11.12.2019
5 min læsetid

Tekstilvirksomhed bidrager til 4 ambitiøse (røde) verdensmål

FN’s Verdensmål. Er grøn energi det første, du tænker på? Læs her, hvordan tekstilvirksomheden Elvang bidrager til verdensmålsagendaen med 4 røde mål i praksis og lyser op i branchen som en attraktiv etisk samarbejdspartner.

IDA Learning

af IDA Learning

Når FN’s omtalte verdensmål bliver nævnt i medierne, er det ofte med afsæt i en grøn omstilling. Men de 17 verdensmål spænder bredt, og det er derfor de færreste virksomheder, der ikke kan drage fordel af nogle af verdensmålene – og dermed tillade sig at brande forretningen på det. Men det kræver et godt kendskab til, hvordan de vidt omspændende verdensmål kan blive sat i spil i praksis og dermed et udvalg af, hvilke verdensmål der stemmer overens med ens egen forretningsmodel.

Og de udvalgte verdensmål behøver selvsagt ikke være grønne for at skabe værdi. Erhvervsstyrelsen fremlægger i samarbejde med Dansk Initiativ for Etisk Handel i en rapport fra 2019 en række cases med store og mellemstore virksomheder, der bruger FN’s verdensmål aktivt på hver sin måde. En case fra rapporten og et eksempel på effektiv brug af FN’s Verdensmål – som ikke centrerer sig om grøn energi - er den Fairtrade-certificerede tekstilvirksomhed Elvang, som har formået at få hele 4 verdensmål i spil i deres forretningsmodel.

Elvang sætter 4 verdensmål på dagsordenen
Tekstilvirksomheden Elvang producerer tekstiler, som er lavet af alpakauld i høj kvalitet og i skandinavisk design tiltænkt både beklædning og boligindretning. I dag forhandles hele 80 % af Elvangs produkter i udlandet.

En af hovedårsagerne til, at de to stiftere af tekstilvirksomheden Tina og Lasse Elvang har valg at starte firmaet er, at de ønsker at forbedre indkomst- og livsgrundlag for nogle af de fattigste mennesker, de også selv har mødt under en rejse i Andesbjergene.

Elvang bidrager til verdensmål 1 (afskaf fattigdom), verdensmål 4 (god uddannelse), verdensmål 8 (gode jobs og økonomisk vækst) og verdensmål 10 (mindre ulighed).

Uddannelse og gode arbejdsforhold i produktionskæden
Elvang har stablet et tæt samarbejde på benene med leverandører i Peru, hvor produktionen af alpakauld også foregår. De har støttet leverandørerne i at sortere 7 mellemhandlere fra, som medvirker til, at alpakahyrderne kan opnå bedre betaling for deres uld. Hyrderne får et uddannelsesforløb på 3 dage og en kvalitetsafhængig bonus på 20-40%. Desuden har Elvang valgt at investere i, at de indfødte kvinder, der sorterer ulden på væveriet, kan få træning i arbejdet.

På væveriet har Elvang sørget for gode arbejdsforhold med gratis tandlæge, læge-konsultationer og lønninger over markedsniveau. For at sikre de gode forhold, som kan være svære at håndholde på distancen, er de indgået et samarbejde med World Fair Trade Organisation (WFTO), så de ved, at arbejdsforholdene er i orden og er baseret på respekt for menneskerettigheder – i særdeleshed for de allerfattigste.

Elvang vækster og hjælper Perus fattigste
Elvang har haft en årlig vækst på omtrent 10-15 procent, hvilket har betydet, at 250 medarbejdere er blevet ansat. Væksten har også betydet, at alpakahyrderne har fået en bedre indtægt. ”Når vores virksomhed vokser, har det direkte indflydelse på Verdensmålene; fx på kvalitetsuddannelse og reducering af ekstrem fattigdom i Peru, hvor alpakahyrderne er nogle af de fattigste befolkningsgrupper ”, siger Lasse Elvang.

Med Elvangs forretningsmodel bidrager de til afskaffelse af fattigdom i Peru, de sørger for anstændige jobs og uddannelse i produktionskæden af alpakauld og skaber vækst, som også gavner medarbejderne økonomisk - og med inddragelsen af Perus fattigste som fast del af produktionen arbejder de for mindre ulighed.

Verdensmål skaber nye forretningsmuligheder
Elvangs tilblivelse bygger grundlæggende på de 4 verdensmål, de brander sig på. Men hvor der ofte er langt fra tanke til handling, formår tekstilvirksomheden at udvikle på bidraget til verdensmålene i praksis. Stifterne af Elvang ser desuden et stort potentiale i at kommunikere mere om deres indsats i forbindelse verdensmålene. Flere distributører, blandt andet i USA, kontakter virksomheden, da de ønsker at handle med Elvang grundet deres etiske profil.

Din virksomhed kan også bidrage til FN’s Verdensmål
FN’s 17 Verdensmål dækker over mange forskellige udviklingsmuligheder. Det vil også sige, at enhver virksomhed med fordel kan undersøge, ikke om – men hvilke verdensmål, de bedst kan bidrage til. Hvad enten målene er grønne, røde, orange eller blå, er de med til at bidrage til en mere bæredygtig verden, og værdien kan, som Elvang eksemplificerer, være stor for den enkelte virksomheds omdømme, vækst og samarbejdsmuligheder.

Men er du i tvivl om, hvilke verdensmål, I kan drage fordel af? Og hvordan I får sat dem i spil i din egen forretning? Måske verdensmålene ikke ligger lige til højrebenet, når du i første omgang gransker jeres forretningsmodel.

IDAs kursus Bæredygtig forretningsudvikling lærer du at omsætte de mest relevante verdensmål for jer til konkrete indsatser i tråd med din virksomheds strategi og markedsforhold.

Du kan læse hele rapporten om Elvang og flere andre SMV’er, der bidrager til FN’s Verdensmål her.

Kursus: Bæredygtig forretningsudvikling

Lær at omsætte de mest relevante verdensmål for jer til konkrete indsatser i tråd med din virksomheds strategi og markedsforhold.

Læs mere om IDAs kursus Bæredygtig forretningsudvikling.