Sådan bliver du klar til jobsamtalen

Forberedelse er nøgleordet, hvis du skal være klar til de svære spørgsmål til jobsamtalen. Her kan du læse, hvordan du overbeviser arbejdsgiverne om, at du er den rette kandidat til jobbet.

Her kan du læse, hvordan du overbeviser arbejdsgiverne om, at du er den rette kandidat til jobbet.

At være til jobsamtale er en nervepirrende oplevelse for de fleste, men det er også din bedste mulighed for at afklare, om stillingen er noget for dig, og om du har god kemi med chefen.

Heldigvis kan du forberede dig på samtalen og de fleste spørgsmål på forhånd, så du viser dine styrker bedst muligt frem til samtalen.

Lav grundig research inden jobsamtalen

Du har formentlig allerede lavet grundig research, da du skrev din jobansøgning. Og hvis ikke er det nu, du skal sætte dig ind i arbejdsgiverens værdier, udfordringer og opgaver, så du kan byde proaktivt ind med, hvad du kan tilføre til stillingen, når du sidder til jobsamtalen.

Kig på virksomhedens strategi og vision, deres arbejdsområder, succeshistorier fx i medierne eller deres egne sociale medier eller medarbejdernes LinkedIn-profiler for at gå en værdifuld indsigt i virksomhedens kultur. 

Når du forbereder dine argumenter for, hvordan du kan bidrage til virksomhedens opgaver og løse de opgaver, der er beskrevet i stillingsopslaget, kan du med fordel dele dine kompetencer op i faglige og personlige kompetencer. Forbered også gerne nogle konkrete eksempler på, hvordan du har brugt kompetencerne i dine tidligere job.

Sådan finder du dine stærkeste kompetencer

Overvej mulige spørgsmål fra arbejdsgiveren

Læs stillingsopslaget, din ansøgning og dit CV grundigt igennem før jobsamtalen, så du har i frisk erindring, hvad virksomheden leder efter, og hvad du har fortalt dem om dig selv og dine kompetencer. 

Forestil dig, hvilke spørgsmål de afføder, og forbered dig grundigt på alle spørgsmål om, hvorfor og hvordan du vil varetage dette job, så svarene ligger mere lige for. Selvom du er forberedt på spørgsmålene, så vær forsigtig med at svare hurtigt – det kan virke for indstuderet. Tænk i stedet lidt, inden du svarer.

Husk på, at en jobsamtale er en samtale og ikke eksamen. Arbejdsgiveren vil styre samtalen og stille spørgsmål for at finde ud af, om du matcher både fagligt og personligt.

Ansættelsesudvalget vil også stille dig vanskelige spørgsmål, hvor du lige skal tænke dig lidt om, og måske sidder alle svar ikke helt i skabet.

Forbered en præsentation om dig selv

Det klassiske åbningsspørgsmål til jobsamtalen er: Fortæl os lidt om dig selv. Men det er også til dels et snydespørgsmål, for meningen er ikke, at du skal fortælle en masse personlige detaljer om dig selv.

Forbered en kort præsentation på et par minutter, hvor du kort og præcist fortæller om din erfaring fra tidligere jobs og / eller din uddannelse. Udvælg et par nedslag i dit CV, der giver mening at fortælle om i forhold til den specifikke stilling, og et par succeshistorier, der bekræfter dine styrker.

Er du nyuddannet og har ikke meget erfaring på arbejdsmarkedet, kan dette være eksempler fra studieprojekter, studiejob og frivilligt arbejde, hvor du har opnået gode resultater og fået positiv feedback. 

Kom gerne ind på din motivation for jobbet.

Afslut med 1-2 sætninger om, hvad du laver, når du holder fri. På den måde ser de lidt af hele dig, og stemningen bliver ofte mindre formel.

Din præsentation skal blot få jer i gang, så hold det kort.

Tag dine noter med til jobsamtalen

Hvis du er nervøs for at glemme nogle af dine pointer til jobsamtalen, er det en god ide at printe dit CV og et papir med dine vigtigste argumenter ud og tage dem med.

Det får dig kun til at virke seriøs og velforberedt - og virksomhederne leder efter motiverede, engagerede og velforberedte kandidater.

Lad være med at overtænke din påklædning til jobsamtalen

Du er nok ikke i tvivl om, at du skal stryge skjorten eller finde de pæne sko frem, når du går til jobsamtale, men hvor meget betyder din påklædning?

I en undersøgelse af rekrutteringsbureauet Ballisager fra 2022 svarer blot 5 procent af arbejdsgiverne, at de reagerer negativt, hvis en kandidat har tøj på, der ikke matcher arbejdspladsens kultur. Med andre ord kan du godt tage den med ro og møde op til jobsamtalen i almindeligt pænt tøj, som du føler dig godt tilpas i.

Giv et godt førstehåndsindtryk

Dit kropssprog spiller en stor rolle, når du skal gøre et godt førstehåndsindtryk til jobsamtalen.

Det er naturligt at være nervøs, men lad være med at virke forhastet eller forvirret ved at komme i sidste øjeblik.

Kom i stedet tidligt til samtalen, så du kan nå at få pulsen ned og trække vejret, inden samtalen begynder.

Bidrag også til den gode stemning før, under og efter samtalen: Smil, grin, smalltalk inden, vær nysgerrig. Sig ja tak til kaffen/vand.

Brug nervøsiteten konstruktivt til din jobsamtale

En jobsamtale er en spændende situation, og de fleste vil opleve at få svedige håndflader og hjertebanken. Det bedste du kan gøre for at tøjle nervøsiteten, er simpelthen at acceptere den. Hvis det er særligt slemt hjælper det måske også at starte med at sige, at du er nervøs, så du ikke skal bruge kræfter på at skjule det. Det har langt de fleste arbejdsgivere forståelse for.

Faktisk er nervøsiteten, hvis ikke den bliver for voldsom, en fordel, fordi den sætter dig op til at præstere bedre. Måske kan det hjælpe dig at tænke, at din krop reagerer, som den gør, for at hjælpe dig til din jobsamtale.

Uanset om du bliver meget nervøs til jobsamtalen eller ej, er det dog en god ide, at du øver dig grundigt hjemmefra. Jo flere gange du får sagt dine argumenter, desto mere naturligt kommer du også til at kunne fremlægge dem til samtalen. Men undgå at lav et talepapir, som du skal huske udenad. Så kommer du til at virke mekanisk, og du risikerer at gå helt i stå, hvis du glemmer noget på et tidspunkt.

Vær ydmyg uden at blive selvudslettende

Til din jobsamtale skal du overbevise arbejdsgiveren om to ting: At din faglighed er i orden, og at du er en god kollega at arbejde sammen med.

Det betyder, at du skal finde den rette balance mellem at fortælle om alle dine fortræffeligheder, uden at det tipper over i praleri. En god grundregel er, at du skal fortælle om dine resultater, når du fremhæver dig selv. I stedet for at tale en masse om, hvor klog og dygtig du er dit fag, kan du nævne en opgave, som du tidligere har løst og som illustrerer, at du har fagligheden i orden.

Vis arbejdsgiveren din motivation for jobbet

Det allervigtigste er, at de personer, der møder dig til jobsamtalen, kan mærke din motivation for både stillingen og virksomheden. Derfor skal du også øve dig i at fortælle om det.

Du kan fx fortælle, hvorfor du er interesseret i lige præcis de udfordringer, virksomheden arbejder med, og at den gør det på en måde, som særligt interesserer dig. Eller hvis virksomheden fx lægger vægt på, at den er innovativ og eksperimenterende, så læg vægt på, at du selv sætter pris at kunne tænke nyt og anderledes.

Hvis virksomheden er kendt for at samarbejde meget på tværs af fagligheder og teams, kunne dit svar omfatte dette og samtidig vise, at du gerne vil være en del af holdet. Vis med andre ord, at du passer ind i kulturen.

Giv konkrete eksempler på dine kompetencer og færdigheder

Når du giver konkrete eksempler på dine evner, understreger det din praktiske erfaring og din evne til at håndtere arbejdsopgaver effektivt.

Eksemplerne viser, at du ikke blot har teoretisk viden, men at du også har praktisk erfaring, og du ved, hvordan dine kompetencer kan være en værdi for din kommende arbejdsplads.

De praktiske eksempler kan være, hvordan du har løst lignende opgaver før - fx hvordan du har forbedret teamsamarbejde med dine kommunikationsevner; trænet dine analytiske færdigheder ved at implementere præcise datamodeller til et projekt; har brugt avanceret Excel til dataanalyse; re-designet et produkt eller service og dermed trænet dine evner inden for problemløsning; eller haft ansvar for at vejlede nogen i en ledelsesmæssig kapacitet.

Fortæl om dine svage sider til jobsamtalen

Et typisk spørgsmål til jobsamtalen er, hvad dine svage sider er.

Når du forbereder dig til din jobsamtale, kan du tænke over, hvornår du har været udfordret i et tidligere job, og hvordan du håndterede det. Det kan fx være, at du har haft svært ved at sige fra over for opgaver, eller at du er meget grundig og derfor bliver presset op til deadlines.

Så kan du forklare, at du er bevidst om det, og at du er blevet bedre til at give slip og efterhånden har en god fornemmelse for, hvornår ting er gode nok, og at du ellers spørger dine kolleger eller chef, så de kan hjælpe med at guide dig.

Ingen er fejlfri, men det er betryggende for arbejdsgiveren, hvis du er bevidst om dine udfordringer og tør italesætte dem.

Vær klar på spørgsmålet om løn til jobsamtalen

Det er en god ide først at finde ud af, hvad lønniveauet er for den stilling du søger allerede før første samtale. Derefter skal du finde ud af, hvor din smertegrænse går og være villig til at takke nej, hvis du får tilbudt jobbet med en løn, der ligger under din grænse. 

Når arbejdsgiveren spørger, hvad du ønsker i løn, er det en god ide høfligt at spørge, hvad arbejdsgiveren selv mener er en rimelig løn for stillingen. Nogle gange er arbejdsgiverens udspil højere, end du forventer, og det er ærgerligt at tale dig selv ned.

Herefter kan du spille lidt højere ud end dit reelle ønske, så du har noget at forhandle om. Håber du på at få 45.000 kroner, kan du sige 48.000 kroner. På den måde presser du lønnen op, og de 3.000 kroner er ikke nok til at skræmme arbejdsgiveren væk, hvis de 45.000 kroner er inden for skiven.

Sådan beregner du lønniveauet med IDAs lønværktøjer

Forbered dine egne spørgsmål til jobsamtalen

Til jobsamtalen vil du ofte blive spurgt, om du selv har nogen spørgsmål til stillingen. Her viser det, at du er engageret og proaktiv, hvis du spørger ind til stillingen.

Derudover giver det dig også en bedre forståelse for det job, du søger, og om stillingen virkelig er noget for dig.

Eksempler på gode spørgsmål kan være:

  • Hvordan vil I beskrive kulturen på arbejdspladsen?
  • Hvordan prioriterer I de forskellige opgaver i stillingen?
  • Hvilke forventninger har I til mig i de første 6/12 måneder?
  • Hvordan arbejder I med feedback og sparring?
  • Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud?
  • Hvad er de øvrige medarbejderes faglige profiler?

Du står stærkt, hvis du inden samtalen har formuleret spørgsmål til virksomhedens udviklingsplaner. Og endnu stærkere, hvis du tilsvarende har tænkt over, hvordan du selv kan udvikle dig i jobbet. Så viser du, hvordan du er parat til at følge virksomhedens dynamik, og det bliver der lagt mærke til.

Tag noter under jobsamtalen

Det er en god ide at have en kuglepen og en blok med til jobsamtalen, så du kan tage noter løbende. Notér vigtig information om jobbet, eller spørgsmål som du mangler at få svar på.

Dine noter er også nyttige, hvis du går videre til en samtale mere, fordi du kan genopfriske, hvad I har talt om. En jobsamtale er en nervepirrende situation, og du kan komme til at bruge så meget energi på at være til stede og virke imødekommende, at du glemmer detaljerne i det, I talte om. Her er notesbogen din ven.

Pas til gengæld på med at have din computer med til dine noter. Du kan komme til at virke mere distanceret, når den er imellem jer, og du risikerer at komme til at fumle med tekniske problemer undervejs.

Vis du er den bedste ansøger med en stærk elevatorsamtale

Mange jobsamtaler afsluttes med, at ansøgeren bliver bedt om på to minutter at overbevise virksomheden om, at de skal ansætte dig – det kaldes også en elevatortale.

Begrebet er opstået, fordi du skal forestille dig, at du er ansat i en stor virksomhed og træder ind i elevatoren, hvor du står ved siden af den travle administrerende direktør. Nu har du 30 sekunder til at præsentere dig selv bedst muligt.

Til din jobsamtale må elevatortalen dog godt vare i et par minutter.

I din elevatorsamtale skal du kort og præcist kunne fortælle, hvad du står for, og hvad der motiverer dig. Hvad er relevant erfaring i forhold til det konkrete job? Hvad kan du bidrage med at personlige kompetencer? Hvad er dine vigtigste faglige kompetencer? Hvilke resultater vil du levere – og hvordan bidrager du til holdånden?

Lav en god afslutning på jobsamtalen

Efter din elevatortale, kan du afslutte jobsamtalen med en formulering om, at du synes, at det har været en god samtale, du fik et mere klart billede af jobbet og virksomheden, du kan se dig selv gøre x, y og z, og at din interesse for jobbet er blevet skærpet yderligere.

På den måde får du afslutningsvis lige gentaget dine bedste salgsargumenter, så de husker det, når du går ud ad døren. Det efterlader arbejdsgiver med et positivt indtryk, som kan tippe over i til din fordel.

En succesfuld jobsamtale handler nemlig ikke kun, om I har fået afklaring på spørgsmål, men hvordan stemningen har været.