Kurser: Personlige Kompetencer

Træn dine personlige kompetencer, så du får en hverdag fyldt med overskud og effektivitet. Vi tager udgangspunkt i dine personlige kompetencer, såsom din gennemslagskraft, robusthed, din evne til at planlægge opgaver, facilitere møder og meget mere


 

Kurser om personlige kompetencer

Hvad er personlige kompetencer?

Dine personlige kompetencer er de egenskaber, der har indflydelse på, hvordan du kommunikerer, samarbejder og på anden vis udfører dit arbejde. Det er så at sige alt andet end dine faglige kompetencer, og det er i samspillet mellem dine personlige og faglige kompetencer, der gør dig til den medarbejder og kollega, som du er. 

Hvorfor er personlige kompetencer så vigtige?

IDA udbyder en række kurser, der gør dig bedre i stand til at analysere, hvor dine stærke og svage sider er i forhold til dine personlige kompetencer. Man vil aldrig kunne sige, at en personlig kompetence er svag, men vi har alle nogle kendetegn, som står stærkere og giver os mere energi at bruge end andre. Og jo bedre du kender dine egne styrker og udviklingsområder, jo bedre vil du være i stand til at planlægge dit arbejde og vide hvilke opgaver, der vil være gode for dig at løse - alt efter din faglighed og dine personlige kompetencer. Trives du f.eks. bedst med at læse en afgrænset opgave alene, eller får du energi af at arbejde sammen med andre mennesker.

Din robusthed og personlige effektivitet er vigtig, ikke bare for dig, men også for din virksomhed, uanset om du er leder eller medarbejder. Ved hjælp af helt konkrete værktøjer kan du forbedre både din egen og andres robusthed samt evnen til at prioritere og fokusere - nåde mentalt, fysisk, socialt og i forhold til omgivelserne. 

Vi har udarbejdet en række kurser, som vil give viden og værktøjer til at styrke dig. En øget effektivitet sammen med robusthed vil klæde dig på til at møde kravet om høj fleksibilitet og effektivitet i din arbejdsdag. 

Din øgede præstationsevne vil have en stor positiv påvirkning på dine resultater og give dig mere tid og overblik, så du arbejder smartere og samtidig får større overskud og arbejdsglæde i en travl hverdag. 

På kurserne får du konkrete redskaber, og du lærer at implementere den nye viden, så du bliver en stærkere og mere innovativ ressource på din arbejdsplads. Træn de effektive metoder og implementer nye vaner, så du bliver robust og effektiv. Derved skaber du de bedste arbejdsbetingelser for sig selv og andre. 

Hvordan får jeg arbejde og privatliv til at gå op?

Skal det køre godt på arbejdet, må det også køre godt derhjemme - og omvendt. Forskningen vider, at det er især lange arbejdstider, stor arbejdsmængde og arbejde på skæve tidspunkter, som for alvor gør det svært at få plads til familielivet. 

Sørg for at forventningsafstemme med din leder: Forventes du at svare på mails, der tikker ind om aftenen? I hvor høj grad er det ok at arbejde hjemmefra? Hvor meget skal aftales på forhånd og hvor meget styrer du selv, hvornår du er på kontoret og hvornår du arbejder hjemmefra. 

Det samme gælder kvaliteten af dit arbejde. Tit kan du have højere forventninger til kvaliteten end din chef har. Spørg så konkret som muligt, hvad der forventes, og hvor meget tid du rimeligvis bør bruge på det, så du ved præcis, hvad der forventes af dig.

Endelig er det vigtigt at aftale, hvordan du holder fri. Her spiller både arbejdskultur og personlige præferencer ind. Vær præcis og forventningsafsten, hvornår det er ok at kontakte dig. Kan du allerede nu se situationer, der måske vil opstå? Lav en liste over situationer og back-ups og sørg for, at den er afstemt med, hvornår dine back-ups selv holder ferie.

Vær i øvrigt opmærksom på, at selvom det kan være fristende at dele ferien op i mere overskuelige klumper, så viser al forskning, at udbyttet er størst ved en sammenhængende ferie. På den måde er chancen størst for, at du kommer tilbage med energien, motivationen og innovationen i top. 

Vil du vide mere?

Billede af Tina Bergmann Olesen

Tina Bergmann Olesen

Kompetencekonsulent