Det offentlige bør insource flere it-opgaver

Det offentlige bør i fremtiden hjemtage flere it-opgaver end i dag. Kun på den måde får vi verdens mest og bedst digitaliserede samfund, lyder anbefalingerne i en ny rapport fra IDA

Snart lander regeringens bud på en strategi for statens it. IDA har lavet 7 anbefalinger til, hvor fokus bør være for, at vi i fremtiden kan se langt flere succesfulde, offentlige it-projekter. For til trods for, at staten har været tynget af en række it-skandaler de seneste år, så er hovedkonklusionen på rapporten 'Bedre it-projekter - 7 råd fra IDA', at vi skal insource langt flere it-opgaver fremfor at outsource og ikke lade os skræmme af fortidens fejl.

”Vi skal sætte os for bordenden, når det gælder it. Derfor skal den offentlige sektor til at udføre en større del af opgaverne selv og dermed blive endnu bedre til at lære fra det ene udbudsprojekt til det andet. Vi skal tænke langt mere strategisk over hvilke opgaver og kompetencer, der skal styrkes i vores organisationer og hvilke vi med fordel kan lade eksterne konsulenter klare. På den måde sikrer vi også, at vi i fremtiden ligger inde med den viden og know-how, det kræver at have verdens mest digitaliserede samfund,” siger Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA.

En opgørelse fra Moderniseringsstyrelsen viser, at staten i 2016 brugte 2,2 mia. kr. på it-opgaver, private konsulenter udførte for dem. Og dertil kommer brug af private it-konsulenter i kommuner og regioner.  Det beløb kunne vi bruge meget bedre, hvis vi i stedet for at outsource opgaver, hiver flere projekter hjem og tager ejerskab, mener Thomas Damkjær Petersen, der sætter spørgsmålstegn ved, om vi får det rigtige ud af de konsulentpenge, vi bruger. Dog understreger han, at opgaver som selve udvikling af it fortsat kan ligge i det private.

”Vi bør prioritere langt flere af de penge, vi bruger på private it-konsulenter, til at få de rette it-specialister i det offentlige og efter- og videreuddanne dem, vi allerede har. Vi går glip af en masse kompetencer og viden ved at lade det blive hos konsulenterne. Du er mindre sårbar, hvis du selv løser opgaverne i pågældende it-projekt, end hvis ikke du selv har selv har haft fingrene nede i materien,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Lande, som vi normalt sammenligner os med, har betydeligt større andel af it-relaterede opgaver på offentlige hænder, end vi har i Danmark. Alle vegne stilles der krav og forventninger til offentlig digitalisering og det offentliges evne til at understøtte både private borgere men også digital vækst i danske virksomheder. Og for at indfri disse krav og forventninger, så mener Thomas Damkjær Petersen, at der skal færre dyre konsulenter til og i stedet satse på flere offentlige it-specialister. 

”Det er det uhyre vigtigt, at man ikke læner sig tilbage og overlader det hele til konsulenterne. For det handler ikke om offentlig opgavetyveri – det handler om ansvar! Det er på tide, at vi erkender, at vi er opgaven voksen og hjemtager det ansvar, der skal til, for at vi fortsat kan bevare vores førerposition og være det land, alle skeler til, når der skal laves offentlige it-løsninger,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Om IDAs Digitaliseringsudvalg: 
IDA nedsatte i starten af 2017 et Digitaliseringsudvalg. Udvalget består af 8 eksperter, som har fået til opgave at hjælpe med at formulere IDAs digitaliseringspolitik. Det gør de i forskellige delleverancer og anbefalinger.