12.09.2023
5 min læsetid

Sådan bruger du ChatGPT til at skrive jobansøgninger

Har du svært ved at komme i gang med din jobansøgning? ChatGPT kan give dig inspiration og gøre dig mere effektiv, men du er nødt til at være kritisk undervejs.

Anders Kjøller

af Anders Kjøller

Med ChatGPT kan du skrive en jobansøgning på under 1 minut.

Du kopierer bare teksten i jobopslaget og dit CV ind, og beder den skrive en ansøgning. Så har du en ansøgning på kortere tid, end det tager at lave en kop kaffe.

Men selvom det går lynhurtigt, er det formentlig ikke besværet værd, for ansøgningen bliver så overfladisk og intetsigende, at den ryger direkte i papirkurven. For ChatGPT kan ikke udøve mirakler. Det er blot et værktøj, og du er selv nødt til at lægge tid, energi og personlighed i arbejdet for at skrive en god jobansøgning.

Til gengæld får du med ChatGPT kombineret søgemaskine, stavekontrol og redaktør i én, og hvis du er typen, der hader at formulere dig skriftligt, kan den gøre hele processen mere spiselig.

Her får du en lynguide til at komme i gang med at skrive bedre jobansøgninger på kortere tid.

Tre ud af fire virksomheder lægger størst vægt på CV'et: Læs vores store guide

Trin 1: Få ChatGPT til at gennemlæse jobopslaget

Én af de opgaver, ChatGPT er bedst til, er at overskue store mængder tekst.

Det kan du udnytte ved at kopiere hele jobopslaget ind i ChatGPT og herefter skrive: ”Vælg de tre kompetencer, som jeg skal lægge vægt på, når jeg skriver en jobansøgning til dette jobopslag”.

Du skal selvfølgelig også gennemlæse jobopslaget selv, men ChatGPT kan gøre dig opmærksom på vigtige informationer, du selv har overset, og hjælpe dig med at få et overblik, hvis teksten er meget lang.

Trin 2: Brug ChatGPT i din research

Det er vigtigt, at din ansøgning er målrettet stillingen. Derfor skal du have kendskab til både stillingen og virksomheden.

Her kan ChatGPT spare dig for besværet med at skulle navigere rundt på utallige hjemmesider efter informationer om virksomhedens værdier, udfordringer, produkter og branche.

Du kan fx spørge ChatGPT:

  • "Fortæl mig om (virksomhedens navn) mission og værdier".
  • ”Hvad er de vigtigste produkter, som (virksomhedens navn) sælger?
  • ”Hvilke kompetencer er vigtige i stillingen som (stillingsbetegnelse)?

Jo mere præcise instruktioner – også kaldet prompts - du giver, desto bedre svar vil du også få af ChatGPT. ChatGPT har en hukommelse, der gør den i stand til at tage højde for tidligere prompts, og derfor kan du løbende bede den om at uddybe eller formulere sine svar anderledes, hvis du ikke er tilfreds.

Et godt prompt til ChatGPT indebærer:

  1. Klar instruktion: Prompten skal indeholde en klar og præcis instruktion om, hvad du vil have ChatGPT til at gøre. Det kan være en anmodning om at besvare et spørgsmål, at skrive tekst i en bestemt stil, udføre en opgave eller forklare et koncept. Fx: Hvilke kompetencer er vigtigst i rollen som projektleder?
  2. Kontekst er vigtigt: Del nogle relevante oplysninger om dig selv eller den type job, du
    søger. Fx: "Jeg har flere års erfaring som elektroingeniør og udover mine tekniske kompetencer, har jeg gode samarbejdsevner og kan bidrage til komplekse projekter”.
  3. Vær helt specifik: Skriv, hvis du have svaret oplistet i punkter, i en bestemt længde eller som en sammenligning af forskellige muligheder: Fx: ”Skriv 5 udfordringer for Grundfos de kommende år. Sæt svaret op i punktform og brug ikke mere end 1.000 tegn.
  4. Opdel komplekse spørgsmål: Hvis ansøgningen har flere sektioner, kan du opdele din anmodning. Fx: "Hjælp mig først med at beskrive mine færdigheder inden for softwarearkitektur. Derefter skal du skrive om min interesse for at arbejde i et teammiljø."
  5. Gentag flere gange: Hvis den første genererede tekst ikke passer præcist til din stemme eller stil, skal du prøve at tilføje flere detaljer eller omformulere din anmodning.

Det er vigtigt, at du forholder dig kritisk til informationer fra ChatGPT. Selvom de lyder overbevisende, kan ChatGPT komme til at ”hallucinere” og opdigte fakta. Du må derfor efterprøve informationer med en Google-søgning på virksomhedens egen hjemmeside eller hos andre relevante kilder.

Din egen research er en vigtig del af jobsøgningsprocessen, men du skal også altid ringe på jobopslaget for at få de helt specifikke detaljer om stillingen, som du ikke kan læse dig til nogle steder.

Derfor skal du altid ringe på jobopslaget

Trin 3: Skriv din jobansøgning med ChatGPT

Nu skal du til at skrive din jobansøgning. Den kan inddeles i tre hovedelementer: Motivation, faglige kompetencer og dine egenskaber som (en god) kollega.

Hvis du har svært ved at komme i gang med at skrive, er ChatGPT en rigtig god hjælp, fordi den kan give struktur og få nogle ord ned på papiret. Ofte er det nemmere at rette en tekst til end at skulle skrive den helt forfra.

Din motivation for jobbet:

Du kan være motiveret af mange ting, men det er ikke en god idé at nævne lønnen, transporttiden eller muligheden for fleksible arbejdstider. Det er til gengæld en god ide enten at lægge vægt på virksomhedens værdisæt eller stillingens opgaver og faglighed.
I begge tilfælde kan du få ChatGPT til at skrive et udkast for dig med to prompts:

  1. Beskriv, hvilke værdier der er vigtige for (virksomhedens navn).
  2. Skriv en tekst på 300 tegn, der forklarer min motivation for at arbejde for (virksomhedens navn) baseret på disse værdier (indsæt de mest relevante resultater for første prompt).

Du kan bruge samme model, hvis du er motiveret af stillingens opgave:

  1. Lav en liste over de vigtigste opgaver, man skal løse i denne stilling (indsæt jobopslag).
  2. Skriv en tekst på 500 tegn, der forklarer min motivation for at løse disse opgaver: (indsæt opgaverne).

Dine faglige kompetencer:

For at skrive dette afsnit skal du bruge den viden, du har fået igennem din research. Det er særligt nyttigt, hvis du også har talt med arbejdsgiveren og har fået flere informationer om stillingen. Du kan bruge dette prompt til at skrive afsnittet.

  • ”Formuler mine faglige forudsætninger i forhold til (stillingens navn). Jeg har en baggrund inden for (indsæt din uddannelse/erhvervserfaring), og jeg har tidligere arbejdet med (indsæt tidligere stillinger eller projekter), hvor jeg anvendte færdigheder som (indsæt de vigtigste kompetencer fra stillingsopslag, som du tidligere fandt med ChatGPT). Jeg vil gerne fremhæve, hvordan jeg har brugt disse kompetencer til at (indsæt eksempler på resultater eller opgaveløsning). Mit mål er at bruge disse erfaringer og kompetencer i mit arbejde hos (virksomhedens navn) for at nå (indsæt virksomhedens/afdelingens mål). Strukturér teksten på en overbevisende måde. Skriv max 1800 tegn".

Dine egenskaber som kollega:

I stillingsopslaget vil du kunne læse, hvilke personlige kompetencer er der er vigtige i jobbet. Du kan bruge ChatGPT til at udpege dem ved at kopiere teksten ind, men du ved kun selv, hvilke du besidder. Du skal derfor være ærlig over for arbejdspladsen og dig selv og kun udvælge de kvaliteter, der reelt passer på dig.

Du kan få ChatGPT til at skrive et udkast til teksten med disse to prompts:

- Vælg de 5 vigtigste menneskelige og sociale kompetencer i dette jobopslag. Skriv dem til mig i en punktopstilling på max 300 tegn.

Udvælg de egenskaber, der passer bedst på dig og skriv bagefter:

- Skriv en tekst på 500 tegn, hvor du beskriver, hvordan jeg besidder (indsæt de valgte kompetencer), og hvordan jeg kan udnytte dem i dette job.

Guide: Skriv den skarpe ansøgning

Trin 4: Lad ChatGPT være din redaktør

Når du har skrevet din jobansøgning, kan du kopiere hele teksten ind i ChatGPT og bede den om at få feedback. Inden da skal du bare huske at anonymisere eventuelle personlige oplysninger – det kan fx være fortrolige projekter fra tidligere job eller personfølsomme oplysninger.

Du kan bruge de ChatGPT til at hjælpe dig på følgende måder:

Stil åbne spørgsmål:

Du kan spørge ChatGPT helt åbent: ”Hvad kan jeg forbedre i min ansøgning” og få forslag til ændringer. Du skal ikke følge forslagene blindt, men det kan være en hjælp til at afdække blinde vinkler for dig.

Giv dit sprog et pift:

Hvis du synes, at du skriver kedeligt eller kringlet, kan du bede ChatGPT om at komme med forslag til nye formuleringer. Bed ChatGPT gennemskrive teksten i en uformel, professionel eller humoristisk tone alt efter, hvad der passer til situationen. Du kan bruge prompten:

  • Gennemskriv denne tekst, så sproget bliver lettere og mere humoristisk.

Få styr på kommaerne:

Selvom du ikke skal skrive lange rapporter i det job, du søger, trækker sjusk og stavefejl i din ansøgning ned. Bed ChatGPT om at udpege eller rette grammatiske fejl med prompten:

- Gennemlæs denne tekst og marker, hvor der er stavefejl eller grammatiske fejl.

Engelsk, tysk, kinesisk?

Hvis du skal ansøge på et andet sprog end dansk, kan ChatGPT oversætte din jobansøgning. Men pas på, at du ikke giver indtryk af, at du mestrer et sprog, hvis det ikke er tilfældet. Det bliver opdaget til samtalen eller endnu værre – lige når du er startet.

Trin 5: Få din personlighed til at skinne igennem

Det er vigtigt, at arbejdsgiveren får en fornemmelse for, hvem du er som person, og det kan de ikke, hvis ChatGPT har formuleret alle afsnit i din ansøgning. Gennemgå derfor hele din tekst og tilføj personlige detaljer. Det kan fx være eksempler på tidligere arbejde eller projekter, der demonstrerer dine færdigheder og erfaringer.

Du kan også tilpasse sproget, så det afspejler din personlige tone og stil. Vær sikker på at fremhæve, hvorfor du er passioneret for at søge netop denne stilling, og hvordan dine unikke erfaringer og færdigheder gør dig til en ideel kandidat.