Opsigelse
Derfor skal du have flere versioner af din fortælling om fyringen

"Min erfaring er, at det er fortællingen om deres fyring, som mange kæmper med. Hvordan forklarer de, hvad der er sket?” Sådan siger Morten Esmann, arbejdslivskonsulent i IDA, om de mange samtaler han har haft med medlemmer, der har oplevet at blive fyret.
Hans budskab er, at det er kun dig, der kender hele fortællingen, og du skal have forskellige versioner af fortællingen afhængig af, hvem du taler med.
Dig selv: Din ærlige selvfortælling
I første omgang handler det om din selvfortælling. Og det kan godt være en ubehagelig fortælling, fordi det er ubehageligt at blive fyret. Vores arbejde er nemlig ikke bare en økonomisk nødvendighed, men også en stor del af vores identitet, og derfor går en fyring tæt på.
Morten Esmann understreger, at man ikke skal undertrykke følelser, fordi man synes, de er grimme eller forkerte. Fx er det er en meget normal reaktion at opleve bitterhed. Du må tillade dig selv at have en bitterhed over ikke frivilligt at skulle forlade jobbet.
Det skal du erkende for dig selv, måske sige det højt og tale om det med dine fortrolige i familien og blandt vennerne. Det kan også være, at du bebrejder dig selv og tænker på de ting, du burde have gjort anderledes. Det skal du også tale højt om og dele med dine fortrolige.
Og så kan det hjælpe at kalde en spade for en spade – altså fyring i stedet for opsigelse.
Rent juridisk hedder det en opsigelse, men Morten Esmann ser en stigende tendens til at sige tingene mere lige ud og bruge ord som ”fyret” og ”arbejdsløs” om sig selv. Så når ledelsen bruger ord som ”opsigelse” eller ”ophør af samarbejdet”, taler den fyrede selv og kollegaerne med hinanden om en fyring.
Denne sprogbrug spejler i højere grad de svære følelser og den ubehagelige oplevelse, det er at blive opsagt… nej, blive fyret.
Venner og familie: Den bagudrettede fortælling
”Det vil aldrig være let at fortælle om en fyring, men om man synes om det er flovt eller skamfuldt afhænger populært sagt, om det er dig eller jobbet, der er opsagt”, siger Morten Esmann og tilføjer: ”Det gør det unægtelig noget lettere både at håndtere en fyring og fortælle andre om det, hvis det ikke skyldes dig personligt, men virksomhedens økonomi eller strategi.”
Morten Esmann peger også på, at du skal huske, at du er den eneste, der kender hele historien. Dem der lytter, kender ikke til det, som du oplever skamfuldt. De tænker slet ikke på det, som noget skamfuldt. Det at blive fyret – man kunne sige desværre – er nemlig helt normalt.
Et godt råd er at holde den bagudrettede fortælling til dit private netværk. Det er sammen med dem, at du fx kan sige ”chefen var en idiot” eller ”de tog røven på mig” og fortælle en ufiltreret historie om fyringen. Denne ærlighed og ventilering er nødvendig for, at du kan have et fremadrettet fokus i kontakten med dine professionelle relationer.
Tidligere kollegaer: Konstruktiv bro mellem fortid og fremtid
Dine tidligere kollegaer er en særlig gruppe, da nogen af dem både måske både er blandt dine fortrolige og samtidig også en del af dine professionelle relationer.
Du kan godt være ærlig i din kritik af virksomheden over for få fortrolige kollegaer. Det er ikke unaturligt, at I taler om, hvad der skete, da I måske har fælles erfaringer. Morten Esmanns råd er dog, at det skal fylde lidt, da det ikke gavner nogen:
”Det gavner ikke dig eller andre at tale negativt eller ondt om tidligere kolleger og ledere. Det handler ikke om, at du bare skal have ja-hatten på og se at komme videre. Men for din egen skyld, skal samtalen vendes fra at række bagud til at række fremad i en konstruktiv proces, hvor du kigger på det næste job.”
Læs om, hvad du må skrive på sociale medier, når du er blevet opsagt
Professionelle relationer: Fremadrettet fokus
Du skylder ikke alle og enhver hele fortællingen og baggrunden for fyringen. Du har lov til at have forskellige versioner af fortællingen, og det kan være gavnligt at øve sig på dem.
Når det gælder de arbejdsmæssige og professionelle relationer, så er Morten Esmanns råd, at du skal holde din egen personlige fortælling ude og formulere fortællingen med et ”vi”. Du kan fx sige, ”vi var ikke enige om…” eller ”vi var ikke det rette match til samarbejde”.
Det er vigtigt, at du lægger det følelsesmæssige til side og i stedet har fokus på, hvordan dit professionelle netværk kan støtte og inspirere dig til dit næste skridt på jobmarkedet.
Der er også forskel på 1:1-samtaler, og hvis du kommunikerer på de sociale medier som fx LinkedIn. Jo bredere kredsen er, jo mere nøgtern skal din fortælling være.
Du skal droppe alle tanker om, at det er pinligt at skrive, at du er jobsøgende på LinkedIn. Brug din profil til at give et overblik over din uddannelse, erfaringer og mål – og gør det tydeligt, at du leder efter nye udfordringer. Det er at tænke fremadrettet.
Læs om, hvordan du bruger LinkedIn til at søge job
Synes du, at det er et tabu at være arbejdsløs i en tid med mangel på arbejdskraft?
Mon du har oplevet noget, der ligner dette: Du er for nylig blevet fyret, og du har frimodigt fortalt din bordherre til konfirmationsfesten, at du pt. er arbejdsløs. Bordherren spørger nu: ”Hvordan kan sådan en som dig være arbejdsløs? Jeg hører hele tiden, at der er mangel på ingeniører og teknisk uddannede folk.”
Ifølge Morten Esmann er det ikke et usandsynligt scenarie, fordi ledigheden er historisk lav for IDAs medlemmer. Han påpeger dog også, at uagtet den lave ledighed, vil det altid tage tid at finde ikke bare et job, men finde det rigtige job.
Det handler ikke blot om, hvor gode kompetencer, du har, eller hvor god du er til at søge job, men både timing og tilfældigheder er afgørende faktorer. Du skal opsøge og måske også vente på det rigtige job, og det kan nemt tage flere måneder.
Dit svar til bordherren kan derfor være: ”Ja, jeg er arbejdsløs for tiden. Jeg har nemlig lovet mig selv at få det rigtige job, og derfor har jeg ikke travlt med at få et job for enhver pris.”
Læs mere:
Kontakt
Få hjælp nu
Som medlem af IDA kan du få rådgivning om karriereudvikling