Sådan bliver du klar til jobsamtalen

Forberedelse er nøgleordet, hvis du skal være klar til de svære spørgsmål til jobsamtalen. Her kan du læse, hvordan du overbeviser arbejdsgiverne om, at du er den rette kandidat til jobbet.

At være til jobsamtale er en nervepirrende oplevelse for de fleste, men det er også din bedste mulighed for at afklare, om stillingen er noget for dig, og om du har god kemi med chefen.

Heldigvis kan du forberede dig på samtalen og de fleste spørgsmål på forhånd, så du viser dine styrker bedst muligt frem til samtalen.

Lav grundig research inden jobsamtalen

Du har formentlig allerede lavet grundig research, da du skrev din jobansøgning. Og hvis ikke er det nu, du skal sætte dig ind i arbejdsgiverens værdier, udfordringer og opgaver, så du kan byde proaktivt ind med, hvad du kan tilføre til stillingen, når du sidder til jobsamtalen.

Du kan med fordel dele dine kompetencer op i faglige og personlige kompetencer og forberede dine argumenter for, hvordan du vil bruge dem til at løse de opgaver, der er nævnt i stillingsopslaget. Forbered gerne nogle konkrete eksempler på, hvordan du har brugt kompetencerne i dine tidligere job.

Sådan finder du dine stærkeste kompetencer

Lad være med at overtænke din påklædning til jobsamtalen

Du er nok ikke i tvivl om, at du skal stryge skjorten eller finde de pæne sko frem, når du går til jobsamtale, men hvor meget betyder din påklædning?

I en undersøgelse af rekrutteringsbureauet Ballisager fra 2022 svarer blot 5 procent af arbejdsgiverne, at de reagerer negativt, hvis en kandidat har tøj på, der ikke matcher arbejdspladsens kultur. Med andre ord kan du godt tage den med ro og møde op til jobsamtalen i almindeligt pænt tøj, som du føler dig godt tilpas i.

Tag dine noter med, og tag nye noter under jobsamtalen

Hvis du er nervøs for at glemme nogle af dine pointer til jobsamtalen, er det en god ide at printe dit CV og et papir med dine vigtigste argumenter ud og tage dem med. Det får dig kun til at virke seriøs og velforberedt.

Det er også en god ide at have en kuglepen og en blok med til jobsamtalen, så du kan tage noter løbende. Notér vigtig information om jobbet, eller spørgsmål som du mangler at få svar på. Dine noter er også nyttige, hvis du går videre til en samtale mere, fordi du kan genopfriske, hvad I har talt om. En jobsamtale er en nervepirrende situation, og du kan komme til at bruge så meget energi på at være til stede og virke imødekommende, at du glemmer detaljerne i det, I talte om. Her er notesbogen din ven.

Pas til gengæld på med at have din computer med til dine noter. Du kan komme til at virke mere distanceret, når den er imellem jer, og du risikerer at komme til at fumle med tekniske problemer undervejs.

Brug nervøsiteten konstruktivt til din jobsamtale

En jobsamtale er en spændende situation, og de fleste vil opleve at få svedige håndflader og hjertebanken. Det bedste du kan gøre for at tøjle nervøsiteten, er simpelthen at acceptere den. Hvis det er særligt slemt hjælper det måske også at starte med at sige, at du er nervøs, så du ikke skal bruge kræfter på at skjule det. Det har langt de fleste arbejdsgivere forståelse for.

Faktisk er nervøsiteten, hvis ikke den bliver for voldsom, en fordel, fordi den sætter dig op til at præstere bedre. Måske kan det hjælpe dig at tænke, at din krop reagerer, som den gør, for at hjælpe dig til din jobsamtale.

Uanset om du bliver meget nervøs til jobsamtalen eller ej, er det dog en god ide, at du øver dig grundigt hjemmefra. Jo flere gange du får sagt dine argumenter, desto mere naturligt kommer du også til at kunne fremlægge dem til samtalen. Men undgå at lav et talepapir, som du skal huske udenad. Så kommer du til at virke mekanisk, og du risikerer at gå helt i stå, hvis du glemmer noget på et tidspunkt.

Start jobsamtalen med at fortælle om dig selv

Det klassiske åbningsspørgsmål til jobsamtalen er: Fortæl os lidt om dig selv.

Men det er også til dels et snydespørgsmål, for meningen er ikke, at du skal fortælle en masse personlige detaljer om dig selv. I stedet skal du kort og præcist fortælle om din erfaring fra tidligere jobs din uddannelse. Udvælg et par nedslag i dit CV, der giver mening at fortælle om i forhold til den specifikke stilling, og kom gerne ind på din motivation for jobbet.

Din præsentation skal blot få jer i gang, så hold den på omkring et minut.

Vær ydmyg uden at blive selvudslettende

Til din jobsamtale skal du overbevise arbejdsgiveren om to ting: At din faglighed er i orden, og at du er en god kollega at arbejde sammen med.

Det betyder, at du skal finde den rette balance mellem at fortælle om alle dine fortræffeligheder, uden at det tipper over i praleri. En god grundregel er, at du skal fortælle om dine resultater, når du fremhæver dig selv. I stedet for at tale en masse om, hvor klog og dygtig du er dit fag, kan du nævne en opgave, som du tidligere har løst og som illustrerer, at du har fagligheden i orden.

Fortæl, hvad der er særligt interessant for dig ved jobbet

Det allervigtigste er, at de personer, der møder dig til jobsamtalen, kan mærke din motivation for både stillingen og virksomheden. Derfor skal du også øve dig i at fortælle om det.

Du kan fx fortælle, hvorfor du er interesseret i lige præcis de udfordringer, virksomheden arbejder med, og at den gør det på en måde, som særligt interesserer dig. Eller hvis virksomheden fx lægger vægt på, at den er innovativ og eksperimenterende, så læg vægt på, at du selv sætter pris at kunne tænke nyt og anderledes.

Hvis virksomheden er kendt for at samarbejde meget på tværs af fagligheder og teams, kunne dit svar omfatte dette og samtidig vise, at du gerne vil være en del af holdet. Vis med andre ord, at du passer ind i kulturen.

Fortæl om dine svage sider til jobsamtalen

Et typisk spørgsmål til jobsamtalen er, hvad dine svage sider er.

Når du forbereder dig til din jobsamtale, kan du tænke over, hvornår du har været udfordret i et tidligere job, og hvordan du håndterede det. Det kan fx være, at du har haft svært ved at sige fra over for opgaver, eller at du er meget grundig og derfor bliver presset op til deadlines.

Så kan du forklare, at du er bevidst om det, og at du er blevet bedre til at give slip og efterhånden har en god fornemmelse for, hvornår ting er gode nok, og at du ellers spørger dine kolleger eller chef, så de kan hjælpe med at guide dig.

Ingen er fejlfri, men det er betryggende for arbejdsgiveren, hvis du er bevidst om dine udfordringer og tør italesætte dem.

Forbered din elevatorsamtale

Mange jobsamtaler afsluttes med, at man bliver bedt om på to minutter at overbevise virksomheden om, at de skal ansætte dig – det kaldes også en elevatortale.

Begrebet er opstået, fordi du skal forestille dig, at du er ansat i en stor virksomhed og træder ind i elevatoren, hvor du står ved siden af den travle administrerende direktør. Nu har du 30 sekunder til at præsentere dig selv bedst muligt. Til din jobsamtale må elevatortalen dog godt vare i et par minutter.

I din elevatorsamtale skal du kort og præcist kunne fortælle, hvad du står for, og hvad der motiverer dig. Hvad er relevant erfaring i forhold til det konkrete job? Hvad kan du bidrage med at personlige kompetencer? Hvad er dine vigtigste faglige kompetencer? Hvilke resultater vil du levere – og hvordan bidrager du til holdånden?

Elevatortalen kan afsluttes med en formulering om, at du synes, at det har været en rigtig god samtale og din interesse for jobbet er blevet skærpet yderligere.

Vær klar på spørgsmålet om løn til jobsamtalen

Det er en god ide først at finde ud af, hvad lønniveauet er for den stilling du søger allerede før første samtale. Derefter skal du finde ud af, hvor din smertegrænse går og være villig til at takke nej, hvis du får tilbudt jobbet med en løn, der ligger under din grænse. 

Når arbejdsgiveren spørger, hvad du ønsker i løn, er det en god ide høfligt at spørge, hvad arbejdsgiveren selv mener er en rimelig løn for stillingen. Nogle gange er arbejdsgiverens udspil højere, end du forventer, og det er ærgerligt at tale dig selv ned.

Herefter kan du spille lidt højere ud end dit reelle ønske, så du har noget at forhandle om. Håber du på at få 45.000 kroner, kan du sige 48.000 kroner. På den måde presser du lønnen op, og de 3.000 kroner er ikke nok til at skræmme arbejdsgiveren væk, hvis de 45.000 kroner er inden for skiven.

Sådan beregner du lønniveauet med IDAs lønværktøjer

Forbered dine egne spørgsmål til jobsamtalen

Til jobsamtalen vil du ofte blive spurgt, om du selv har nogen spørgsmål til stillingen. Her viser det, at du er engageret og proaktiv, hvis du spørger ind, og så giver det dig selvfølgelig en bedre forståelse for det job, du søger.

Eksempler på gode spørgsmål kan være:

  • Hvordan vil I beskrive kulturen på arbejdspladsen?
  • Hvordan prioriterer I de forskellige opgaver i stillingen?
  • Hvilke forventninger har I til mig i de første 6/12 måneder?
  • Hvordan arbejder I med feedback og sparring?