Topstyring og dårlig kommunikation giver TR travlt

Orbicon hører blandt de virksomheder, der frasiger sig lønkroner for at sikre job under coronahjemsendelsen. Men det hele er ikke forløbet uden problemer, og dårlig kommunikation giver TR'erne travlt.

Anne-Cathrine Jensen

afAnne-Cathrine Jensen

Direktørgruppen gik frivilligt 25 % ned i løn, da corona lukkede store dele af landet ned og sendte de ansatte på Orbicon på hjemmearbejde. Afdelingscheferne accepterede også en lønnedgang, og så besluttede direktøren, at en nyforhandlet lønstigning, der netop var meldt ud, skulle suspenderes.

“Problemet var, at beslutningen blev truffet lige hen over hovedet på os alle sammen og meldt ud via e-mail umiddelbart efter, at lønstigningen var præsenteret. Det har skabt stor vrede og utilfredshed,” forklarer Julie Kofoed, en af flere tillidsrepræsentanter hos Orbicon.

Coronasituationen kræver ofre fra mange sider, men hos Orbicon blev beslutninger truffet, uden de ansatte blev spurgt, og det har påvirket arbejdspladsen.

Sagen er gået til IDA, men i sin kerne er det forskelsbehandlingen, der er faldet flest for brystet.

“Når jeg taler med medarbejderne, så har de ikke noget imod at bidrage, men de er vrede over, at de ikke blev spurgt på linje med cheferne og fik en stemme i forløbet,” forklarer Julie Kofoed.

Den planlagte lønstigning var et skridt på vejen til at udligne nogle af de klassiske lønforskelle, hvor især unge kvinder halter efter i lønstatistikken. Suspensionen rammer derfor ekstra hårdt blandt de ansatte, der havde set frem til en mere ligelig lønfordeling.

“IDA bistår de tillidsvalgte i Orbicon, som har oplevet at være sat i spidsen for alle de forandringer, som coronakrisen har medført på arbejdspladsen. Herudover forhandler IDA også direkte med ledelsen og HR, fordi der findes en overenskomst, hvilket betyder, at de mange tiltag skal aftales og ikke alene kan udmøntes efter direktiv fra ledelsen og HR,” forklarer Tine Birgitte Jakobsen, juridisk konsulent i IDA.

Problemer med kommunikation

Ledelsen har varslet ferie og flex til afholdelse for de medarbejdere, der mangler opgaver. Det har også vakt usikkerhed for dem, der hverken har mere flex eller ferie, og her har tillidsrepræsentanterne også en opgave i at kommunikere ud, at man kan dele opgaver, som ikke er personafhængige. Det er ofte nemt indenfor den enkelte afdeling, men kan være sværere på tværs.

“Igen er det kommunikationen til medarbejderne, der giver flest problemer. For de ansatte bliver utrygge og frygter for deres job, når der meldes ud, at de må gå hjem og bruge ferie og flex, hvis de ikke har noget at lave. Her mangler vi, at ledelsen kommunikerer ordentligt ud, at man kan dele opgaver og hjælpe hinanden,” forklarer Julie Kofoed.

“Det sværeste som TR i den sammenhæng er, at medarbejderne kommer vrede til mig. For de vil faktisk gerne hjælpe med at styre Orbicon igennem denne tid, når jeg gennemgår beslutningerne med dem. Så meget kunne være afværget ved at kommunikere godt og gå i dialog med medarbejderne, i stedet for at melde tiltag ud hen over hovedet på os,” forklarer hun.

Læs mere

Digital inspiration

Dyk ned i IDAs webinar-univers

Se et af vores mange webinarer om alt fra hvordan du organiserer dit nye hjemmearbejdsliv til teknologien bag kunstig intelligens.

Se webinar

Kontakt

IDA rådgiver dig - kontakt os digitalt

IDAs rådgivning og øvrige tilbud til dig som medlem er åbent helt som vanligt. Vi har samlet de mest stillede spørgsmål om corona i en FAQ. Men du kan kontakte IDA med alle dine konkrete spørgsmål.

Kontakt IDA