20.09.2021
10 min læsetid

Test dit stressniveau

Har du stress, eller er du i farezonen for at udvikle det? Test dig selv og se, om du er i farezonen. Du kan også tage en trivselstest og se, om du bør kontakte IDA eller din læge

Henrik Lilholt

af Henrik Lilholt

Test dit stress-niveau

Med stresstesten kan du finde ud af, om dit stressniveau er for højt.

Testen er anonym og bygget op omkring 3 kategorier af symptomer på stress:

  • Fysiske
  • Psykiske
  • Adfærdsmæssige

Det tager kun et par minutter at udfylde stresstesten, og du får resultatet med det samme. Men vær opmærksom på, at du kan få en høj score af andre årsager end stress, og at du altid bør tale med din egen læge og IDA, hvis du er i tvivl, om du er stressramt.

Stresstesten er anonym. Den er udviklet af Bo Netterstrøm, overlæge på Stressklinikken på Hillerød Sygehus.

Test: Er du i grøn, gul eller rød zone med hensyn til stress?

Der er mange symptomer på stress, og det varierer, hvor alvorlige og langvarige de er. Du kan se, om dine symptomer er i grøn, gul eller rød zone her og få råd til, hvordan du bør reagere på dem. Er du reelt i tvivl om, hvorvidt du har symptomer på stress, bør du altid tale med din læge og efterfølgende med IDA om det.

Grøn stress-zone

Er du i grøn zone har du måske lidt for travlt, men der er ikke tale om egentlig stress. Er du i grøn zone, kan du sige ja disse udsagn:

  • Jeg har overskud til fritidsinteresser og daglige gøremål
  • Jeg har overskud til at se min familie og dine venner.
  • Jeg er glad for mit arbejde, og synes det giver mening.
  • Jeg sover om natten.
  • Jeg kan overskue uforudsete udfordringer.

Det skal du gøre, hvis du er i grøn zone:

Er du i grøn zone, kan du forebygge stress ved en sund og afbalanceret livsstil, hvor du både prioriterer at være aktiv og slappe af. Vær opmærksom på, hvor meget du arbejder, og om arbejdet også flyder ind i dine aftener og weekender.

Sørg derudover for at slappe af, spise sundt, have gode sengetider, dyrke motion og at finde tid til at dyrke dine fritidsinteresser og familie.

Gul stress-zone

Er du i gul zone, føler du dig presset, og dine nærmeste er begyndt at spørge ind til, hvordan du har det. Er du i gul zone, kan du sige ja til disse udsagn:

  • Jeg er træt, når jeg kommer hjem fra arbejde.
  • Jeg har mistet glæden ved at gå på arbejde.
  • Jeg orker ikke at se venner og familie i min fritid.
  • Jeg har konflikter på jobbet, men mangler overskuddet til at løse dem.
  • Jeg sover uroligt om natten.

Det skal du gøre, hvis du er i gul zone:

Er dine symptomer i gul zone, skal du tage symptomerne alvorligt. Ellers risikerer du at blive ramt af stress. Det kan tyde på, at du bør se på din kalender og undersøge, om der er balance i dit arbejde og privatliv.

På arbejdet bør du bede din leder om en samtale, hvor I gennemgår dine opgaver og får prioriteret det vigtigste. Du kan også bede om feedback fra dine kolleger, hvis du oplever, at du har svært ved at finde ud af, om du gør det godt nok.

Privat bør du tale med dine nærmeste om, hvordan du har det. De kan hjælpe dig med at få perspektiv på din situation, så lyt til dem, hvis de er bekymrede på dine vegne.

Tal også med din læge om, hvorvidt du er ved at udvikle stress, og kontakt eventuelt IDA.

Rød stress-zone

Er du i rød zone, er du på vej til at udvikle stress og kan nikke genkendende til disse symptomer:

  • Jeg har let til tårer eller vrede.
  • Jeg har trykken for brystet.
  • Jeg er træt, men ikke kan sove.
  • Jeg snerrer ad familie, venner og kolleger.
  • Jeg ser ikke mine venner.
  • Jeg føler ofte, at jeg ikke gør det godt nok.
  • Jeg kan ikke tage beslutninger, huske eller koncentrere mig.
  • Jeg har tankemylder.
  • Jeg drikker for meget kaffe, alkohol eller ryger for meget.
  • Mine nærmeste udtrykker bekymring for mig og mit helbred.

Det skal du gøre, hvis du er i rød zone:

Kan du genkende symptomerne i rød zone hos dig selv, er du reelt i risiko for at udvikle stress. Det kan være svært at håndtere selv, og du bør derfor søge professionel hjælp hos din læge og IDA for at få rådgivning til, hvordan du skal håndtere dine symptomer på stress.

Det skal du gøre, hvis du har mistanke om, at du har stress