Risici i bygge- og anlægsprojekter
Bygge- og anlægsprojekter er komplekse, og der er mange muligheder for, at projekter kører af sporet. Derfor er vurdering af risici en forudsætning for at træffe de rigtige beslutninger.
Risikostyring og -håndtering af projekter er derfor en essentiel og central del af projektledelsen. Der skal være fokus på risikostyringen og -håndteringen i såvel planlægningsfasen, hvor et retvisende anlægsoverslag skal udarbejdes såvel som under projekterings- og udførelsesfaserne, hvor det fastlagte budget, ændringer og usikkerheder skal følges nøje.
Formålet med risikostyring er, at:
- skabe overblik over risikomomenter og tilhørende sikringsmæssige tiltag og rutiner
- sikre tekniske og økonomiske optimale løsninger
- styrke erfaringsopsamlingen og dermed bidrage til et bedre, mere sikkert og mere profitabelt byggeri
Dette kursus giver et overblik over, hvordan risikostyring og -håndtering bør indgå i alle projektets faser, og hvilke værktøjer der kan understøtte det.
På kurset arbejder du med:
- Baggrund og best practice for risikostyring
- Formål med risikostyring – etablering og implementering
- Anlægsoverslag og identifikation af usikkerheder og risici
- Analyse, vurdering og kvantificering af risiko
- Håndtering af risiko gennem alle faser
- Registrering, rapportering og opfølgning
- Principper for facilitering af risiko workshops
- Konkrete eksempler på arbejde med risikostyring
- Gennemførelse af risiko workshop for et eksemplificeret projekt
Kurset er relevant for projektledere og Risk Managers af bygge- og anlægsprojekter
Kurset er relevant for både nye og mere erfarne Risk Managers, projektledere og projektejere samt medarbejdere, der arbejder med risiko- og økonomistyring af større bygge- og anlægsprojekter. Målgruppen er især private og offentlige bygherrer, rådgivere og entreprenører, der ønsker at opbygge en effektiv proces for risikostyring af store og komplekse projekter.
Dit udbytte:
- Overblik over risikostyring og -håndtering i alle projektets faser
- Indblik i metoder og værktøjer til at identificere, vurdere, kvantificere og håndtere budgetmæssige usikkerheder gennem et bygge- og anlægsprojekts planlægning og udførelse
- Praktisk træning i risikostyring og -håndtering i bygge- og anlægsprojekter
- Viden om, hvordan bevidst og konsistent bestemmelse af usikkerhed og risiko i bygge- og anlægsprojekter positivt kan påvirke budgetsikkerheden
- Værktøjer til at overholde af fastlagte budgetter vha. ny viden om metode og proces for risikostyring i bygge- og anlægsprojekter
Virksomhedens udbytte:
- Medarbejderen introduceres til anerkendte metoder og værktøjer indenfor risikostyring af bygge- og anlægsprojekter
- Medarbejderen opnår stærke kompetencer og et netværk for sparring om risikostyring
- Der kan løbende gennem projekter udarbejdes mere retvisende budgetter og planlægning af reserver
- Virksomheden får opbygget kompetencer og forståelse for risikostyring
Sådan forløber kurset: Risikostyring og -håndtering i bygge- og anlægsprojekter
Selve kurset:
- 1 undervisningsdag: kl. 9.00-16.00 (morgenmad fra kl. 8.30
- Undervisningsmateriale
- Forplejning
Efter kurset:
- Kursusbevis
FN’s verdensmål er en del af IDAs værdier
IDA ønsker at synliggøre koblingen til FN’s 17 verdensmål for bæredygtighed. Dette arrangement omhandler bl.a. ovenstående verdensmål. Læs mere om FNs verdensmål

Trine Holst Veicherts
Chefkonsulent og Risk Manager, Vejdirektoratet
Trine er senior risk manager hos Novonordisk og har mare end 30 års erfaring med risikostyring af store bygge- og anlægsprojekter i ind- og udland. Hun har mange års erfaring fra såvel rådgiverbranchen som fra bygherresiden og var som risikostyringschef i Vejdirektoratet ansvarlig for etablering og drift af et effektivt og anerkendt regime for risikostyring af anlægsprojekter. Trine deltager aktivt i adskillige faglige netværk og har i mange år været medlem af bestyrelsen i IDA RISK (formand siden 2017), et fagteknisk selskab under Ingeniørforeningen i Danmark, der bl.a. står for den årlige IDA RISK International Risk Management Conference i København.

Karim Cedric Meaouia
CEO og bygherrerådgiver, CK&CO
Karim har 20 års erfaring med beslutningsstøtte og projektledelse af komplekse byggerier. Kombinerer en solid ingeniør-, forretningsmæssig og organisatorisk indsigt, og sikrer dermed at økonomi, risiko og indhold hænger sammen.
Karim yder balanceret ledelsesmæssig beslutningsstøtte i alle byggeriets faser, og kan tillige indtræde med ‘turn-around’ projektledelse i projekter der er udfordret.
Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet
Jeg er ikke medlem af IDA, kan jeg deltage alligevel?
Er der stadig ledige pladser på kurset?
Hvornår er tilmeldingsfristen for kurset?
Kan jeg komme på en venteliste, hvis kurset er fyldt?
Er der en frist for afmelding?
Jeg er blevet syg, hvad gør jeg?
Hvornår modtager jeg information om kursusforberedelse og praktisk info?
Hvornår modtager jeg en faktura?
Hvad er inkluderet i kursuspakken?
Får jeg et bevis på, at jeg har været på kursus?
Ja, du modtager et kursusbevis på mail umiddelbart efter kurset er slut. Her er anført, hvilket kursus du har deltaget på, kursusdato etc. Dine kursusbeviser bliver også gemt på vores læringsportal, så du altid kan finde dem igen.
På nogle kurser vil du i stedet modtage en certificering.
Kan jeg deltage på kurserne, hvis jeg er ledig?
Du er altid velkommen på vores kurser. Du kan enten selv vælge at betale for din kursusdeltagelse eller du kan tale med dit jobcenter og høre om det er noget, de vil hjælpe dig med.
Hvis kurset fremgår af den regionale positivliste, vil det gøre det lettere at få jobcenteret til at bevillige kurset, men under alle omstændigheder bør du tage en snak med dem om, hvorfor dette kursus kunne være relevant for dig.
Læs mere om hvilke af vores kurser der i øjeblikket er at finde på den regionale positivliste for hovedstadsregionen og få mere information om kurser for ledige her: https://ida.dk/kurser-for-ledige