08.05.2019
4 min læsetid

Din fagligt dygtige medarbejder er ikke nødvendigvis en god leder

Din fagligt dygtige medarbejder er selvfølgelig også den nye leder, du søger med lys og lygte. Eller hvad? Med lederrollen følger et hav af udfordringer - og endnu flere for den forkerte kandidat til stillingen.

IDA Learning

af IDA Learning

Forestil dig det her. Du har fundet den oplagte kandidat, som også selv mener at kunne bære mere ansvar på sine skuldre. Den ny-udklækkede leder klarer det godt i sin nye rolle, og afdelingens mål bliver indfriet, selvom rollen er ny for medarbejderen.

Det ville jo være det perfekte scenarie.

Men virkeligheden er ofte lidt anderledes, når en medarbejder bevæger sig over i rollen som leder.

Transformationen er den store udfordring

Ud fra en undersøgelse om IDAs medlemmer ved vi, at det første lederjob for de fleste opstår på medarbejderens eksisterende arbejdsplads. 68 pct. af lederne i undersøgelsen er enten selv gået aktivt efter en lederrolle i organisation, de allerede arbejder i eller er blevet opfordret af egen leder til at påtage sig sit første lederjob i selvsamme organisation.

Det er netop transformationen fra medarbejder til leder, der kan være svær at omfavne – og i særdeleshed, når man pludselig skal lede sine tætte kolleger, træffe valg der ikke tidligere har været ens ansvar og at håndtere konflikter medarbejdere imellem.

Og det var blot et par eksempler. Brug 30 sekunder, og du kan med garanti komme i tanke om en masse andre udfordringer, man skal forholde sig til som ny leder – og særligt på den eksisterende arbejdsplads.

Fra IDAs karrierekonsulenter ved vi, at mange nye ledere oplever transformationen fra medarbejder til leder som en større udfordring, end de havde regnet med.

Så som leder af en potentiel ny leder bør du tænke over, om din fagligt dygtige medarbejder nu er rigtig til rollen som leder.

Det kunne nemlig også udspille sig sådan her:

Du ser potentialet i en af dine medarbejdere og udnævner personen til den nye leder i afdelingen. Men når den nye rolle skal indfries, er din medarbejder egentlig ikke helt med på, hvordan ansvaret håndteres.

Nogle af udfordringerne for medarbejderen vil sikkert være:

  • At skulle arbejde med hele virksomhedens mål og at arbejde på tværs af afdelinger
  • At håndtere alle de forventninger, der stikker i tusind retninger – og at træffe de svære valg
  • Hvordan man løser konflikter konstruktivt
  • Pludselig at være leder over for dem, der tidligere har været de tætte kolleger
  • Udfordringen med ikke længere at løse faglige opgaver, men hellige sig ledelsesopgaven og uddelegere de faglige opgaver i stedet

Gør din medarbejder, virksomhed og dig selv den tjeneste at sende din dygtige medarbejder på kurset På vej til leder.

På den måde forstår din medarbejder, hvad en lederstilling indebærer, hvilken transformation medarbejderen skal igennem – og om medarbejderen egentlig skal det. Sådan ender den potentielle leder heller ikke i en rolle, hvor vedkommende har store problemer med at lykkes.

Kursus: På vej til leder

Du har sikkert en dygtig medarbejder i sigte til den næste lederrolle.

Men er det nu den rette kandidat? 

Sikr dig, at din medarbejder er afklaret omkring, hvad lederrollen indebærer - og om det er den rette vej for vedkommende.

Læs om kurset På vej til leder her.