12.06.2019
4 min læsetid

Det geniale greb, du let forveksler med medarbejder-manipulation

Adfærdsdesign og nudge kan hurtigt tolkes som ensidige metoder til at manipulere mennesker til egen fordel. Men glem ikke, at adfærdsdesign, ud over et bidrag til bundlinjen, også gør det langt lettere for dine medarbejdere at lykkes.

IDA Learning

af IDA Learning

Er det manipulation at ændre dine medarbejderes adfærd, uden at de bemærker de? Det kunne godt lyde sådan. Og det er også, hvad adfærdsdesign og nudge i nogle sammenhænge bliver kædet sammen med, når feltet ikke bliver gransket grundigt nok.

Derfor er det heller ikke så tankevækkende, hvis du selv har tøvet en kende, når du er blevet præsenteret for idéen om at ændre på dine medarbejdere.

Men det er faktisk lige her, fejlen ligger. For adfærdsdesign handler ikke om at ændre dine medarbejdere. Det handler om at ændre deres omgivelser, så deres arbejdsgange bliver lettere, og de nemmere kan lykkes med deres egne opgaver og virksomhedens mål.

Sille Krukow, som er ekspert i adfærdsdesign og nudge og underviser på IDAs kursus Effektiv ledelse med adfærdsdesign, forklarer:

”Det man kigger på, det er at få kortlagt: Hvad er det for nogle barrierer, der gør, at den gruppe mennesker man kigger på ikke lykkes og kommer i mål med det, de reelt set skulle og det, der er deres kernekompetence. Så snart man kender barriererne, så kan vi begynde at designe nogle løsninger, der overkommer de her barrierer. Og der arbejder man altså på omgivelserne og kigger på: Hvordan kan vi designe dem bedre, så de hjælper den gruppe mennesker, vi arbejder med”.

Så selvom brugen af adfærdsdesign også hjælper din virksomheds bunlinje, og at dine medarbejderes adfærd unægtelig vil ændre sig, så er de små puf til din medarbejders ubevidsthed ikke ensidigt til fordel for forretningen.

Medarbejderne vil nemlig have nemmere ved at lykkes med sine opgaver og arbejde tilfredsstillende med det, de brænder for. Og på den måde vil de få succes med at bidrage til de mål, virksomheden arbejder med.

Sille Krukow forklarer, hvordan adfærdsdesign også gør det lettere at fuldføre implementeringsprocesser, der involverer hele organisationens arbejdsgang:

”Nudge og adfærdsdesign kan bidrage med at accelerere en implementeringsproces. Det kan det på den måde, at man går ind og arbejder med det adfærd, som vi bevidst eller ubevidst skaber, og som spænder ben for, at vi når i mål med implementeringsmål. Så der sætter man altså ind meget specifikt og kigger på: Hvad er det for nogle adfærdsmønstre, som skal ændres, for at vi når i mål med at implementere”.

På den måde bliver processer, der bestemmes af topledelsen, men som skal udføres af medarbejderne, sat i de rette rammer, så processen bliver fuldført, uden at unødvendige - men forventelige - komplikationer spænder ben for medarbejderne.

Og så er det desuden vigtigt at huske, at adfærdsdesign fungerer på alle niveauer. Du kan arbejde med adfærdsændringer for at effektivisere medarbejdernes brug af it-systemer, at kaffekopper og glas bliver sat i opvaskemaskinen, at skrald bliver fordelt af hensyn til miljøet, eller for at medarbejderne husker deres tidsregistrering, møder – eller hvad du nu måtte have for en udfordring.

Så uanset om ønsket er at skabe større vækst, lettere arbejdsgange eller bedre trivsel blandt dine medarbejdere, så er ledelse med adfærdsdesign ikke en metode til at manipulere mennesker i en lusket retning, der kun skal gavne ledelsen – men en indsats, der sikrer effektivitet og lettere arbejdsgange på tværs af din virksomhed.

Lær at identificere de adfærdsmønstre, der spænder ben for jeres mål og trivsel, og få implementeret de rammer, der skaber den ønskede adfærd til fordel for dig, dine medarbejdere og hele din virksomhed. Læs mere om IDAs kursus Effektiv ledelse med adfærdsdesign lige her.

Kursus: Effektiv ledelse med adfærdsdesign

Lær at skabe de rette rammer for dine medarbejdere, så I effektiviserer jeres arbejdsgange, forbedrer din virksomheds arbejdsmiljø og skaber en højere succesrate.

Læs mere om kurset Effektiv ledelse med adfærdsdesign.

Tilmeld dig Boardroom

Boardroom giver dig de vigtigste tendenser inden for ledelse og teknologi i et overskueligt nyhedsbrev hver 14. dag.
  • Aktuelle artikler
  • Ledelse i fokus
  • Teknologisk perspektiv
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbrev