Arbejdspladsvurdering (APV): Din genvej til et godt arbejdsmiljø
Din arbejdsgiver har pligt til at sørge for et sundt og sikkert arbejdsmiljø, og derfor skal de lave en arbejdspladsvurdering (APV) regelmæssigt. Hvad er en APV? Hvor tit skal din arbejdsgiver lave en APV? Og hvad gør de med resultaterne? Få svar her

Her kan du få svar på de mest almindelige spørgsmål om arbejdspladsvurderinger og dine rettigheder:
- Hvad er en APV?
- Hvorfor skal jeg udfylde APV'en?
- Hvordan foregår APV’en, og hvad skal den indeholde?
- Hvad sker der, når jeg har udfyldt APV’en?
- Hvad er kravene til den skriftlige opsamling på APV'en?
- Hvor kan jeg læse resultaterne af APV'en?
- Er jeg anonym, når jeg deltager i en APV?
- Hvor tit skal jeg udfylde en APV?
- Hvordan får jeg indflydelse på spørgsmålene i APV'en?
Arbejdspladsvurderingen (APV) er en undersøgelse af det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på din arbejdsplads. Den skal sikre, at din arbejdsplads er sikker og sund.
Hvis der er problemer med arbejdsmiljøet på din arbejdsplads, er en arbejdspladsvurdering (APV) din mulighed for at fortælle din arbejdsplads om problemet. Derfor er det afgørende, at så mange som muligt deltager i dataindsamlingen, og at du udfylder den grundigt og gerne så konkret som muligt
Du kan også bruge APV’en til at fortælle ledelsen, hvis der er noget, du mener, der går rigtig godt, og som I skal fortsætte med eller gøre endnu mere af.
Det er arbejdsmiljøorganisationen på arbejdspladsen, der har ansvaret for at udfærdige og gennemføre APV'en.
Medarbejderne skal inddrages i processen med APV'en. Der er metodefrihed med hensyn til, hvordan virksomheden afvikler deres APV, så det foregår forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Men det kan fx foregå via et spørgeskema, på et afdelingsmøde eller med mere dialogbaserede metoder.
Der er ingen regler for, hvilke spørgsmål I skal besvare i en APV. Det eneste krav til en APV er, at ledelsen laver et opsamlende, skriftligt produkt, der er tilgængeligt for dig som medarbejder.
Når data er indsamlet, skal din arbejdsgiver en skriftlig opsamling på APV'en.
Hvis APV’en viser, at der er forhold, som skal bringes i orden i forhold til arbejdsmiljøet på din arbejdsplads, er arbejdsgiver forpligtet til at lave en handleplan for, hvordan de vil forbedre de forhold, der har indflydelse på det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Det er nemlig din ret at kunne gå på arbejde, uden at blive syg eller komme til skade.
Psykisk arbejdsmiljø: Her er dine rettigheder
Fysisk arbejdsmiljø: Her er dine rettigheder
Arbejdsmiljørepræsentanter: Sådan kan de hjælpe dig
Den skriftlige opsamling på APV'en skal dokumentere, at virksomheden har været igennem fire faser.
- Virksomheden har kortlagt det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
- Virksomheden har vurderet problemernes art, omfang og mulige løsninger.
- Virksomheden skal udarbejde en prioriteret handlingsplan.
- Virksomheden skal følge op på arbejdspladsvurderingen og synliggøre resultaterne
Du kan finde branchespecifikke online-værktøjer og skemaer, der kan benyttes til at udarbejde arbejdspladsvurderingen hos Arbejdstilsynet.
Som medarbejder har du ret til at få indsigt i tidligere APV’ers resultater.
Hvis du er i tvivl om, hvor du kan se APV’ens resultater, kan du spørge din arbejdsmiljørepræsentant.
Der er metodefrihed, når det drejer sig om arbejdspladsvurderingen (APV). Derfor er det heller ikke sikkert, at din besvarelse er anonym, selvom det meget ofte er tilfældet.
Du kan spørge din nærmeste leder eller arbejdsmiljørepræsentant om, hvorvidt din APV-besvarelse er anonym, hvis du er i tvivl.
Du og dine kolleger skal som regel deltage i en APV en gang om året, men det skal ske mindst hvert 3. år.
Hvis du vil have indflydelse på spørgsmålene i APV'en på din arbejdsplads og på opfølgningen på APV'en, skal du tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant
Tema
Arbejdsmiljø
Er dit fysiske og psykiske arbejdsmiljø i orden? Har du været udsat for krænkelser, chikane eller overgreb? Og hvordan er du stillet, hvis du bliver ramt af sygdom eller en ulykke på dit arbejde?
Få hjælp nu