De er med til at bryde en masse fordomme ned om, at det er besværligt og dyrt. For der hersker efterhånden ingen tvivl om, at en omstilling af den danske transportsektor er nødvendig for at reducere vores klimabelastning. Her skal elbilerne bidrage som en del af løsningen,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for IDA.

IDA har tidligere undersøgt befolkningens holdning til at konvertere til elbilisme. Her svarer mange, at det især er køretiden, de ser som en barriere, fordi der skal oplades undervejs på langdistanceture. Men i en rapport fra ’Kommissionen for grøn omstilling af personbiler’, der udkom fra februar 2021, vurderes det, at hele 98 procent af de kørte bilture i Danmark er under 100 km. Det betyder, at kun en meget lille del af de kørte ture kræver en opladning på vejen. I IDAs og FDELs undersøgelse er det da også kun 5 procent af elbilisterne, der svarer, at det har forlænget deres daglige transporttid, at de nu kører elbil frem for benzin- eller dieselbil.

”Langt de fleste køreture er for mit og de fleste andre elbilisters vegne kortere eller mellemlange ture, hvor man sagtens kan klare sig på en fuldt ladt bil, når man kører hjemmefra. Så det med længere rejsetid kan jeg ikke genkende som værende et problem. Og hvis jeg kører langt, er det alligevel rart med en kort kaffepause på turen,” siger Christian Nolsøe Nielsen, der er formand for FDEL.

Alt i alt ser det ud til, at fordele klart overstiger ulemper for elbilisterne. Som et synligt tegn på det, viser undersøgelsen også, at hele 9 ud af 10 vil vælge en elbil, næste gang de skal købe, lease eller leje en bil.

Læs mere

Viden

Se plan for 70 pct. reduktion på transport og energi

IDA har i tæt samarbejde med Aalborg Universitet lavet Danmarks første samlede plan for, hvordan transport- og energiområdet når regeringens mål om at reducere klimagasudledninger med 70 procent i 2030.

Læs mere