13.06.2019
4 min læsetid

Derfor er det dig, der skal facilitere adfærdsændringen

Ved du, hvad der får dine medarbejdere til at dreje til højre eller venstre? Det bør du, for som leder kan du gøre en forskel for forretningen. Lær at identificere dine medarbejderes adfærdsmønstre og opnå rammerne, der skaber en fordelagtig adfærd.

IDA Learning

afIDA Learning

Hvad hvis du ikke længere behøvede at sende mails ud med remindere, ikke skulle gentage virksomhedens mål for dine medarbejdere og ikke skulle bruge tid på at skabe nogle mere effektive arbejdsgange medarbejderne imellem?

Hvis nu dine medarbejdere selv tænkte i virksomhedens mål, hvis de havde meget lettere ved at lykkes med deres opgaver, og arbejdsmiljøet helt automatisk blev bedre?

Det ville næsten være for godt til at være sandt.

Bortset fra, at det scenarie rent faktisk kan blive til virkelighed … men det kræver, at du går forrest og skaber de omgivelser, der skal til for, at dine medarbejdere følger med.

Du kender din medarbejder – men kender du mennesket bag?

Du skal til at interessere dig for menneskets instinkter. For i og med at menneskers beslutninger i de fleste tilfælde er situationsafhængige og bestemt af de rammer, der omgiver os, nytter det ikke at fortælle dine medarbejdere, hvad der skal ændres, eller hvordan de skal gøre det.

Det er i stedet de ubevidste valg, dine medarbejdere træffer, du skal sørge for at identificere, og det er rammerne omkring dine medarbejdere, du skal ændre på.

”I virkeligheden er det virksomhederne selv, der skal forstå, at de arbejder med ubevidste valg for at kunne skabe en reel forandring og implementere deres processer langt bedre. De skal kunne mestre nogle metodiske greb i forhold til at kunne arbejde med adfærd på en positiv måde”, siger Sille Krukow, som er ekspert i adfærdsdesign og nudge og underviser på IDAs kursus Effektiv ledelse med adfærdsdesign.

Adfærdsændringen starter med dig

Din rolle som leder gør dig i stand til at observere dine medarbejderes adfærdsmønstre og dermed definere, hvad der spænder ben for, at I når jeres mål – store som små.

”Som leder er det vigtigt at forstå, at det handler om, at man skal ændre sit eget perspektiv på, hvordan man arbejder med sine ansatte. Man skal lære, at ansvaret ligger hos lederen i forhold til at facilitere en målbar forandring og forbedring ude i organisationen, og det er det, vi skal kigge på [på kurset] - hvordan man gør det”, forklarer Sille Krukow.

Og for at du kan facilitere den forandring, er det vigtigt, at du ved, hvad du skal lede efter. Lederens opgave er at forstå, at der er mange former for barrierer, der kan være bremseklods for, at medarbejderne følger den retning, virksomheden søger.

Barriererne kan variere lige fra at være de forventninger, der hersker indbyrdes i et team til, hvor kaffemaskinen eller skraldespanden er placeret på arbejdspladsen. Begge dele kan nemlig have betydning for, hvordan dine medarbejdere performer.

Men du kan lære at identificere de barrierer og finde ud af, hvordan du retter op på dem.

Sille Krukow understreger: ”Hvis man er med på kurset, bliver man i stand til at fokusere sin indsats i langt højere grad og se, hvor det reelle problem faktisk er, og hvordan man også kan gå ind og løse det med adfærdspåvirkninger”.

Få de metodiske greb, der gør der i stand til at omlægge omgivelser og derigennem dreje adfærd i en fordelagtig retning – for både forretningen og for dine medarbejdere.

Læs mere om IDAs kursus Effektiv ledelse med adfærdsdesign her.

Kursus: Effektiv ledelse med adfærdsdesign

Lær at skabe de rette rammer for dine medarbejdere, så I effektiviserer jeres arbejdsgange, forbedrer din virksomheds arbejdsmiljø og skaber en højere succesrate.

Læs mere om kurset Effektiv ledelse med adfærdsdesign.

Tilmeld dig Boardroom

Boardroom giver dig de vigtigste tendenser inden for ledelse og teknologi i et overskueligt nyhedsbrev hver 14. dag.
  • Aktuelle artikler
  • Ledelse i fokus
  • Teknologisk perspektiv
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbrev