08.01.2024
5 min læsetid

3 tips til at blive mere produktiv

Vil du være mere produktiv, nytter det ikke i længden, at du lænker dig selv til kontorstolen med en kande kaffe og knokler igennem uden pauser.

Anders Kjøller

af Anders Kjøller

Vil du være mere produktiv, nytter det ikke i længden, at du lænker dig selv til kontorstolen med en kande kaffe og knokler igennem uden pauser.

Du skal i stedet indrette din arbejdsdag, så din hjerne forbliver så frisk og effektiv som mulig. Det kræver en smule disciplin i starten, men på længere sigt bliver du mere produktiv og slipper for at føle dig drænet efter en arbejdsdag.

Sådan lyder budskabet fra Pernille Garde Abildgaard, der er forfatter til bogen Brænd hamsterhjulet og direktør i virksomheden Take Back Time, der hjælper virksomheder med at skabe bedre arbejdsgange, og som netop nu er bogaktuel med bogen ”Sådan får du en 4-dages arbejdsuge”.

Inden vi kommer til hendes bedste råd til at blive mere effektiv, skal det indskydes, at de kun gælder for dig, der har en rimelig arbejdsbyrde, men føler at arbejdsdagen ofte flyder sammen, eller at du når mindre, end du burde.

Oplever du symptomer på stress, eller har du reelt for mange opgaver, bør du altid tage det op med din chef og kontakte IDA.

Kontakt IDAs rådgivning og få hjælp

 

1: Hold flere pauserLink kopieret

 

”Pauser er enormt undervurderede, og mange opfatter det ligefrem som tidsspilde. Men pauser er rene vitaminer for din hjerne og gør, at den præsterer langt bedre”, fortæller Pernille Garde Abildgaard.

Hun forklarer, at hjernen på samme måde som kroppen har brug for pauser for at kunne yde på sit højeste niveau. Ligesom du kun kan sprinte kortvarigt, kan du også kun løse komplicerede kognitive opgaver i kort tid uden at køre træt. Får du ikke nogen pauser, vil hjernen af sig selv begynde at arbejde langsommere for at spare på energien.

Hvis dine arbejdsopgaver er ukomplicerede eller rutineprægede, er det ikke nødvendigt at holde hyppige pauser, men er de krævende, bør du som minimum holde 5-10 minutters pause i timen.

”I din pause, skal du væk fra skærmen – også den på din telefon. Lav en kop kaffe, gå en kort tur eller hyggesnak lidt med kollegerne. Det er individuelt, hvordan man kobler bedst fra, men det vigtigste er, at du kommer helt væk fra arbejdet, så hjernen får en mini-restitution”.

Derfor svarer en arbejdsdag uden pauser til at drikke to øl

 

2: Arbejd i intervaller med pomodoro-metodenLink kopieret

 

En meget almindelig fejl, der hæmmer produktiviteten, er ifølge Pernille Garde Abildgaard at multitaske eller at skifte mellem forskellige opgaver hyppigt.

”Mange tror, at de er mere produktive, hvis de kan få svaret på et par mails, mens de er i gang med at skrive rapporten færdig eller løse andre opmærksomhedskrævende opgaver. Det er de ikke, og hvad værre er; man løser opgaverne langt dårligere”.

”Det er også en rigtig dårlig ide, at skifte frem og tilbage mellem forskellige opgaver. Det kræver energi at skifte fokus, så hvis du gør det hele tiden, bliver din hjerne mere træt og dermed også mindre effektiv. Det betyder også, at du kommer til at føle dig mere træt efter arbejdsdagen”.

Pernille Garde Abildgaards bedste råd er at eksperimentere med pomodoro-metoden, hvor du arbejder intensivt med en opgave i faste intervaller med pauser imellem. Et interval kan fx være 25 minutters arbejde efterfulgt af 5 minutters pause.

Sådan kommer du i gang med pomodoro-metoden

Hvis du kun arbejder med en opgave i flere intervaller, undgår du at bryde din koncentration, og du sørger også for at få de nødvendige pauser, der skal til for at præstere bedst muligt.

 

3: Udnyt dine golden hoursLink kopieret

 

Hvis du starter arbejdsdagen med at svare på mails eller med at gå direkte i møde, skal du måske gentænke dine vaner. Ifølge Pernille Garde Abildgaard har de fleste et begrænset antal timer, hvor de yder deres bedste, og for de fleste er det om morgenen.

”Jeg kalder det golden hours, og det er her, du skal lægge dine mest krævende opgaver. For de fleste er det om morgenen og formiddagen, men det kan også være senere på dagen eller om aftenen”, forklarer hun og fortsætter:

”Hvis det kan lade sig gøre, er det en rigtig god ide at strukturere din arbejdsdag, så du får mest muligt ud af dine golden hours, og så kan du med fordel lægge rutineopgaver og statusmøder på de tidspunkter af dagen, hvor du ikke i helt samme omfang har brug for at arbejde koncentreret”.