Hvilke regler gælder, når der er fest på jobbet?

Sociale aktiviteter og fester er en del af arbejdslivet og er dermed også omfattet af arbejdspladsens regler og lovgivningen om arbejdsmiljø. Alligevel kan du komme til at stå i nogle situationer, hvor du måske ikke helt ved, hvad du skal gøre.
Her er 6 situationer med hjælp til, hvordan du håndterer oplevelsen:
Du kommer til skade til et firmaarrangement
Du falder på dansegulvet og brækker hånden, eller du glider i en sjat øl og forstuver foden voldsomt. Hvilke regler gælder i sådanne situationer?
Når det sociale arrangement er en officiel fest, som arbejdsgiveren står bag, er du omfattet samme regler i arbejdsskadesikringsloven, som når du arbejder helt almindeligt. Det betyder, at din arbejdsgiver skal anmelde det som en arbejdsskade.
Det er ikke afgørende, om du er beruset, eller festen holdes på arbejdspladsen eller ude i byen. Det afgørende er, at den aktivitet, som du kommer til skade ved, er et naturligt led i arrangementet. Og det er dans jo til en julefrokost eller sommerfest.
Arbejdsgiverens arbejdsskadesikring dækker, indtil den officielle fest slutter. Så hvis du fortsætter videre i byen, skal du altså stå på egne ben og være dækket af din egen ulykkesforsikring.
Læs om arbejdsskader: Hvad skal du gøre, hvis uheldet rammer?
Du kritiserer i skarpe vendinger din chef, da I får et par drinks i baren. Nu er du nervøs for, om der venter dig en advarsel og i værste fald en fyreseddel mandag morgen
Som udgangspunkt gælder der de samme regler til fester på jobbet som på en almindelig arbejdsdag. Derfor vil det være en god ide at tage en snak med din chef og undskylde, hvis du mener, at du er gået over stregen.
Når det er sagt er der de fleste steder lidt længere snor ved julefrokoster, sommerfester og andre festlige lejligheder end på en almindelig arbejdsdag. Du kan bedst selv vurdere, om du har været for grov, hvordan jeres fester normalt forløber og hvordan omgangstonen er.
Du oplever ubehagelige berøringer og krænkende bemærkninger fra en kollega
Din kollega lægger hånden på din bagdel, når I tager elevatoren sammen, eller du modtager en sms med et sjofelt billede fra din leder.
Disse oplevelser er eksempler på sexchikane – uønsket, grænseoverskridende og seksuelt ladet opmærksomhed fra andre. Sexchikane er en alvorlig krænkelse og er forbudt ved lov.
Du skal ikke gå alene med oplevelsen, da den kan sætte sig som ar på sjælen og give både fysiske og psykiske mén. Har du ikke styrken til at sige fra overfor dem, der overskrider dine grænser, så er det en god idé at få fortalt om oplevelsen til din leder, en god kollega, HR din tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant.
Er du i tvivl, om du har gjort eller sagt noget krænkende overfor en kollega, så kan du i første omgang tage en snak direkte med vedkommende og undskylde om nødvendigt. Alternativt kan du rådføre dig med din leder, HR din tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant om, hvordan du på en god måde kan få sagt undskyld til din kollega.
Læs, hvad du skal gøre, hvis du er udsat for en krænkelse på din arbejdsplads
Din chef og dig har en lang samtale under middagen, hvor chefen tilkendegiver, at du vil blive forfremmet i forbindelse med en organisationsændring
Det er jo både en interessant og løfterig udtalelse. Men du skal tage den med et gran salt, da du ikke kan tage det alvorligt som et tilbud i aftaleretlig forstand. Og det gælder uanset, om chefen har drukket alkohol eller ej.
Det kan derfor være klogest at glide af på den ved at foreslå, at I vender tilbage til det, når I er ”rigtigt” på arbejde igen. Du kan fx sige ” Det lyder spændende, og jeg vil se frem til at få noget konkret at vide om tilbuddet, hvis I også mener det på mandag”.
Vi vil kun anbefale, at du spørger nærmere ind til det, hvis I har mulighed for at tale sammen uden at andre kan høre, hvad I taler om. Men du skal huske, at det pga. fest-situationen næppe er et bindende tilbud du har fået.
Selvom du er til fest, skal du altid huske på, at du er (lidt) på arbejde, og derfor kan du, som det sker i ovennævnte situation, få nogle vigtige oplysninger om dit arbejdsliv, som du jo ikke behøver at vende det døve øre til. I denne situation får du måske noget viden på forkant, så du kan forberede dig på organisationsændring og forfremmelse ved at begynde at tænke på løn og vilkår, og hvilke krav/ønsker du vil have til stillingsindhold og ansvar.
Chefen er jo også lidt på arbejde og måske er det en prøveballon, der sendes op. Hvis du med sikkerhed ved, at du ikke vil være interesseret, anbefaler vi, at du lukker ned med det samme ved fx at sige ” Det er jeg da glad for, I har overvejet, men jeg er slet ikke interesseret i ledelse og er glad for mit job, som det er nu”.
Du ødelægger ting og inventar på arbejdspladsen
Du hjælper til med at gøre klar til fest, men støder ved et uheld et bord ind i en glasvæg, der går i tusind stykker. Hvilken forsikring skal dække det – din eller arbejdspladsens?
I langt de fleste tilfælde vil det være arbejdsgivers forsikring, der dækker inventar, som ved uheld ødelægges i arbejdstiden. Hvis du groft uagtsomt, med forsæt eller i meget beruset tilstand kommer til at ødelægge noget kan det dog ikke udelukkes, at du bliver ansvarlig for dække skaden.
Din chef giver udtryk for, at du ikke lever op til målene og derfor ikke kan beholde rollen som projektleder
Det er aldrig rart at få sådan en melding og slet ikke på et uventet tidspunkt. På den ene side er det uprofessionelt af din chef at bringe dette op til en fest, men på den anden side bør du alligevel nok tage bemærkningen alvorligt. Forhåbentlig kan du være den professionelle og glide af på det og foreslå at tale videre om det ugen efter.
Ugen efter vil det være fornuftigt at tage en grundig snak med din chef for at få afdækket, hvor det er ledelsen ser, at du ikke leverer, så du har mulighed for at rette op og beholde projektlederrollen.
Du kan også med rette sige, at du ville have ønsket, at chefen ikke havde taget emnet op til en fest. Hvis du ikke er tryg nok i din relation til din leder til at påpege dette, så vil det være fair at vende det med en tillids- eller medarbejderrepræsentant eller HR. Din chef har brug for at få en tilbagemelding på denne ledelsesstil.