27.05.2019
4 min læsetid

Lær at nedbryde siloerne, der skader din organisation

Leder du på tværs af din organisation? Eller går du og drømmer om at opnå det tværgående samarbejde, der giver jer bedre resultater og samtidig styrker jeres image? Så læs med her.

IDA Learning

af IDA Learning

Du har sikkert selv oplevet det. At være i kontakt med en virksomhed, der adskiller afdelingerne skarpt, ikke tager ansvar for de andre dele af virksomheden og efterlader dig som kunde med en forvirrende oplevelse.

Du ender som den frustrerede kunde, der søger svar og sammenhæng, men må i stedet vente i evigheder eller mødes af undskyldningen: ’Det kan vi ikke tage os af, for det hører ikke til vores afdeling’.

Og den sammenhæng, du som kunde søger, er det, der mangler i flere virksomheder. Hvis der hverken arbejdes eller ledes på tværs af virksomheden, kan det mærkes indadtil og i kraft heraf også udadtil.

Tværgående samarbejde skabte sammenhæng og glade kunder
Du har måske læst om, hvordan flyselskabet Southwest Airlines formåede at skabe et stærkt brand efter at have fået deres interne kommunikation effektiviseret. Selskabet viste sig at være markant bedre end andre selskaber til at få transporteret folk gennem lufthavnen. Processen fra a til b var deres styrke og bestod i en stærk intern forståelse for hver medarbejders funktion, en effektiv kommunikation og en respekt for, hvad hinanden bidrog med i processen.

South West Airlines er blot et eksempel på, hvordan et koordineret samarbejde og en kultur, hvor alle mennesker indtænkes i processen fører til succes for virksomheden - både internt og eksternt.

Det kræver det rette mindset at nedbryde siloerne
Du kan starte med at tænker over, hvilket mindset du arbejder ud fra. Tænk på, når du er i møde med en anden afdeling, og når der skal diskuteres ressourcer og budget fordelt på virksomheden og medarbejderne.

Forsøger du altid at holde på egne ressourcer og diskuterer primært eller udelukkende ud fra din egen afdelings mål frem for at dykke ned i mulighederne ved samarbejdet?

De fleste vil nok se sig selv som forholdsvis samarbejdsvillige. Men hvis du skal være helt ærlig over for dig selv; Er du en af dem, der forbinder virksomheden og arbejder ud fra fælles mål i dagligdagen? Tager du udgangspunkt i de andre afdelingers interesser, når du åbner op for nye projekter? Og foreslår du selv, at dine medarbejdere samarbejder på tværs?

Det er nok de færreste, der kan sætte flueben ved det hele. Men det gør det ikke mindre vigtigt. Tværgående ledelse kan nemlig være afgørende for jeres effektivitet og resultater.

Som leder skal du skabe rammerne for, at der internt i virksomheden ikke opstår en kultur, hvor medarbejdere mødes med spidse albuer og ikke kender til hinandens områder, fordi de ikke kender til deres konkrete bidrag.

Det er ikke blot ineffektivt for jeres interne arbejdsprocesser, men bliver også synligt, når dine medarbejdere (og du selv inkluderet) ender med at repræsentere en virksomhed, som er tydeligt præget af silotænkning.

Det er nemlig et ærgerligt signal at sende, når dine kunder bliver tabt i kommunikationen, når de ringer til en større rodebutik af adskilte afdelinger med høje mure imellem dem. Eller når du selv eller din medarbejder spiser middag med nogle tidligere, gode kolleger en fredag aften, men faktisk ikke er i stand til at forklare, hvad dem i den anden ende af afdelingen egentlig laver – eller hvordan deres arbejde bidrager til jeres egne og virksomhedens mål.

Det tværgående ansvar bliver efterhånden forventet af kunder og brugere, og deraf bliver det mere og mere uacceptabelt ikke at tænke og lede på tværs af den organisation, du sidder i. 

IDAs kursus: Ledelse på tværs af organisationen får du redskaberne til at tænke tværgående mål ind i dine arbejdsgange og får derigennem en mere sammenhængende arbejdsplads, der er til gavn for jeres resultater og det signal, I sender jeres kunder og interessenter.

Kursus: Ledelse på tværs af organisationen

Vil du opnå det tværgående samarbejde, der giver jer bedre resultater og samtidig styrker jeres image?

Læs mere her om kurset Ledelse på tværs af organisationen.