30.08.2019
3 min læsetid

Maler du virksomheden grøn, men glemmer at betale prisen?

Du er bekendt med FN’s Verdensmål og har helt sikkert set de 17 farverige firkanter i diverse sammenhænge. Hør her, hvorfor det er ærgerligt for din forretning at vige uden om verdensmålene og yderst farligt ikke at føre dem helt til dørs.

IDA Learning

af IDA Learning

Når de 17 Verdensmål bliver nævnt i flæng, er det dels, fordi de er afgørende for en bæredygtig udvikling og dels, fordi populariteten omkring verdensmålene øger forventningerne til virksomheders stillingstagen.

Og det er også med stor fordel for virksomhederne selv, når de handler på forventningerne.

”Frem mod 2030 vil interessen for verdensmålene nemlig kun stige i såvel Danmark som på eksportmarkeder. Ved et godt kendskab til verdensmålene og en evne til at koble dem til kerneforretningen, vil virksomheder, der udvikler forretningen med udgangspunkt i verdensmålene, få nogle unikke kompetencer, der kun vil komme større og større efterspørgsel efter”, forklarer Morten Hove Tang-Jensen, som er partner i kissCSR og til daglig forbinder bæredygtighed til virksomheders kerneforretning.

Men forventningerne kan også hurtigt få flere virksomheder til at slå sig op på, at de arbejder med verdensmålene og dermed støtter initiativet om en mere bæredygtig verden, selvom virkeligheden er en anden.

Ligesom Datatilsynet har været ude med riven, når virksomheder ikke har overholdt Databeskyttelsesloven, er det også en stor risiko at løbe, hvis virksomheder ikke lever op til de standarder, verdensmålene fordrer – og virksomheder begynder at brande sig på.

I takt med stigende forventninger til virksomheder, har diverse miljøorganisationer også et kritisk blik rettet mod dem, der blot slår sig op på verdensmålene, men ikke fører snakken til konkrete handlinger og initiativer. Kort og godt dem, der gerne vil ride med på den grønne bølge, men ikke vil betale prisen.

Da Volkswagen endte i en Greenwashing-skandale – og betalte dyrt for den

Når virksomheder maler forretningen grøn, men skjuler den hule skal af manglende initiativer, udføres der, hvad bliver betegnet som ’Greenwashing’.

Måske du husker, hvordan Volkswagen endte i en skandale, efter de blev anklaget for netop at Greenwashe deres biler og brand?

Ellers får du den lige opridset her.

Volkswagen blev i 2015 anklaget for – og erklærede sig skyldige i – at have installeret en hemmelig og ulovlig såkaldt snydesoftware, der fik dieselbiler til at reducere deres udledning af kvælstofilter under testkørsel af bilerne.

De officielle tests lød altså på, at bilerne var mindre miljøbelastende end flere andre biler, selvom de ikke var det. Også under markedsføringen satte Volkswagen fokus på deres eftersigende ”Clean diesel-motor”.

Men løgnen levede ikke længe. Den amerikanske miljømyndighed EPA (Environmental Protection Agency) opdagede, at der var registreret forskellige målinger af de giftige udledninger under de mange tests og forlangte et svar fra Volkswagen.

Skandalen endte med at koste Volkswagen mere end 30 milliarder dollars.

En spiller er ikke bedre end sin sidste kamp

Om det inden for fodboldverdenen rent faktisk kan kaldes en realitet, står nok til diskussion. Men det kan virke oplagt at tænke i samme baner, når det kommer til virksomheders brands og sociale ansvarlighed. I hvert fald bliver virksomheders omdømme nemt belastet, hvis ikke handling løber i halen på det løfte, der er proklameret højt og flot (og grønt) om.

At Greenwashing-sager er blevet belyst i løbet af de seneste år bunder måske i, at forretningsudvikling med verdensmålene som udgangspunkt ikke er en lille opgave af slagsen. Se for eksempel bare på mængden af verdensmål. Hvor mange skal der omfavnes? Og hvordan skal de tage del i strategier, budgetter og på kontoret til daglig?

Som alt andet forretningsudvikling kræver det at arbejde med verdensmål også at træffe de rigtige tilvalg og fravalg, så der ikke bliver bygget kompleksitet på kompleksitet. Det handler om at prioritere de verdensmål, der skaber den absolut største værdi for både virksomhed og verden. Succeskriteriet for at arbejde med verdensmålene må altså være, at det skal være effektivt, virksomt og ikke mindst oprigtigt.

IDAs kursus Bæredygtig forretningsudvikling bliver du bevidst om, hvilke af FN’s Verdensmål netop jeres virksomhed skal arbejde med, og hvordan du sætter processen sikkert i gang. For en ting er sikkert – arbejdet med verdensmålene er en klar konkurrencefordel for din virksomhed – hvis altså I ved, hvordan I implementerer dem korrekt.

Kursus: Bæredygtig forretningsudvikling

Lær at omsætte de mest relevante verdensmål for jer til konkrete indsatser i tråd med din virksomheds strategi og markedsforhold.

Læs mere om IDAs kursus Bæredygtig forretningsudvikling.

Tilmeld dig Boardroom

Boardroom giver dig de vigtigste tendenser inden for ledelse og teknologi i et overskueligt nyhedsbrev hver 14. dag.
  • Aktuelle artikler
  • Ledelse i fokus
  • Teknologisk perspektiv
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbrev